פרויקטור הקורונה: "לא לצאת מהגל הרביעי במהירות, צריך להיות זהירים"
(צילום: לע"מ)

סיומו של הגל ברביעי נותן את אותותיו ומדי יום נרשמת ירידה בתחלואה. אך האם מדובר בסיומה של תקופת הקורונה, כיצד ניתן למנוע את הגל הבא והאם ניאלץ לחיות את שארית חיינו לצד המגפה? המומחים מסבירים.
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא שבתל השומר, סבורה שהגל הרביעי לא התפרץ בגלל טעויות שנעשו, משום שמדובר בנגיף לא צפוי. "לא ידענו מתי מערכת החיסון תרד, מתי באמת תתחיל תחלואה, שאחרי חמישה חודשים מערכת החיסון השתתקה וצריך לתת חיסון נוסף. זה לא שעשינו משהו לא בסדר, אלא שלמדנו עם הזמן כיצד צריך לפעול", הסבירה פרופ' רהב.
5 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
"רואים את האור בקצה המנהרה, מקווה שלא תהיה מנהרה הבאה". פרופ' רהב
(צילום: דנה קופל)
לדבריה, כדי למנוע גל חמישי צריך לעקוב אחרי המדדים ולפעול בזמן. "מה שברור הוא שאנחנו נצטרך באמת לעקוב אחרי הדבקות ואחרי הנוגדנים. צריך לעקוב אחרי תחלואה ומהר מאוד להחליט מתי לתת עוד בוסטר ולכן צריך להיות ערניים בנוגע לנוגדנים ותחלואה ולתת חיסון נוסף", היא אמרה. "כמובן שצריך להמשיך להתחסן כי ככל שהאוכלוסייה מחוסנת יותר, כך יש פחות תחלואה".
פרופ' רהב הוסיפה כי בנוסף למעקב, צריך לשים דגש על נתב"ג וגם לצאת בהסברה ולהגביר את משמעת הציבור. "אחד הדברים שלא נותנים לו מספיק משקל זה העניין של המשמעת. המשמעת במדינות אחרות היא יותר גדולה ואנשים מוכרחים להמשיך להיות עם מסכות, בטח כשהם מתקהלים, ולהיות מאוד ערניים. לא לשלוח ילדים חולים לגן ולא ללכת לעבודה אם חולים", היא אמרה.
"קשה לדעת אם יהיה גל חמישי או לא", הוסיפה פרופ' רהב. "אנחנו נורא רוצים לחיות לצד הנגיף אבל הנגיף לא רוצה לחיות לצידנו. אני אישית בטראומה מהמחלה הזו. לראות את האנשים האלה מתים אחד אחרי השני. זה ממש טראומה. כמה עוד אפשר לספוג? יכול להיות מאוד שיגיע וריאנט נוסף, לכן צריך לשמור על נתב"ג ולהמשיך להתחסן. ולהיות ממושמעים יותר. כרגע יש בהחלט ירידה בתחלואה ואני מניחה שזה כן יילך ויירד. רואים את האור בקצה המנהרה אבל אני מקווה מאוד שלא תהיה מנהרה הבאה".
5 צפייה בגלריה
יהודה אדלר באולפן ynet
יהודה אדלר באולפן ynet
"לא בטוח שהגל הרביעי עבר". פרופ' אלדר
פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה פנימית ומנהל רפואי יועץ בנושא הקורונה לרשויות המקומיות, הסביר כי למרות שישנה ירידה בתחלואה, צריך לשים לב לתסמונת הפוסט קורונה שתוקפת ילדים. "ישנה ירידה בתחלואה בכל הפרמטרים וזה מאוד מעודד, רואים תגובה מאוד טובה לחיסון וכמעט כל מי שחוסן לא פוקד את בתי החולים, לעומת מקרים של לא-מחוסנים שהרבה מהם מאושפזים. כל מחוברי האקמו בבתי החולים לא מחוסנים בכלל או שלא התחסנו בחיסון השלישי", אמר פרופ' אדלר.
"יחד עם זאת, רואים יותר ויותר ילדים חולים עם תסמונת פימס, תסמונת רב-מערכתית שקורית כארבעה עד שישה שבועות לאחר שהילד חולה בקורונה כשבהרבה מקרים לא יודעים בכלל שהילד חלה בקורונה. זה יכול להוביל למקרים קשים, כולל חיבור לאקמו ואף מקרי מוות", ציין פרופ' אדלר.
לדבריו, לפני הגל הרביעי בישראל עשו את כל הטעויות האפשריות שכוללות בין היתר את חוסר ההיערכות לכניסת וריאנטים דרך נתב"ג והכשל בחקירות אפידמיולוגיות. "עדיין נתב"ג לא מוכן לווריאנטים חדשים ויכול מאוד להיות שייכנס וריאנט חדש. אי אפשר לאטום את בן גוריון הרמטית אבל אני חושב שווריאנטים חדשים יכולים להיכנס משם כי אנשים לא שומרים על ההנחיות, אין אכיפה והם מסתובבים בחוץ במקום לחכות בבית עד שמגיעה התשובה של הבדיקה שנעשתה עם הגעתם לארץ", אמר פרופ' אדלר.
