אחרי פגרת קיץ ארוכה, תפתח הכנסת ה-25 בעוד פחות משבוע את מושב החורף. בראש סדר היום ממשיכים לבעור אותם נושאים בדיוק שבהם עסקו חברי כנסת עם היציאה לפגרה לפני שלושה חודשים.
2 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו בהצהרה לתקשורת
מימין: גולדקנופף, נתניהו ודרעי
(צילום:יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי, שלו שלום )
מלבד אישור תקציב המדינה, שיביא איתו גזרות כלכליות על הציבור אבל יבטיח יציבות קואליציונית, צפוי לעלות להצבעה גם חוק הפטור מגיוס שמכונה גם חוק ההשתמטות. הסוגיה מעוררת לא מעט מחלוקות בתוך הקואליציה ועד לרגע זה לא ברור כיצד הן ייפתרו.
גורמים בכירים שמעורים בפרטי המשא ומתן על החוק, אומרים כי הסיכויים שיבשיל לחקיקה זהים לסיכוי שלא יבשיל. כלומר, אין אופטימיות יתרה או הערכה שניתן בכל זאת לחוקק חוק בהסכמה. במקרה כזה, חלק מהחרדים בונים על כך שצה"ל לא יאתגר מדי את ציבור בוחריהם, וישלח צווי גיוס באופן מאופק ואחרי מיפוי קפדני - בעיקר לצעירים "עובדים", ובכך יסייע עם מרחב נשימה סביב הנושא הנפיץ.

מה עומד בלב המחלוקת?

בעיה גדולה עוד יותר קשורה לפסיקת בג"ץ שנוגעת לסבסוד מעונות היום. ההחלטה שלא לסבסד מעונות יום לצעירים חרדים שאינם משרתים היא דרמטית, ובקואליציה מודים שאם רוצים לשרוד הנושא חייב בפתרון.
בחודשים האחרונים חזרה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה על עמדתה ולפיה במצב החוקי הקיים, עם פקיעת תוקפו של החוק הקודם שפטר מגיוס, על מערכת הביטחון לפעול לגיוסם של בני הישיבות לפי דין. היא הדגישה כי העברת תמיכות כספיות בגין מי שאינו מתגייס אינה חוקית. סוגיית התקציבים מטרידה במיוחד את המפלגות החרדיות, והפתרונות הנבחנים אמורים לעקוף את ההגבלות ואת בג"ץ.
חלק מנציגי החרדים שמשתייכים ליהדות התורה סבורים שיש לטפל בכך בחקיקה, וליזום חוק שלפיו מספיק שאחד מבני הזוג (כלומר האישה) עובד כדי להעניק את הסבסוד. אחרים סבורים שחייבים לחוקק חוק עם מכסות שיגדירו מראש כמה חרדים מתגייסים. במקרה כזה, כל היתר יקבלו סיוע במימון ובכך יובטח הפתרון.

איך נתניהו יפתור את מוקש גלנט?

כך או כך, בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם מצאו את המתווה המדויק. ואולם גורמים שמעורים בפרטים אומרים כי בשל הלחץ הכבד שהופעל נראה כי שר הביטחון יואב גלנט, שהתכוון להתנגד לחוק גיוס שאינו תואם את צורכי צה"ל, מראה סימני התגמשות שטרם נראו וייתכן שאם חוק הארכת השירות למשרתים שתקוע כעת בוועדת חוץ וביטחון יובא בצמוד לחוק גיוס, הוא לא יצביע נגד.
בסביבת גלנט מדגישים שהוא לא זז מעמדתו, ולא יתמוך ולא יגיש שום חוק שלא בהסכמה. בכל מקרה, הם מחכים לראות אם תושג בכלל פשרה פנים-קואליציונית.
בליכוד מתעקשים לקבל את תמיכת גלנט לחוק בגלל ההיבט הציבורי. סירוב שר הביטחון לתמוך בחקיקה שתובא הוא מסר לחיילים המשרתים ועשוי לעורר מחאה גדולה. בכל מקרה, אפשרות פיטורי שר הביטחון - שכבר הייתה קרובה למימוש לפני כמה שבועות - לא נראית ריאלית בזמן הקרוב אך לא ירדה לחלוטין מהפרק.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
שר הביטחון גלנט
(צילום: דנה קופל)
לחץ כבד צפוי להיות מופעל גם על הציונות הדתית בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שמייצג ציבור שמשרת באחוזים גבוהים מאוד, ועמדותיו ביחס לגיוס החרדים עדיין מתונות באופן יחסי.

מה עוד מטריד את החרדים?

החשש של המפלגות החרדיות הוא כי כל זמן שאין חוק ואין פתרון, לא רק סבסוד המעונות גורם לתסיסה ברחוב החרדי, גם סנקציות שמופעלות כלפי צעירים שקיבלו צווי גיוס ולא התייצבו, ומייצרים בשטח מציאות קשה.
באחרונה אירעו כמה מקרים שבהם צעירים חרדים הגיעו לנתב"ג ונעצרו שם מכיוון שהופיעו ברישומים כעריקים. רק בהתערבות חברי כנסת ולעיתים גם משרד הביטחון, נפתרו חלק מהמקרים. ברור שלאורך זמן הנושא מחייב פתרון קבוע.

התנאי לקיום ממשלה

באשר לתקציב 2025, הקואליציה חוזרת לכנסת יציבה יותר עם הצטרפות הימין הממלכתי בראשות גדעון סער. לשר בלי תיק יש אמנם חופש הצבעה בנושאים מסוימים, אך סביר להניח שברוב הנושאים יתיישר עם הקואליציה.
לפי לוח הזמנים המתוכנן, בסוף אוקטובר צפוי התקציב להגיע לאישור הממשלה ובסוף נובמבר ככל הנראה יונח על שולחן הכנסת בדרך לקריאה הראשונה. בין דצמבר לינואר תתבצע העבודה בוועדות הכנסת ולקראת סוף ינואר-תחילת פברואר תתקיים הצבעה בקריאה שנייה ושלישית. המועד האחרון האפשרי להעברת התקציב הוא 31 במרץ, אחרת הכנסת תפוזר ונלך לבחירות.
פורסם לראשונה: 10:47, 22.10.24