הנחיות פיקוד העורף נותרו כשהיו יממה לפני כן, אבל זה בערך הדבר היחיד שנותר על כנו ביממה האחרונה: מספר התקיפות בלבנון היה הגדול ביותר מפתיחת המערכה בצפון, מספר ההרוגים בלבנון היה הגדול ביותר ביום אחד זה יותר מ-30 שנה, ויותר ממיליון איש מיהרו בארץ למרחבים המוגנים - גם באזורים שבהם כמעט ולא נשמעו אזעקות מתחילת המלחמה.
אמש (שני) נמסר מצה"ל כי הרמטכ"ל קבע ששם המבצע ההתקפי בחזית הצפונית הוא: "חיצי הצפון". זמן קצר לאחר פרסום שם המבצע, צה"ל תקף שוב בעומק לבנון. בסך הכול, במסגרת המבצע הזה, תקף חיל האוויר כ-1,600 מטרות טרור של חיזבאללה ברחבי לבנון, הן בדרום המדינה והן בעומק לבנון - מספר התקיפות הגדול ביותר ביום אחד, ובפער עצום.
דובר צה"ל מעדכן על ארסנל הנשק של חיזבאללה שהותקף
(צילום: דובר צה"ל)

תיעוד של פיצוצי משנה בתקיפה בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

7 צפייה בגלריה
תיעוד לבנוני מהתקיפות במאל-בקאע בקעת הלבנון
תיעוד לבנוני מהתקיפות במאל-בקאע בקעת הלבנון
תקיפה באל-בקאע
7 צפייה בגלריה
תקיפה בדרום לבנון
תקיפה בדרום לבנון
ובדרום לבנון
(צילום: Bilal KASHMAR / AFP)
דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, עדכן כי בין היתר הותקפו טילי שיוט המגיעים לטווח של מאות קילומטרים, רקטות עתירות משקל, רקטות קטלניות בעלי ראש נפץ של כ-1,000 קילוגרמים, רקטות קצרות טווח וגם כלי טיס בלתי מאוישים וחמושים מסוג "ציאד 107". בעקבות גלי התקיפות - כולל של בתי אזרחים שבהם אוחסן נשק, לאחר אזהרות של דובר צה"ל - תועדה נהירה המונית של עשרות אלפי אזרחים לבנונים צפונה.
משרד הבריאות הלבנוני עדכן אמש כי 492 בני אדם נהרגו ו-1,645 נפצעו בתקיפות בדרום לבנון, באל-בקאע ובבעלבכ - מספר הקרוב מאוד למספר ההרוגים הכולל של חיזבאללה מ-8 באוקטובר ועד אתמול, במהלך כמעט שנה של לחימה בצפון. בלבנון אמרו כי זה מספר ההרוגים הגבוה ביותר במדינה ביום אחד מאז סיום מלחמת האזרחים, בשנת 1990.
תיעוד לבנוני: נמלטים מהבתים, ותקועים בכבישים
7 צפייה בגלריה
העקורים תקועים בכבישים
העקורים תקועים בכבישים
הבריחה צפונה, בלבנון
(צילום: Fadel ITANI / AFP)
פרט לדרום לבנון ולבקעת הלבנון, תקף צה"ל פעם אחת גם בביירות, ברובע הדאחייה. היעד היה עלי כרכי, מפקד חזית הדרום של חיזבאללה ומספר 3 בארגון הטרור - אבל חיזבאללה הודיע לאחר מכן כי הוא לא חוסל. לפי כמה מההערכות, כרכי נפצע בתקיפה.
במקביל לתקיפות הבלתי פוסקות של חיל האוויר, גם חיזבאללה שיגר מטחים כבדים - ולעומק ישראל. יותר מ-200 רקטות שוגרו אתמול מלבנון, בין היתר לגליל, לגולן, לקריות, לעמק יזרעאל, לכרמל - ולראשונה גם לחיפה עצמה ולשומרון, לטווח של 100 ק"מ, כמו גוש דן. כיפת ברזל יירטה את רוב הרקטות ששוגרו, אחרות נפלו בשטחים פתוחים והיו גם כמה שגרמו לנזקים. איש לא נהרג או נפצע באורח קשה מהמטחים הללו.
תיעוד מיירוטי כיפת ברזל ברחבי הצפון

