לאחר המהומה שבעקבותיה נדחה אחד הדיונים הקודמים בבית הדין הצבאי בעניין פסק דינו של רב-סרן בועז אנקרי, היום (שני) התקיים שלב טיעונים לעונש במשפט. אנקרי, שנחשד תחילה ב-21 עבירות מין בשתי קצינות ובחיילת, הודה בדיון הקודם שנערך בבית הדין הצבאי שבבית ליד בכתב האישום המתוקן והמקל - שבו יוחסו לו רק שלוש עבירות. בעקבות הודאתו הוא הורשע בשלוש עבירות של מעשה מגונה, מעשה סדום ובעילה אסורה תוך ניצול מרות והטרדה מינית. גזר הדין ינתן ב-31 לחודש.
3 צפייה בגלריה
בועז אנקרי
בועז אנקרי
בועז אנקרי
(צילום: איתן גליקמן)
בית הדין הצבאי דחה ב-17 באוגוסט את מתן גזר דינו של אנקרי, לאחר שבעת שהתנצל על מעשיו לבקשת השופטים, המתלוננות פרצו בבכי ותקפו כי "זו לא התנצלות, זו מכבסת מילים, אין כאן שום התנצלות, אין כאן שום סליחה, הוא לא התנצל ולא הביע חרטה". המתלוננות צעקו לעבר אנקרי, "אתה בושה, בושה, תתבייש לך, אין כאן שום סליחה וחרטה", והדיון הופסק. אנקרי תיקן את התנצלותו בדיון נוסף שנערך בספטמבר.
הדיון נפתח עם דבריו של עו"ד עידן דביר, בא כוחה של הנפגעת ש'. "מרשתי לא יכלה להתייצב היום כי היא מלווה אדם קרוב שנפגע במלחמה בדרום. עמדת מרשתי היא נגד ההסדר - היא טוענת שאנקרי הוא אדם מסוכן שלא לקח אחריות תוך מעשים שיש בהם פגיעה בשלטון החוק, ניסיון לשיבוש הליכי חקירה ומשפט, וטרור פסיכולוגי כלפי בחורות צעירות", אמר דביר. "באחד הדיונים הקודמים בחר הנאשם לפגוע פעם נוספת בנפגעות העבירה. אחת ממטרות ההסדר להביא לחיסכון בזמן שיפוטי, אבל זה מונע מבית הדין מלהיחשף לחומרת הראיות שבוצעו וחומרתן".
תיעוד מהדיון באוגוסט שבו פרצה המהומה
(צילום: עידו ארז )

דביר הוסיף כי "יש עוד נשים שנפגעו מאנקרי אבל בחרו שלא להתלונן. לא מדובר במי שמעד פעם אחת, אלא שהתנהגותו מלמדת על מסוכנתו ודפוס שנקט כלפי פקודות שהיו כפופות לו במסגרת הצבאית. הוא פגע בש' במשך חודשים ארוכים וגרם לה לנזקים. ההסדר לא ירחיק אותו מהציבור לתקופה הולמת, ורכיב הפיצויים לא מכסה ולו פרומיל של חלק מהנפגעות, בהן גם ש'. במצב דברים זה אנו מתנגדים להסכם - הוא מקל מדי עם אנקרי, ואנו מבקשים לגזור עליו ענישה הולמת יותר". לבסוף ציין עורך הדין כי "ש' היא נפגעת העבירה הראשונה שהתלוננה, ועקב חשיפת התלונה הגיעו אחריה עוד מתלוננות שהשמיעו את קולן".
סנגוריו של אנקרי מתחו ביקורת על היעדרה של ש', וטענו כי "אם נפגעת העבירה לא יכלה להגיע אפשר היה להגיש מפיה הצהרה בכתב. זה כמו מעין סיכומים".
3 צפייה בגלריה
ש' - קצינה בדימוס, אחת המתלוננות בתיק  רס"ן בועז אנקרי
ש' - קצינה בדימוס, אחת המתלוננות בתיק  רס"ן בועז אנקרי
"הסכם הטיעון מקל מדי". ש', ארכיון
(צילום: איתן גליקמן )
בהמשך, נפגעת העבירה ח' עלתה לדוכן ופנתה לאנקרי בדמעות ובקול חנוק: "לא הצלחתי להירדם לקראת הדיון - אני עומדת מולך עם סיוטים. זו ההזדמנות שלי לעמוד מולך, חיילת צעירה שלא מתפקדת. כשמלאו לי 18 הגעתי מבית חרדי לבקו"ם. לקח להם זמן בכלל להבין את הרקע שלי. עשיתי טירונות במחווה אלון. בטקס סיום הטירונות ברחתי לשירותים ובכיתי אחרי שהמשפחה שלי לא הגיעה. אחרי השיבוץ הגעתי לפיקוד העורף, שם התחלת להתעניין בי. הרגשתי כאילו אתה כמו אב עבורי. ידעת שאני טרף קל.
