ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף אחר הצהריים (יום ב') בחריפות את שר הביטחון יואב גלנט, אחרי שזה מתח עליו ביקורת מרומזת - אך חריפה - ותיאר את הכרזותיו של נתניהו בדבר "ניצחון מוחלט" כ"קשקושים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יואב גלנט
בנימין נתניהו יואב גלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, אלעד מלכה)
"כשגלנט מאמץ את הנרטיב האנטי-ישראלי, הוא פוגע בסיכויים להגיע לעסקה לשחרור החטופים", מסרה לשכת נתניהו. "היה ראוי שיתקוף את סינוואר, שמסרב לשלוח משלחת למו"מ, ושהיה ונשאר המכשול היחיד לעסקת חטופים. לישראל יש רק ברירה אחת: להשיג ניצחון מוחלט, שפירושו חיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס, ושחרור חטופינו - והניצחון הזה יושג".
נתניהו הוסיף בהודעתו כי "זו ההנחיה הברורה של ראש הממשלה נתניהו והקבינט, והיא מחייבת את כולם - כולל את גלנט". "הניצחון המוחלט מחייב גם את גלנט", הודגש בכותרת ההודעה שפרסמה לשכת נתניהו לתקשורת.
גורמים בכירים בסביבת ראש הממשלה מיהרו להבהיר כי למרות המתיחות בין ראש הממשלה לשר הביטחון - בעיצומה של המלחמה שנכנסה כבר לחודש ה-10 שלה, וכשברקע כוננות השיא לנקמת איראן וחיזבאללה - כי פיטורי גלנט לא עומדים על הפרק. "נתניהו לא מתרגש מהמתהלמים ומבין שבמלחמה לא מפטרים שר ביטחון", אמרו הגורמים.
בסביבת רה"מ טענו בהמשך: "ראש הממשלה לא עוסק בכך. כל כולו ממוקד באתגרים הביטחוניים הגדולים שעומדים לפתחנו".
שר הביטחון גלנט הגיב למתקפה של נתניהו עליו: "במהלך הסקירה הביטחונית שקיימתי היום בפני ועדת חוץ וביטחון, הדגשתי כי אני נחוש לעמוד במטרות המלחמה ולהמשיך את הלחימה עד לפירוק החמאס והשבת החטופים. אחת מנקודות התורפה שהתגלו במלחמה ועלינו לפעול נגדה במלוא החומרה, הן הדלפות בלתי פוסקות מפורומים רגישים וחסויים. הרעה החולה הזו לא פסחה גם על הדיון שהתקיים היום בוועדת חוץ וביטחון.
גלנט אמר עוד: "אני נמצא בשירות מדינת ישראל 48 שנים, במדים וכשר בממשלות ישראל - אני נחוש להמשיך ולבצע את משימתי תוך שמירה על סדר העדיפויות המלווה אותי כל חיי: ביטחון מדינת ישראל, חיזוק צה"ל וארגוני הביטחון ואחר כך כל היתר. אנו נמצאים בפני ימים מאתגרים שבהם נידרש לעמידה איתנה ולפעולות הגנה והתקפה עוצמתיות, חובתנו להתרכז בהגנת אזרחי ישראל ופגיעה באויבינו".
גלנט בסקירה הביטחונית לחברי ועדת חוץ וביטחון, היום
(צילום: שירה קינן)
את הביקורת שלו על נתניהו השמיע גלנט בדיון סגור של ועדת חוץ וביטחון, שאת חבריה הזמין ללשכתו. גלנט העניק להם סקירה ביטחונית, ובמהלך הדיון חברי כנסת מהליכוד תקפו אותו ושאלו מדוע ישראל לא יוצאת למלחמה בלבנון. הוא הסביר בתגובה מדוע בעבר חתר לכך - והיום כבר לא: "התנאים שיש היום למלחמה בלבנון הפוכים ממה שהיה בתחילת המלחמה".
לאחר מכן מתח כאמור ביקורת מרומזת אך חריפה על התנהלות נתניהו - מי שלפי דיווחים התנגד בתחילת המלחמה למבצע נרחב בלבנון: "אני שומע את כל הגיבורים עם התופים, 'הניצחון המוחלט' והקשקושים האלה. את אומץ הלב ראיתי כשזה בא לדיון". חברת הכנסת טלי גוטליב השיבה לו: "אני לא מוכנה שתגיד על דברי ראש הממשלה קשקוש ותופי טם טם". גלנט אמר: "אני מוכן להתעמת עם עובדות ומעשים, אולי בתקשורת ובפוליטיקה אני חלש, אבל בביטחון אני יודע מה אני אומר".
בהמשך פרסמה גוטליב פנייה פומבית ברשת X לראש הממשלה נתניהו, שבה קראה לו לפטר את גלנט. היא טענה כי אדלשטיין מנע ממנה להפריע לסקירה של שר הביטחון, ואמרה שגלנט השיב בזלזול גם ל"שאלה מורכבת" ששאלה ח"כית מהאופוזיציה: "אני לא עובד אצלך".
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בסקירה ביטחונית לועדת חוץ וביטחון, בראשות ח״כ יולי אדלשטיין
שר הביטחון יואב גלנט בסקירה ביטחונית לועדת חוץ וביטחון, בראשות ח״כ יולי אדלשטיין
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלנט, נציין, התייחס בסקירה גם לעסקת החטופים - ותמך במתווה שעל הפרק. "צריך לזכור שהמטרה העליונה כפי שהוגדרה, למרות שאנחנו נלחמים בשבע גזרות, הייתה פירוק הארגון חמאס והשבת החטופים", אמר. "זאת משימת המלחמה ששמנו לעצמנו, ואני חושב שנוצר חופש פעולה גדול בזכות הפעולה הצבאית שהיא פעולה איכותית, שנעשית באומץ לב, בנחישות וגם במחירים כבדים - כולל אתמול".
"החובה שלנו כמקבלי החלטות היא לחתור להביא את ההישג המבצעי ומצד שני - כמו שהתחייבנו במטרות המלחמה - ליצור את התנאים על מנת להשיב את החטופים. ויצירת התנאים באה דרך יצירת הלחץ הצבאי, ויכולה להביא אחריה עסקה שתביא את החטופים גם אם זה יהיה ביותר מפעימה אחת".
פורסם לראשונה: 15:54, 12.08.24