2 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
כיתה בבית הספר ארזים בתל אביב
(צילום: רויטרס)
ראש הממשלה ושר הבריאות הודיעו הלילה (בין חמישי לשישי) כי המתווה לסיום הבידודים לתלמידים ביישובים הירוקים ייצא לדרך כבר מיום ראשון. בכך הוכרעה המחלוקת בעניין בין נפתלי בנט לבכירי משרד הבריאות, שאמרו השבוע כי הנושא ייבדק, אך דרשו קודם לסיים את הפיילוט בעניין כדי לגבש "המלצה אפידמיולוגית אחראית ושקולה".
על המתווה הוחלט אמש בדיון שנערך אצל ראש הממשלה בנט. לפי המתווה, בכיתה שבה יתגלה חולה מאומת, תלמידי הכיתה ייבדקו בבדיקת PCR שתבוצע בעמדות פיקוד העורף או בקופות החולים. התלמידים יישארו בבידוד עד לקבלת תשובה שלילית, ולאחריה ישובו לשגרת הלימודים בכיתה, תוך חובה לבצע בדיקות מהירות מדי יום באמצעות ערכות אנטיגן במשך שבעה ימים. ביום השביעי תבוצע בדיקת PCR נוספת. לאחר קבלת תשובה שלילית, תחזור כל הכיתה לשגרה. המתווה, שעילו סוכם עם משרד החינוך, יוחל באופן הדרגתי ביישובים הירוקים.
שרת החינוך שאשא ביטון שלשום: "הכיתה הירוקה כבר הייתה צריכה לפעול"
(צילום: שחר גולדשטיין)

"אחרי כמעט שנתיים של בידודים אינסופיים בבתי הספר ושיבוש של שגרת החיים, הילדים וההורים ייהנו מקצת ודאות", כתב הבוקר בנט. "הצעד הזה מתאפשר כי נלחמנו בדלתא, הורדנו את התחלואה, וכעת ניתן להקל, בזהירות, על ההורים והילדים".
בדיון השתתפו שר הבריאות, מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל משרד החינוך, פרויקטור הקורונה, ראש שירותי בריאות הציבור, מפקד פיקוד העורף, עוזר שר הביטחון להתגוננות וגורמי מקצוע נוספים. ההחלטה התקבלה על רקע נתונים ראשוניים של פיילוט "הכיתה הירוקה" שפורסמו שלשום, ומהם עלה כי רק ב-15 כיתות מתוך 129 שנבדקו נמצא יותר מתלמיד אחד חיובי לקורונה.
מנתונים שפרסם אתמול משרד הבריאות עולה כי מספר התלמידים הנמצאים בבידוד ממשיך לרדת ועומד כעת על 90,539. 17,051 תלמידים מוגדרים חולים פעילים ו-73,488 נמצאים בבידוד כיוון שהיו במגע עם מאומת לקורונה או בשל סיבות אחרות. לפני חופשת סוכות היו כמה ימים שבהם כ-150 אלף תלמידים היו בבידוד בו זמנית ולכן הם לא יכלו להגיע ללימודים.
נכון ליום חמישי 107 יישובים מוגדרים כירוקים. אלו הערים הירוקות: תל אביב, חיפה, פתח תקווה, אשדוד, גבעתיים, גבעת שמואל, נשר, רמת השרון, הוד השרון, מודיעין-מכבים-רעות, קריית אונו, פרדס חנה-כרכור, כפר סבא, קריית שמונה, רמת גן, נהריה, קריית ביאליק, קריית מוצקין, הרצליה, כרמיאל, קריית ים, אור עקיבא, ראשון לציון, חולון, יהוד, חדרה, אילת, יבנה, רחובות, אריאל, נס ציונה, אשקלון, מגדל העמק, טירת כרמל, רעננה, יקנעם עילית, קריית אתא, באר יעקב, אלעד, כפר יונה ולוד.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
בדיקה כל יום במקום בידוד. בדיקת קורונה לילדה בירושלים
(צילום: EPA)
הכיוון הסתמן כבר שלשום כאשר בנט אמר לצוות המשותף של משרדי הממשלה במאבק נגד הקורונה: "במסגרת החשיבה המחודשת ועל רקע צליחת הגל הרביעי - המספרים צונחים כל יום - אני מבקש למצוא פתרון להקדמת הפטור מבידודים לתלמידים בערים ירוקות כבר לשבוע הבא. לא לחכות עד 15 באוקטובר אלא להציג משהו חכם ויעיל עוד לפני. העקרון הוא: בדיקות במקום בידודים".
בנט אמר כי הוא "רוצה לתת שקט נפשי להורים שיוכלו לצאת לעבודה ולשלוח את הילדים לבתי הספר, ולסיים את תקופת חוסר הוודאות. אנחנו צריכים להתאים את עצמנו למגמת תחלואה יורדת, ומצד שני לא לאפשר הדבקות המוניות. יש כאן איזון עדין". בעקבות דבריו ציינו במשרד הבריאות כי "גורמי המקצוע פעלו עד כה לבחינת הנושא בהתאם להחלטה שאישר הקבינט".
באותו בוקר, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון קראה למשרד הבריאות בריאיון באולפן ynet להוציא לפועל את מתווה הכיתה הירוקה בהקדם האפשרי. לדבריה, "משרד הבריאות קצת התמהמה - ואנחנו דוחפים שזה יקרה כמה שיותר מהר, ובצורה כמה שיותר רחבה".
"אם זה היה תלוי בנו, מודל הכיתה הירוקה היה קורה ממש עכשיו בחזרה מהחגים", אמרה שאשא ביטון. "הכיתה הירוקה הייתה צריכה להתחיל לפעול. לא המצאנו את הגלגל, זה קורה במדינות אחרות. אנשים שוכחים שבידודים הם לא עוד סטטיסטיקה באקסל, אלא ילדים שמתרסקים מבחינה רגשית. אני כבר לא מדברת על משפחות שמפסידות עבודה, אני מדברת על מורים שמספרים על ילדים שנכנסים להתקפי זעם וחרדות. את זה צריך לעצור".