"חייבים אכיפה על אנשים שנוחתים מחו"ל עד כמה שאפשר", הסביר פרופ' אדלר כיצד ניתן להערכתו למנוע את הגל החמישי. "צריך לבטל טיסות למדינות אדומות וברגע שנשלב את שני אלה עם מערך הבדיקות אפידמיולוגית, נמנע את הגל החמישי. כרגע אני לא פוסל אפשרות שיגיע גל חמישי. יהיו עוד וריאנטים אבל השאלה כמה הם יהיו אלימים וכמה הם יפגעו בנו".
5 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
"חייבים אכיפה על אנשים שנוחתים מחו"ל". נתב"ג
(צילום: יריב כץ)
פרופ' אדלר הוסיף כי "אני לא בטוח שהגל הרביעי עבר, כי מערכת החינוך רק נפתחה וצריך לבדוק עוד שבוע-שבועיים מה מצב התחלואה והאם יש המשך ירידה בתחלואה. הממשלה הוכיחה שהיא לא יודעת להתמודד עם הקורונה ומי שהציל אותנו בגלים הקודמים זה הרשויות המקומיות. השלטון המרכזי לא מצליח להתמודד בארץ עם הקורונה".
גם פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכות החיסון מאוניברסיטת בר אילן, חושב שנתוני התחלואה מעודדים אך עדיין יש לשמור על ההגבלות. "כרגע הנתונים נראים מאוד מעודדים גם מבחינת מספר ההדבקות, גם מבחינת אחוז הבדיקות החיוביות וגם מבחינת החולים הקשים, כל המדדים האלה חיוביים. אין ספק שהחיסונים עזרו בהורדת התחלואה והעובדה לכך היא שאנשים שלא התחסנו נמצאים הרבה יותר בבתי החולים", אמר פרופ' כהן.
"צריך ללמוד מטעויות העבר ולשמור שהתחלואה לא תעלה חזרה", הוא הוסיף. "צריך לשמור תמיד בראש על רמה בסיסית של כל מיני הגבלות כמו עטיית מסכה. נושא הבדיקות המהירות חשוב גם כן כדי למנוע תחלואה וזה כלי שלא היה בין הגל השלישי לרביעי, זה עוזר כי אנשים שיש להם ספק הם יכולים להיבדק, ומהר מאוד לדעת אם נדבקו או לא".
5 צפייה בגלריה
פרופסור סיריל כהן
פרופסור סיריל כהן
"חייבים להיות עם כל התסריטים מול העיניים". פרופ' כהן
(צילום: יריב כץ)
לדבריו, גם נושא נתב"ג ונושא האכיפה היו טעויות שניתן ללמוד מהן כדי למנוע את הגל החמישי. "נתב"ג זה מקום שצריך להקפיד עליו ואני מקווה שטיפלנו בפרצה הזו. כן הייתי ממליץ שכמה ימים לאחר החזרה, בן אדם יעשה בדיקה מהירה או בדיקת PCR. גם אכיפה זה דבר חשוב. אם מחליטים על מתווה, צריך לאכוף אותו, להקפיד על זה, כי הציבור בסופו של דבר צריך לקבל מסר ברור כדי לשמור על ההנחיות", אמר פרופ' כהן.
"כרגע לא רואים באופק וריאנט חדש והממשלה יכולה בהחלט למנוע כניסה של גל חמישי, אבל זה גם תלוי בכמה זמן הבוסטר יעזור והאם יהיה וריאנט שיעקוף את הבוסטר", הסביר פרופ' כהן. "חייבים להיות עם כל התסריטים מול העיניים, זה הזמן להתכונן, שיהיו תוכניות מאוד מהירות בשלבים וליישם אותן".
5 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא בריאיון לאולפן ynet
סלמאן זרקא בריאיון לאולפן ynet
"לא יהיה נכון לצאת מהגל הרביעי מהר". פרופ' זרקא
(צילום: שמוליק דודפור)
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, לא בטוח שהגל הרביעי נגמר. בתדרוך לתקשורת שקיים אתמול אחר הצהריים הוא רמז שלא צפויות הקלות בהגבלות בזמן הקרוב. "אנחנו בתוך תהליך מתוך תקווה שנהיה אחרי הגל הרביעי. למדנו ביציאה מהגל השלישי שצריך לעשות את זה לאט, בזהירות. לא יהיה נכון לצאת מהגל הרביעי מהר. אנחנו צריכים לעשות זאת תוך כדי למידה מהלקחים מהגל השלישי ובהרבה זהירות", אמר פרופ' זרקא.
לדבריו, "בכל העולם עדיין יש קורונה, הנגיף משתולל, יש וריאנטים חדשים ועדיין יש מקומות שלא זכו כמונו לאף חיסון. אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים ולהיערך כדי למנוע או לעכב את הגל החמישי". הפרויקטור הוסיף כי "צריך להיות זהירים ולראות איך מנהלים את שגרת החיים שלנו, כדי שהגל החמישי לא יגיע אלינו".
פורסם לראשונה: 22:50, 11.10.21