גורמים בממשל האמריקני אמרו אמש (שני) כי המהלך שמתכנן ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, והחלפתו ביו"ר הימין הממלכתי גדעון סער, הוא "מטורף", כלשונם. האמריקנים רואים בגלנט בעל ברית חשוב בהנהגה הישראלית ו"מבוגר אחראי", וחוששים מההשלכות של הדחתו - כשברקע רוחות המלחמה בצפון. "עיתוי הפיטורים של גלנט לא יכול להיות גרוע יותר", אמר בכיר בממשל ביידן.
3 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
נתניהו, גלנט ונסראללה. רוחות מלחמה בצפון - וסערה בממשלה
(צילום: רויטרס / REUTERS / Aziz Taher / shutterstock / Ronen Zvulun / AFP)
במקביל למגעים בין סער לנתניהו - שנתקלו בקשיים לעת עתה - מכונס הלילה הקבינט המדיני-ביטחוני בבור בקריה לדיון שיעסוק בין היתר בזירה הצפונית, ושבו גם יצביעו השרים על הגדרת היעד של החזרת תושבי הצפון לבתיהם כמטרה רשמית של המלחמה - לצד החזרת החטופים, מיטוט חמאס והבטחה שעזה לא תחזור להיות איום על ישראל. הדיון - שנדחה פעמיים מ-16:00 ל-21:00 ואז ל-22:00 - מתקיים על רקע ההוראה של נתניהו לצה"ל להיערך למערכה רחבה בלבנון, וגם על רקע ההצהרות הלוחמניות של גלנט ביממה האחרונה.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, כמו גם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ובכירים אחרים בוושינגטון, לא מאמינים שמישהו רוצה ברצינות להחליף את שר הביטחון בעיצומה של המלחמה. גלנט, כך נראה, ניסה אתמול למנוע את הצדקת פיטוריו בטיעון שתמך לכאורה בהסדרה בלבנון - ואמר שוב ושוב כי הוא תומך במהלך צבאי מול חיזבאללה, וכי זו "הדרך היחידה" להחזיר את תושבי הצפון בבטחה לבתיהם.
גלנט עם השליח האמריקני הוכשטיין, אמש
(צילום: שירה קינן)

בארה"ב הבינו את המסר, וסבורים שנתניהו יצטרך לטעון שהוא רצה לצאת למלחמה בצפון - אבל בפועל חושש ממנה. אם גלנט יפוטר, להערכת האמריקנים, נתניהו יתקשה להאשים גורם כלשהו - ויבחר להאשים אותם בכך ש"עצרו" אותו. האמריקנים, מצידם, מוכנים לספוג את האשמה - בין השאר לאור הבחירות המתקרבות לנשיאות. האינטרס של שני הצדדים, בראיית האמריקנים, משתלב - עצירת מלחמה בלבנון.
גלנט שינה כאמור את הטון והסיר אתמול מהפרק את האפשרות להסדרה בלבנון, שעליה דיבר בחודשים האחרונים. בדיון ביטחוני סגור שהתקיים אתמול בצהריים בקריה בתל אביב עם ראש הממשלה נתניהו - כשברקע המגעים בין אנשי נתניהו לגדעון סער על החלפתו של גלנט - אמר שר הביטחון: "כל הזמן דיברתי על הסלמה או הסדרה, אבל אין אפשרות להגיע להסדרה. יש רק אפשרות אחת - ללכת במלוא העוצמה ולהפעיל את כל הכוח הצבאי שלנו במטרה להחזיר את תושבי הצפון הביתה".
לאחר מכן אמר דברים דומים לשליח ביידן עמוס הוכשטיין, שהזהיר מצידו בסדרת פגישות שקיים בארץ - גם עם נתניהו והנשיא יצחק הרצוג - מהסכנות של עימות רחב מול חיזבאללה. האמריקנים מודאגים מהקריאות בתוך מערכת הביטחון למערכה בלבנון, ומקווים לשמור על העימות ב"גבולות" - כדי למנוע מלחמה כוללת. הוכשטיין הזהיר שעימות רחב יותר בלבנון עלול להתפתח לעימות אזורי רחב וממושך הרבה יותר. לדבריו, ארה"ב לא מאמינה שהרחבת העימות בלבנון תשיג את המטרה של החזרת תושבי הצפון לביתם.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון גלנט בפגישה עם שליחו של נשיא ארה״ב עמוס הוכשטיין
שר הביטחון גלנט בפגישה עם שליחו של נשיא ארה״ב עמוס הוכשטיין
הוכשטיין עם גלנט. משנה טון, ומקשה את הצדקת פיטוריו
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון )
דובר מחלקת המדינה, מת'יו מילר, התייחס אמש לדברי גלנט ואמר: "הבהרנו שפתרון דיפלומטי הוא הדרך הנכונה, והדרך היחידה להביא לרגיעה בצפון ישראל ולאפשר לאזרחים ישראלים לחזור לבתיהם אחרי כמעט שנה. הרחבת הקונפליקט הנוכחי לא תחזיר אותם הביתה בעתיד הקרוב, ואנחנו נמשיך לדחוף לפתרון דיפלומטי".
לדברי מילר, "בשיחות שלנו עם בכירים ישראלים הם אומרים לנו תמיד שהם בסופו של דבר מעדיפים פתרון דיפלומטי. הבהרנו את זה לישראל. צריך למצוא פתרון דיפלומטי. קשה לעשות זאת כל עוד יש קונפליקט מתמשך בעזה, לכן אנחנו ממשיכים לדחוף להספקת אש כי זה גם ירגיע את המתיחות בצפון".
בישראל אכן הצהירו במשך חודשים ארוכים שההעדפה היא להגיע להסדר מדיני, כשברקע ההערכה שגם עימות רחב מול חיזבאללה יסתיים בסופו של דבר בהסדר - אבל בארגון הטרור הלבנוני מצהירים שוב ושוב שלא יסכימו למו"מ ושלא יפסיקו את מתקפותיהם על יישובי הגליל כל עוד המלחמה בעזה נמשכת.
3 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל בדרום לבנון
תקיפה של צה"ל בדרום לבנון
תקיפה של צה"ל בדרום לבנון, היום. בישראל משנים את הטון
(צילום: Ammar Ammar / AFP)
בישראל אומרים כעת שהמאמצים הדיפלומטיים לא הניבו תוצאות - ושאין כוונה להמתין אלא לפעול בנחישות כדי "לשנות את המאזן" בגבול הצפון. "האפשרות להסדרה חולפת, חיזבאללה ממשיך לקשור עצמו לחמאס ומסרב לסיים את העימות, ולכן - הדרך היחידה שנותרה כדי להחזיר את תושבי הצפון לביתם תהיה באמצעות פעולה צבאית", אמר גלנט במפגש עם הוכשטיין.
גם נתניהו נפגש כאמור עם השליח האמריקני, ומסר לאחר מכן כי "הבהיר באופן נחוש והחלטי" שרק "שינוי יסודי במצב הביטחוני בצפון" יאפשר את החזרת התושבים לבתיהם. "ישראל מעריכה ומכבדת את תמיכת ארצות הברית, אך בסופו של דבר תעשה את מה שדרוש כדי לשמור על ביטחונה ולהחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בבטחה", מסרה לשכת רה"מ.
פורסם לראשונה: 21:06, 16.09.24