בנימין ושרה נתניהו מגיעים להעיד בבית משפט השלום ראשון לציון בתביעת הדיבה של דוד שמרון נגד דוד ארצי
(צילום: שמואל בוכריס)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה העידו הבוקר (שני) בבית משפט השלום בראשון לציון, במסגרת תביעת הדיבה שהגיש דוד שמרון, מקורבו של ראש הממשלה, נגד דוד ארצי. הנתבע, יו"ר מכון הייצוא לשעבר, טען כי שמרון הציג לו חוזה שבמסגרתו נתניהו התחייב לערב את רעייתו במינויי בכירים ולא לנסוע ללילה בלעדיה. "לא היה ולא נברא הסכם כזה", אמרה בעדותה שרה נתניהו. "הכול שקר", אמר ראש הממשלה.
לשאלת עורכת דינו של ארצי, "זה לא סוד שכבר 30 שנה את בתקשורת, אני יודעת שכואב לך", השיבה שרה נתניהו: "את נותנת הנחות, התקשורת משחיתה את דמותי עשרות שנים". רעיית ראש הממשלה הוסיפה: "כתבו עליי כל מיני דברים לא נכונים. על נסיעה למונטריאול אמרו שהלכתי לפראדה וזה לא נכון. הייתי כל היום עם בעלי. אמרו שהגיעו אלינו מתקינים של 'יס', ואין לנו 'יס'".
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מגיעים לבית משפט השלום ראשון לציון
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מגיעים לבית משפט השלום ראשון לציון
שרה נתניהו בבית המשפט
(צילום: שמואל בוכריס)
רעיית ראש הממשלה הזכירה בעדותה שורת תביעות דיבה שבהן ניצחה: "היה סיפור הזוי ומרושע שפיטרתי חצרן, לא היה ולא נברא. יצאתי לחצר, האיש עבד בבית ראש הממשלה, היה מבוגר ויצא ולצערי נפטר. האשימו אותי על פיטורין של אדם מבוגר, שלא היה ולא נברא. היה פרסום שהשארתי את ראש הממשלה מסכן, זרקתי אותו מהשיירה. אם הייתי עושה את זה, אנשי הביטחון היו יורים בי. אם הייתי תובעת כל כל דבר, לא היו לי חיים ולא היה לי כסף לאגרות בתי משפט ועורכי דין".
הסנגורית של ארצי שאלה כמה תביעות דיבה הוגשו מטעמה, ושרה נתניהו השיבה: "אני לא זוכרת". הסנגורית: "שמונה תביעות דיבה". רעיית ראש הממשלה ציינה בעדותה כי לא ראתה את הסרטון שבו מדבר הנתבע ארצי על "הסכם סודי" בינה ובין נתניהו. "על ההסכם שמעתי לפני 30 שנה, הסכם שלא היה ולא נברא. כל פעם עלה דבר הזוי וכל פעם העלו שם של עורך דין אחר שעשה הסכם ביני לבין בעלי. לא היה ולא נברא הסכם ביני לבין נתניהו".
7 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו מגיעים לבית משפט השלום ראשון לציון
בנימין ושרה נתניהו מגיעים לבית משפט השלום ראשון לציון
ראש הממשלה נתניהו בבית המשפט
(צילום: ראובן קסטרו)
הסנגורית של ארצי תהתה: "אם זה שקר, למה לא תתבעי בעצמך על הסכם שלא היה ולא נברא". שרה נתניהו: "כששקרים מתגלגלים מפסיקים להאמין בשקר, זה כבר לא מעניין. אני לא שמעתי שדוד שמרון התובע הגיש תביעה. לא היה קשר להגשת התביעה אליי. יש עליי המון שקרים, פה ושם אני תובעת, אבל יש המון שקרים. זה כל כך הזוי. אילו הייתי תובעת, הייתי מבלה כל היום וכל הלילה בבתי משפט ולא עושה את העבודה הציבורית שלי למען ילדי ירושלים כפסיכולוגית".
הסנגורית הציגה לרעיית ראש הממשלה את הספר האוטוביוגרפי של בעלה "ביבי", והקריאה לה מתוכו: "לשרה חוש שישי לזהות זייפנים. 'שרה צדקה' זה משפט שחזרו עליו ברשתות החברתיות". לשאלת הסנגורית למי הכוונה, השיבה רעיית ראש הממשלה: "לא נכתבו שמות בספר. התכוונתי לבנט. כשבעלי היה 'לשעבר', אף אחד לא הזכיר 'ראש הממשלה לשעבר'. רק אמרו 'חבר כנסת'. אבל בנט עם שישה מנדטים מזכירים 'ראש הממשלה לשעבר'".
