ההצבעה על התיקון לחוק
(צילום: ערוץ כנסת)

חברי הכנסת של כחול לבן תמכו היום (רביעי) בתיקון שהציעה חברת הכנסת מרב מיכאלי ממפלגת העבודה לחוק האימוץ - שנפל ברוב של 49 מתנגדים מול 43 תומכים. התיקון, שמציע לאפשר ל"כל אדם" לאמץ, בעצם קורא לבטל את ההגדרה בחוק ולפיה "מאמצים כשירים" הם רק איש ואשתו. ההצבעה היא בכפוף להצמדת הצעת התיקון להצעת החוק הממשלתית עליה פועלים בכחול לבן.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ יעקב ליצמן בנימין נתניהו אריה דרעי
בני גנץ יעקב ליצמן בנימין נתניהו אריה דרעי
הקרע בקואליציה מתרחב
(צילום: אבי מועלם, אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ)
הבוקר ועדת הכנסת אישרה לקריאה ראשונה תאריך מוצע לבחירות לכנסת ה-24 ב-16 במרץ 2021. התמיכה של כחול לבן בתיקון רק מרחיבה את הקרע בקואליציה, בייחוד מול המפלגות החרדיות.
יוזמת ההצעה, ח"כ מיכאלי, ציינה כי החוק הקיים "פוגע בכל מי שאינם עונות ועונים להגדרת 'איש ואשתו', מכל סיבה שהיא. במקרה של יחידים המבקשים לאמץ, החוק מפנה את שיקול הדעת לבית המשפט. בשל המצב החוקי כיום נאלצים זוגות ויחידים, שכשירותם להיות הורים והורות מאמצים גבוהה אך אינם נופלים תחת ההגדרה, לפנות לאימוץ בחו"ל או לחילופין להמתין זמן ממושך ועל פי רוב להיענות בסירוב על ידי הרשויות הממונות".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בכנסת
מרב מיכאלי בכנסת
ח"כ מיכאלי שיזמה את הצעת החוק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריה, "מוצע לבטל את ההתייחסות המפלה בין אלו המבקשות והמבקשים לאמץ, מתוך הבנה שטובת הילד והילדה אינה בהכרח זוג הורים הטרוסקסואלי נשוי בלבד, אלא הורה או הורים בעלי יכולות הורות מיטביות".
3 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת אישרה לקריאה ראשונה: בחירות ב-16 במרץ
(צילום: דוברות הכנסת )
מיכאלי אמרה ל-ynet: "הדבר חמור פי כמה כאשר אנחנו יודעות ויודעים שכבר שנים הדבר הכל כך מובן מאליו הזה תקוע בגלל שיקולים פוליטיים ויתרה מכך, כששני שרים בממשלת נתניהו הכושלת, אמיר אוחנה ואיציק שמולי, התחייבו בעבר לתקן את החוק ולקדם את המהלך, אך דבר לא נעשה מאז".
במקביל, אולי כרמיזה מקדימה לתמיכת גוש כחול לבן בממשלה בתיקון שהציעה מיכאלי, שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר העבודה והרווחה איציק שמולי, אישרו את טיוטת התיקון לחוק האימוץ, שגם כאן מבטלת את תנאי הסף של "איש ואשתו יחד", כך שגם זוגות חד-מיניים יוכלו לאמץ בישראל. החוק הקיים מאפשר לאנשי הקהילה הגאה לאמץ רק כיחידנים, דבר הדוחק אותם לתחתית רשימת ההמתנה, מותיר את סיכוייהם לאימוץ אפסיים, ואף מונע הכרה כהורה מבן או בת הזוג.
שר המשפטים ניסנקורן אמר כי "אנחנו מתקדמים עוד צעד אל עבר השוויון. החוק החדש יעגן את העובדה הטבעית הפשוטה, לפיה טובת הילד איננה תלויה בסיווג הזוגיות, אלא בתנאי כשירות אובייקטיביים ושוויוניים". שר הרווחה שמולי, שהוא איש הקהילה בעצמו, בירך: "זהו תיקון היסטורי של אפליה קשה שישראלים רבים וטובים מחכים לו כל כך הרבה שנים".