היירוטים בשמי הצפון
(צילום: איתי מוניקנדם, חן איטח, ענבר רוזקובסקי, יוסי עינב)

7 צפייה בגלריה
יירוטים באזור מפרץ חיפה
יירוטים באזור מפרץ חיפה
היירוטים במפרץ חיפה
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
7 צפייה בגלריה
יירוטים באזור מפרץ חיפה
יירוטים באזור מפרץ חיפה
(צילום: AP Photo/Baz Ratner)
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה אתמול בערב נמשכה ארבע שעות. בישיבה לא התקבלו החלטות אלא נמסרו עדכונים. גורמים שמעורים בפרטי הדיון אמרו כי הייתה עניינית מאוד וכל השרים שיבחו את צה"ל ומערכת הביטחון על שורת ההישגים מול חיזבאללה - ובהם חיסול איברהים עקיל והנהגת כוח רדואן.
גורמים שמעורים בפרטי הדיון אמרו כי לא ברור אם אנחנו בדרך למלחמה כוללת, ובהחלט תיתכן עצירה אם חיזבאללה יסכים להסדרה. "לחיזבאללה עדיין יש יכולות, למרות המהלומה הקשה מאוד שספג היום במערך הטילים שלו", אמרו. "היקף הנזק בלבנון גבוה וקשה לדעת לאן זה יילך בהיבט של חיזבאללה וגם של איראן".
וזו אכן השאלה - מה הלאה. גורם ביטחוני בכיר אמר כי "זה רק הפרומו, יש לנו עוד עשרות אלפי מטרות. ישראל משאירה עוד מנופי לחץ על חיזבאללה. הראשון זה מדינת לבנון, השני זה ביירות, השלישי זה מפקדות הארגון והרביעי זה המשך סיכולים ממוקדים. למעשה מה שישראל אומרת זה - אתם תמשיכו? אנחנו נמשיך".
גם גורמים מדיניים בכירים אמרו דברים דומים - והעריכו שיהיה גם ירי של חיזבאללה על תל אביב. "הוא עוד לא הראה אפס מהיכולות שלו, וגם מה שאנחנו הראינו זה הפרומו של הפרומו. אנחנו באירוע מתגלגל ואנחנו 'אול אין' עד שאנשים יחזרו הביתה בביטחון. זה ייקח עוד זמן. מי שלא יבין בכוח, יבין ביותר כוח".
נתניהו בבור. בינתיים, לפחות, הוא אמור לטוס לאו"ם השבוע
(צילום: רועי אברהם, לע"מ )

למרות כל זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי עדיין לטוס לניו יורק השבוע, לפחות לפי הלו"ז הנוכחי. טיסתו במטוס ראש הממשלה כנף ציון נדחתה מיום שלישי בלילה ליום רביעי בחצות - כך שיגיע לניו יורק ביום חמישי וינאם בעצרת האו"ם ביום שישי.
גם האפשרות של ביטול הנסיעה עדיין על הפרק, בוודאי על רקע האירועים הביטחוניים הדרמטיים. ייתכן שבסופו של דבר שר החוץ ישראל כ"ץ הוא שיטוס, וינאם בחלק של שרי החוץ, בתחילת השבוע הבא. שרים המליצו לנתניהו לצאת לנאום באו"ם בשל החשיבות ההסברתית בעת הזו, וראש הממשלה השיב שהוא מתכוון לטוס.
בכיר בממשלה אמר כי "נסיעה באמצע מלחמה עם חיזבאללה - הפקרות וחוסר אחריות". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר לנתניהו שאם עליו לחזור בשבת לארץ כדי לנהל את המלחמה, "לא רק שזה מותר - זו מצווה". דבריו נאמרו על רקע דרישת יהדות התורה שראש הממשלה לא יטוס בשבת. בכל מקרה, שרים התרשמו שנתניהו נחוש לטוס.
בינתיים, הממשלה אישרה מצב מיוחד בעורף בכל המדינה - על רקע אותה הערכה של "התקפה על האוכלוסייה האזרחית, בכל שטחי המדינה". המשמעויות של אותה החלטה - כאן. הנחיות פיקוד העורף עדיין בעינן, ולפיהן אין לימודים מחיפה צפונה גם ביומיים הקרובים.
פורסם לראשונה: 23:25, 23.09.24