רעיית ראש הממשלה התבקשה להתייחס לטענות שהעלה אלוף במיל' גיא צור, לשעבר מפקד זרוע היבשה ומועמד לתפקיד המזכיר הצבאי של נתניהו, שלפיהן ב-2012 עבר "ריאיון" ממושך אצלה. "אני לא זוכרת את האיש, זה היה ב-2012, לא זוכרת אותו", אמרה שרה נתניהו. "זה היה בבלפור, לפעמים ירדתי, אולי פגשתי אנשים, אולי הצעתי קפה, אבל לא זוכרת כל מי שעבר בבלפור. אני זוכרת את מי שעבד איתנו. הרבה פעמים דיברתי עם אנשים ולא ידעתי מי הם, מתוך נחמדות שוחחתי איתם והצעתי בנימוס קפה".
7 צפייה בגלריה
דוד שומרון
דוד שומרון
דוד שמרון
(צילום: ראובן קסטרו)
שרה נתניהו עקצה בעדותה את יועץ התקשורת לשעבר של המשפחה ניר חפץ, שציין בעדותו בתביעת הדיבה כי אין מינוי שלא עבר אותה. "זה לא נכון", אמרה רעיית ראש הממשלה. "אין הרבה יועצי תקשורת 30 שנה, חוץ מאלה שהופכים לעדי מדינה. כשלימור לבנת הייתה ראש מערך ההסברה, היא הייתה מתקשרת כל שתי דקות. היו לנו אז ילדים קטנים, אמרתי לה לא להתקשר. לא התנגדתי בכלל למינוי שלה לשרה".
על עדותו של יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן, שטען כי היא התנגדה למינוי של אלון פנקס לשגריר באו"ם, השיבה שרה נתניהו: "מישהו הפיץ עליי שקר וזה נוח להגיד שכל דבר שלא נוח למישהו 'שרה אשמה'. חוץ מרצח ארלוזורוב אין משהו שלא העלילו עליי. אנשים ממציאים שקר אחרי שקר אחרי שקר. לא אמרתי מילה על כוכבי ולא על זמיר. כדי לשמור על עצמי אני לא רואה ולא שומעת תקשורת ישראלית. אני לא מעורבת בנושאי ביטחון וכלכלה, בעלי הרבה פעמים מתייעץ איתי לגבי דברים פוליטיים. מאשימים אותי שבגללי נהרגו חיילי צה"ל, הדבר הכי יקר לליבי זה חיילי צה"ל".

"לא מכיר את הסרטון"

אחר כך עלה לדוכן העדים ראש הממשלה. לשאלת הסנגורית אם הוא מכיר את הסרטון של הנתבע ארצי, השיב נתניהו: "לא מכיר את הסרטון, חוץ מזה שמדברים עליו". נתניהו נשאל אם הוא מתכוון להגיש תביעה בנושא, והשיב: "אם הייתי צריך להגיש תביעה על כל השקרים שמוטחים בי - לא הייתי יכול לעשות כלום. בזמן החקירות שהיו נגדי, ספרתי את מספר ההדלפות הפוליטיות. 561 כתבות, ממוצע אחת ליומיים, הדלפה פלילית. רובן היו מעוותות ושקריות".
סנגוריתו של הנתבע טענה כי בסרטון המדובר אומר ארצי שראה הסכם חתום, ולפיו ראש הממשלה האציל סמכויות לרעייתו. נתניהו השיב: "לא היה הסכם, הכול שקר, בדותה אחת גדולה ומבישה". גם ראש הממשלה נשאל מדוע הוא לא תובע בגין פרסום הסרטון על אודות "ההסכם הסודי". לדבריו, "אין לי אפשרות לתבוע על כל דבר. אפילו ברגע זה, שנאמרים על אשתי, עליי, על ילדיי ועל הממשלה דברים, אין לי זמן לתבוע כל דבר.
"נאמר עליי שאני סוכן CIA, זה שקר וכזב. אני לא יכול לצאת על כל דיבה שבאלפים אין אדם ציבורי ורעיה שספגו כל כך הרבה דיבה. בני משפחתי לא שותפים לסודות מדינה. רעייתי לא יודעת על דברים שעשיתי בסיירת מטכ"ל לפני 50 שנה. אביגדור ליברמן אמר דברים, אז אביגדור מומחה גדול בסחיטה". ראש הממשלה נשאל אם יש לו כרטיס אשראי, והשיב: "היה לי, איבדתי כמה פעמים. הפסקתי להשתמש בו כי זה כרוך בבעיות של בנק וביטחוניות. היה לי כרטיס עד תחילת שנות התשעים המוקדמות".
