ישראל עדכנה כמה מדינות ערביות שברצונה ליצור אזור חיץ בגבול עם עזה עם סיום הלחימה - כדי למנוע מתקפות אפשריות בעתיד. כך אמרו כמה מקורות לסוכנות הידיעות רויטרס. לפי הדיווח, אזור החיץ יהיה בשטח הפלסטיני של הרצועה. בין המדינות שעודכנו נמצאת גם סעודיה, על-אף הקפאת השיחות לנורמליזציה.
3 צפייה בגלריה
חיילים יוצאים מרצועת מעזה
חיילים יוצאים מרצועת מעזה
"ישראל רוצה למנוע ממחבלים לחדור ולתקוף". חיילים יוצאים מרצועת עזה
(צילום: רויטרס)
"ישראל רוצה את אזור החיץ הזה עם עזה מהצפון עד הדרום כדי למנוע ממחבלים - חמאס או אחרים - לחדור לישראל או לתקוף אותה", אמר גורם ביטחוני בכיר באזור לרויטרס.
בדיווח צוטט אופיר פלק, יועץ לענייני מדיניות חוץ לראש הממשלה בנימין נתניהו. "אזור חיץ יכול להיות חלק מתהליך של פירוז", אמר. הוא הוסיף: "התוכנית יותר מפורטת מזה, וכוללת שלושה שלבים ליום שאחרי חמאס, בהם השמדת ארגון הטרור". עם זאת, גורמים במדינות ערב טענו כי מטרת ישראל לחיסול חמאס "בלתי אפשרית", והוסיפו כי "זה יותר מסתם כוח שניתן להביסו".
לפי הדיווח, ישראל כבר ציינה בעבר שהיא שוקלת ליצור אזור חיץ בתוך עזה, אך המקורות ציינו שהצגת התוכנית לשותפותיה הערביות הגיעה כחלק מתוכניותיה העתידיות לגבי עזה. גורם אמריקני אמר לרויטרס שישראל "הציפה" את סוגיית אזור החיץ, והדגיש כי וושינגטון מתנגדת לכל תוכנית שתצמצם את השטח הפלסטיני. דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי חיזק זאת כשאמר: "אי אפשר לצמצם את שטח עזה. הוא פלסטיני".
3 צפייה בגלריה
מפת רצועת עזה עוטף עזה אזור הומניטרי אזור עיקר הפעילות הקרקעית
מפת רצועת עזה עוטף עזה אזור הומניטרי אזור עיקר הפעילות הקרקעית
מפת רצועת עזה עוטף עזה אזור הומניטרי אזור עיקר הפעילות הקרקעית
3 צפייה בגלריה
טנק צה"ל בעזה, ליד הגדר
טנק צה"ל בעזה, ליד הגדר
איחוד האמירויות: "נתמוך בהסדר שיוסכם על כל הצדדים". טנק סמוך לגבול הרצועה
(צילום: AFP PHOTO / ISRAELI DEFENCE FORCES )
גורם ביטחוני בכיר בישראל אמר לרויטרס כי סוגיית אזור החיץ נבחנת, והוסיף: "זה לא ברור מה יהיה עומקו - ואם זה יהיה בעומק של קילומטר, שני קילומטרים או כמה מאות מטרים (בתוך עזה)". אורכה של רצועת עזה, נזכיר, הוא כ-40 ק"מ, ובין 5 ל-12 ק"מ רוחב - שם מתגוררים כ-2.3 מיליון בני אדם. במקביל, בשיחות עם ראשי הרשויות בעוטף עזה צה"ל הבהיר כי נושא החיץ נבחן - כחלק מהניסיון להשיב את תחושת הביטחון.
שני גורמים מצריים אמרו שישראל העלתה את הנושא בין השאר בשיחות התיווך שהתקיימו גם עם קטאר. בנוסף, ישראל עדכנה גם את ירדן, טורקיה ואיחוד האמירויות על כך, ומקורות אחרים אמרו כי מדינות ערב מתנגדות ליוזמת אזור החיץ.
גורם רשמי באיחוד האמירויות נשאל על סוגיית אזור החיץ, והבהיר כי "אנו נתמוך בכל ההסדרים העתידיים אחרי המלחמה - שיוסכמו על כל הצדדים הנוגעים בדבר, שיסייעו להשגת יציבות ומדינה פלסטינית". גורמים נוספים אמרו כי כמה מדינות ערב מתנגדות לנושא, אך כמה אחרות לא בהכרח יתנגדו לכך שיוקם מחסום ביטחוני בין הצדדים, אך יש לבחון את מיקומו.
גורם בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב להתייחס לדיווח, ואמר לרויטרס כי "קבינט המלחמה של נתניהו הגדיר את משימות המלחמה: להשמיד את חמאס ולהחזיר את כל בני הערובה הביתה. נמשיך עד שנשלים את המשימות שלנו".