"בחלומות שלי לא האמנתי שזה מה שתעביר אותי. הפכת אותי לשפחה שלך, לחפץ שלך, עשית לי הכל במשרד ובמכונית, שללת ממני איך זה להרגיש כמו בת אדם". בעודה ממררת בבכי על הדוכן, ח' הוסיפה כי "התרסקתי הרבה פעמים, ואז בחודש אוגוסט בדיון ניסית לשחק כאילו זו הייתה אהבה ומערכת יחסים - זה לא ניצחון, כי אחרי שתשב 11 חודשים בכלא אני אמשיך עם הסיוטים ואפחד מגברים, אבל אני גאה שהצלתי נשים אחרות ממך".
הפרקליטות טענה בין היתר במסגרת עסקת הטיעון כי "המעשים החמורים מחייבים ענישה משמעותית וטיפול עמוק, למניעת הישנותן בעתיד. הנאשם השלב בהליך טיפולי מסוים לפני כשנתיים, ונדרש לעוד הליך טיפולי בתחום עבירות מין. הסדר הטיעון יוביל לחיסכון בעלויות משפטיות ובשמיעת העדויות של נפגעות העבירות, והכרוך בכך".
נציג הפרקליטות טען עוד כי "שמענו את אחת הנפגעות, ח', מדברת היום באומץ. שמענו את דבריה של ש' מעורך דינה והגשנו את דבריה של נ' - שלוש נפגעות חזקות שהגיעו והתלוננו על המעשים הקשים שעברו, וההשלכות המשמעותיות עליהן". הפרקליטות ביקשה מבית הדין לכבד את הסדר הטיעון.
נציגיו של אנקרי הציגו לבית הדין חוות דעת עליו מפי מפקדים לשעבר וחיילים ששירתו תחתיו, וכן הציגו מסמכים רפואיים חסויים בדבר מצבו הבריאותי. גם הם ביקשו שהסדר הטיעון יכובד. "מרשנו שיתף פעולה באופן מלא בהליך הגישור והודה. אנו מבקשים לכבד את ההסדר". עורכי דינו של אנקרי ציינו גם את גזר הדין שנגזר בזמנו על אל"מ אופק בוכריס, והענישה במשפטו.
באי כוחו של אנקרי טענו כי "מרשנו עובר תהליך האמור לבצע התבוננות פנימית משמעותית ורצון לתקן ולשקם את דרכיו. הוא הודה בחקירות במעשים, מבין את הפסול בהם ואת האחריות שהייתה לו כמפקד בצבא ובפרט על החיילות שעליהן פיקד. הוא אב לשני בנים קטנים, ויחד עם בת זוגתו לשעבר עושה הכל כדי שתקופה זו לא תשפיע עליהם".
במהלך הדיון אנקרי ישב מאחורי דלפק הזכוכית בפנים חתומות, והרבה להסתכל לעבר התקרה. בסיום הדיון הוא אמר כי "התהליך המשפטי נמשך שלוש שנים. אני מרגיש קורבן. מה שקרה קרה - לא חשבתי שפגעתי במישהי. אהבתי את הבנות, זה לא היה בשביל לפגוע בהן - איך אני יכול לפגוע באדם שאני מעריך ואוהב בהיבטים מיניים? וזו הטעות שלי - האחריות היא שלי, אני המפקד. הייתי צריך להיות ער אליהן.
3 צפייה בגלריה
עו״ד אפרת נחמני בר  עו״ד שרון זגגי פנחס
עו״ד אפרת נחמני בר  עו״ד שרון זגגי פנחס
"לא היה שום שינוי בעולם הערכי המעוות שלו". עורכות הדין אפרת נחמני בר ושרון זגגי פנחס
(צילום: ענת גבע שרון)
"לגבי העונש אני לא קובע לעצמי את העונש, ורק שהדברים יאמרו כפי שהם. פגעתי בהרבה אנשים. הכי קשה לדעת שכך מרגישות שלוש הבנות. קשה לי להשלים עם העובדה שפגעתי בהן - אני מבקש את סליחתן פעם נוספת. אני עובר הליך שיקומי ויש לי סיוע מהמשפחה שלי ומגרושתי להבין את הטעויות שלי ולהבין את הצד של הנפגעות, כדי לצאת לדרך בריאה יותר בכל תחומי החיים".
באי כוחה של ח', עו"ד אפרת נחמני בר ושרון זגגי פנחס, אמרו כי "הדיון היום היה חשוב בעיקר לנוכח הדברים הנוקבים ומפלחי הלב שנשאה ח' באולם. היא דיברה באומץ ובאופן חשוף, ואף אדם לא יכול להישאר אדיש לדבריה. רק הנאשם ישב בפנים חתומות בלי להגיב. גם בדבריו האחרונים לעונש הוא התרכז בעצמו. הדבר מלמד שלא היה שום שינוי בעולם הערכי המעוות שלו".