7 צפייה בגלריה
 גיא צור
 גיא צור
גיא צור בעת שירותו הצבאי
(צילום: צביקה טישלר)
על הטענה שלפיה רעייתו ערכה "ריאיון" השיב ראש הממשלה: "אולי אשתי שוחחה עם אדם שממתין, היא הכינה קפה". הוא הוסיף: "אני מעוניין שאשתי תצטרף אליי בכל הזדמנות, היא רעייתי. לשרה יש ערך מוסף אמיתי בקשר למנהיגים זרים. יש לה חוכמה שחודרת לאנשים, זה חלק שלא מספרים על שרה בתקשורת האיומה. אשתי נותנת את חייה למען ילדים בירושלים שהיא מטפלת בהם. עושים לה רצח אופי, משחירים את שמה. יש הרבה מיזוגניה של נשים שמדברות נגד שרה".
נתניהו הוסיף בהתייחס לטענות נגדו ונגד רעייתו: "התלבטתי במינוי ראש המוסד. שרה לא ידעה עד הרגע האחרון מי יהיה ראש המוסד. קיבלתי את ההחלטה בעצמי, מי ייתן שירות הכי טוב לעם ישראל. מי שלא קיבל את התפקיד המציא סיבה - 'שרה'. זה שוב מתחבר לכך שלא היה הסכם. השקרים אותם שקרים, השקרנים מתחלפים. שקרים של עשרות שנים לא נהפכים לאמת".

"הסכם סודי" בן 15 עמודים

שמרון, באמצעות עו"ד שאול שמרון, הגיש נגד ארצי תביעה בסך 420 אלף שקלים על סרטון שפורסם במרץ 2021, שבו טען ארצי לראשונה פומבית ששמרון הראה לו לכאורה "הסכם סודי" בן 15 עמודים בין בני הזוג נתניהו, שבו ראש הממשלה התחייב לכאורה בפני רעייתו שרה להיכנס לדיוניים סודיים ביותר ושמינויי הרמטכ"ל וראש המוסד יועברו לאישורה. מנגד שמרון טוען, באמצעות עו"ד שאול שמרון, כי הסיפור מופרך מהיסוד, וכל כולו דיבה נגד נתניהו רעייתו ונגדו. לדבריו, "הכול הבל ורעות רוח, שקר וכזב".
ארצי טען בכתב ההגנה שהוא בן 78, שמו הטוב ויושרו בפרט הם ללא רבב, נטייתו הפוליטית ימנית והוא דובר אמת. בכתב ההגנה כתב כי לסיפור יש עניין ציבורי מובהק, ו"מתקבל הרושם כי תכליתו העיקרית של שמרון אינו הגנה על שמו הטוב אלא על בן דודו ושרה רעייתו". סנגוריו, עורכי הדין ליעד ורצהיזר ועידן סגר, הביאו כאמור את ספרו של נתניהו "ביבי" במסגרת קו ההגנה שלהם.
7 צפייה בגלריה
עו״ד עידן סגר ועו''ד ליעד ורצהיזר
עו״ד עידן סגר ועו''ד ליעד ורצהיזר
עו"ד ליעד ורצהיזר ועו"ד עידן סגר, סנגוריו של ארצי. הביאו איתם את ספרו של נתניהו
(צילום: מאיר תורג'מן)
7 צפייה בגלריה
דוד ארצי
דוד ארצי
הנתבע דוד ארצי
(צילום: יריב כץ)
7 צפייה בגלריה
שאול שמרון מייצג את דוד שמרון
שאול שמרון מייצג את דוד שמרון
עו"ד שאול שמרון שמייצג את דוד שמרון, ועו"ד דוד ורצהיזר שמייצגת את דוד ארצי
(צילום: גלעד מורג, לירון ויסמן)
במסגרת תביעת הדיבה העידו בין היתר השרה לשעבר איילת שקד וח"כ אביגדור ליברמן. אתמול העידו ח"כ לשעבר אלי אבידר וניר חפץ, ראש מערך ההסברה של נתניהו לשעבר ועד המדינה נגדו בתיקי נתניהו. חפץ סיפר שלא רצה להגיע להעיד ואמר כי "במינויים של הסביבה הקרובה של נתניהו יש לשרה מעורבות. לפי החוויה האישית שלי, זה מתבצע ביוזמתו או לבקשתו. הנימוק שנתניהו נימק באוזני - זה בגלל שיש לה אינטואיציות חדות לגבי אנשים".
ראש הממשלה ורעייתו העידו בשנה החולפת בתביעת דיבה אחרת, שאותה הגישו נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. השניים גם זכו בתביעה, יחד עם בנם יאיר.
פורסם לראשונה: 10:13, 23.01.23