1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בכינוס מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי
יאיר לפיד בכינוס מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי
לפיד בכינוס מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי
(צילום: AFP)
שר החוץ חזר מבריסל ונכנס לבידוד לאחר שאחת מהיועצות שלו נדבקה בקורונה: הערב (ג') קיבלה אחת מהיועצות של השר יאיר לפיד, שהייתה עימו בטיסה חזרה מבלגיה, תשובה חיוביות לקורונה. יתר הנוכחים בטיסה, כולל שר החוץ לפיד, נבדקו גם הם וקיבלו תשובה שלילית.
לפי ההודעה, לאחר היוועצות עם משרד הבריאות נכנסו שר החוץ והצוות שלו לבידוד, עד אשר יקבלו הנחיות נוספות. לפיד מחוסן, אך תקנה מיוחדת מאפשרת להכניס לבידוד גם מחוסנים, במקרה של חשד להימצאות וריאנט. מוקדם יותר אישר קבינט הקורונה את קיצור הבידוד לשבעה ימים.
בבריסל נועד לפיד עם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג, בפגישה שהתקיימה במטה נאט"ו בעיר. בהודעה שפרסם נאט"ו לאחר הפגישה נכתב,כי "מזכ"ל נאט"ו הדגיש את המשך קריאות בעלות הברית לאיראן לקיים וליישם באופן מלא את כל התחייבויותיה על פי האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT) והסכם שלה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ולהימנע מכל פעילות שאינה עולה בקנה אחד עם החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2231".
שר החוץ לפיד ציין שישראל והברית הצפון-אטלנטית חולקות ערכים ותפיסה זהה של האתגרים והאיומים במרחב. הוא הביע את רצונה של ישראל בהעמקת שיתוף הפעולה עם הברית ונכונות לפעול במשותף על מנת לסייע לברית עם האתגרים השונים מולם היא ניצבת, בין היתר במודיעין, סייבר, לוט"ר, השפעות האקלים, ביטחון ימי, חירום אזרחי והגנה מפני טילים. בסוף הפגישה הזמין לפיד את המזכ"ל לביקור בארץ. סטולנטברג גם שיבח את שיתוף הפעולה של נאט"ו עם ישראל ואמר שישראל היא שותפה חשובה של הברית כבר 20 שנה.
קבינט הקורונה אישר את קיצור משך הבידוד ל-7 ימים
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)

באיראן לא אהבו את הפגישה המחויכת. שגרירות איראן בבריסל פרסמה גינוי לדבריו של סטולטנברג וכתבה - מבלי להזכיר את המילה ישראל או את שמו של לפיד: "לעמוד ליד אדם שמדינתו לא חברה באף אמנה לפירוק נשק אינו דבר שמסייע לנאט"ו. זאת עובדה שאיראן מיישמת במלואה את האמנה נגד הפצת נשק גרעיני. להשמיע הצהרות כאלה ליד נציג של משטר שלא רק בז לדין הבינלאומי ומפר את זכויות האדם הבסיסיות, אלא גם עושה ללעג את אי ההפצה של נשק גרעיני ופירוק נשק – זו אירוניה עצובה".
סמנכ"ל משרד החוץ לעניינים אסטרטגיים, יהושע (יוש) זרקא לא נותר חייב והשיב לאיראנים בציוץ: "שגרירות איראן לאיחוד האירופי כנראה לא רשאית להזכיר את שמה של מדינתנו. זה מביך. אנחנו ישראל, דמוקרטיה במזרח הים התיכון, אולי שמעתם עלינו. וכן, נאט"ו ודמוקרטיות אירופיות הן בנות הברית שלנו. אנו מגנים על הערכים המשותפים שלנו מפני משטרים קיצוניים כמו שלכם".