"לאוכלוסיית האסירים קיימת הזכות הבסיסית לבריאות, בדיוק באותו אופן שבו היא קיימת ליתר האוכלוסייה במדינה", כך כתבה אתמול (יום ה') שורת רופאים לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בדרישה לחסן את האסירים בבתי הכלא באופן מיידי.
על המכתב ששוגר לאוחנה חתמו יותר ממאה רופאים, ובהם גם שתיים מהרופאות הבולטות במשבר הקורונה: פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ועמיתתה פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת ובקרת זיהומים בבית החולים.
1 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
השר אוחנה. מתנגד
(צילום: הדר יואביאן)
לפי החלטת ועדת התעדופים מ-31 בדצמבר, בשלב הראשון הומלץ לחסן את קבוצות האוכלוסייה המצויות בסיכון גבוה, לרבות מי שמלאו להם 50 שנה ויותר, ובכללם גם אסירים ועצורים. אלא שעד כה לא החלו לחסן את האסירים העומדים בהגדרות אלו, זאת בניגוד להמלצת משרד הבריאות. הסיבה, כאמור, היא התנגדותו של השר אוחנה למהלך.
"אוכלוסיית הכלואים היא מהנזקקות ביותר להגנה ולסיוע רפואי", כתבו הרופאים לשר, "חובתנו המקצועית, כמו גם חובתנו המוסרית כחברה, היא לוודא שגם אוכלוסיית קצה זו לא תודר ותזכה להגנה רפואית בסיסית".
ריאיון עם השר שבו הוא מתייחס לסוגיה
(צילום: משי בן עמי)

מי שיזמו את הפנייה לאוחנה הם ד"ר איציק לוי, זיהומולוג בכיר בשיבא, וד"ר ניר מלר, רופא מתמחה בגינקולוגיה ומיילדות בשיבא. "בית הסוהר הוא מקום מאוד מסוכן", מסביר לוי את הרקע לכתיבת המכתב. "מצטופפים בו הרבה מאוד אנשים, ולכן זה לא מעשי באמת להתמגן. אין שום סיבה שניתן להם עונש נוסף מעבר למה שנגזר עליהם". פרופ' רהב מוסיפה כי "מדובר על אנשים שנמצאים בסמיכות אחד לשני וצריך לחסן אותם, נקודה. מחסנים את הסוהרים ולא את האסירים? זה נראה לי לא תקין".
גם בזירה הפוליטית קראו לאוחנה לשנות את עמדתו בנושא. שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע אמש כי חיסונים אכן יועברו לשירות בתי הסוהר החל מהשבוע הבא, חרף התנגדותו של אוחנה: "במקום לנהל את הוויכוח הזה תחשבו אם איזה אסיר לא יחוסן ואחר כך נבזבז עליו צוות רפואי". מוקדם יותר פנה נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לאדלשטיין וקרא לו לקדם את מתן המנות: "אוי לנו אם ההנחיות למאבק בקורונה, ובמיוחד סדר תעדוף מתן החיסונים, יהיה נגוע במניעים פוליטיים".