1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה הרצוג בפגישתו עם ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד בבית הנשיא
נשיא המדינה הרצוג בפגישתו עם ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד בבית הנשיא
הרצוג ולפיד. ארכיון
(צילום: חיים צח/ לע״מ)
עוד ניסיון לקדם את מתווה הנשיא, להגעה לפשרה במהפכה המשפטית: נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הערב (יום ג') עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד. בפגישה, דנו השניים במתווה הנשיא כפי שהוצג בנאומו לאומה ביום ראשון. לאחר מכן נפגש הנשיא עם יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ ועם יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן.
הנשיא חזר על קריאתו להידברות והגעה להסכמות רחבות ככל הניתן לטובת מדינת ישראל ואזרחיה. בתום הפגישה פרסם לפיד הודעה: "שוחחנו על מתווה הנשיא ועקרונותיו ועל החשיבות להגיע להסכמות רחבות ולמנוע קרע בעם. הצגתי בפני הנשיא את קווי היסוד שעליהם לא נתפשר, בראש ובראשונה עצירת כל תהליך החקיקה. באתי לנשיא להשמיע את קולם של מאות אלפי אנשים אוהבי המדינה, שיוצאים לרחובות מודאגים וחרדים לעתידה של מדינת ישראל".
גנץ כתב אחר הפגישה: "נפגשתי הערב עם נשיא המדינה במסגרת שורת שיחות שאנו מקיימים בנושא ההפיכה המשטרית. דאגתו לקרע ההולך ומתעצם בעם ולעוצמת הדמוקרטיה הישראלית ניכרת, ופעולתו חשובה ביותר בעת הזו. הצגתי לנשיא את עקרונותינו המרכזיים ביחס לרפורמה הנדרשת. בבסיס הדרישות - עצירת החקיקה, אי פוליטיזציה של מערכת המשפט וקידום מהלך מקיף הכולל חוק יסוד: חקיקה, והסדרת האיזון בין הרשויות. אני מקווה שתהיה היענות ליוזמתו, ושנתניהו יפעל באחריות וימנע קרע פנימי בעם בעת של אתגרים ביטחוניים ומדיניים. שישים את מדינת ישראל - לפניו".
רוטמן כתב אחרי הפגישה: "אני מודה לנשיא על מאמצי התווך ונרגש מנכונותו לעשות לילות כימים במטרה להגיע להסכמה רחבה על תיקון מערכת המשפט. כפי שאמרתי אתמול וכפי שהודעתי יחד עם השר לוין השבוע, אני חוזר וקורא לבני גנץ וליאיר לפיד להגיע בהקדם להידברות ללא תנאים מוקדמים עד הקריאה הראשונה בניסיון להגיע להסכמה רחבה. ביום ראשון נשא הנשיא הרצוג נאום מיוחד שבו קרא לעצור את החקיקה והציג חמישה עקרונות שיהוו לדבריו בסיס למשא ומתן מיידי: חקיקת חוק יסוד החקיקה שעל חוקיו לא תהיה ביקורת שיפוטית, הגדלת מספר השופטים, תוכנית שתשים סוף לעינויי הדין, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שלאף רשות לא יהיה בה רוב - וצמצום השימוש בעילת הסבירות".
נאום נשיא המדינה, בוז'י הרצוג
(צילום: לע"מ)

"אני מרגיש, כולנו מרגישים, שאנו רגע לפני התנגשות, ואפילו התנגשות אלימה. חבית הנפץ לפני פיצוץ, אנחנו על סף קריסה חוקתית ופגיעת איש באחיו", פתח את דבריו הרצוג, שההתרגשות הייתה ניכרת על פניו. "אני מתחנן אחיי ואחיותיי הישראלים, האיומים מבחוץ גדולים דיים. אלימות מכל סוג נגד משרתי ציבור ונבחריו היא קו אדום שאל לנו לחצות בשום אופן. בבחירה בין התפרקות לשותפות - אני בוחר בשותפות".
זמן קצר לאחר דברי הרצוג שלשום, אמר לפיד כי המתווה שהציע הנשיא הוא ראוי, ופירט: "עצירה מיידית של החקיקה לפני הקריאה הראשונה כתנאי לכל הידברות; הדיון במתווה יתקיים במשכן הנשיא, במסגרת ועדה נשיאותית; מסגרת חמשת העקרונות שהציב הנשיא תשמש כבסיס למתווה". עם זאת, הרצוג כלל לא הזכיר ועדה נשיאותית בדבריו. בכל מקרה, לפיד אמר כי עד שהמתווה יתקבל, "המאבק לא ייפסק, המחאה לא תיעצר. אנחנו נלחמים על ערכי מגילת העצמאות, ועל עצם הרעיון של חיים משותפים והיותנו עם אחד".
במקביל, אתמול לאחר הפגנת הענק בירושלים נגד המהפכה המשפטית, שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הודיעו כי הם פונים אל לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ "על מנת לתאם פגישה משותפת אצל נשיא המדינה, ולהתחיל הידברות ללא תנאים מוקדמים. הגיע הזמן". לפיד וגנץ השיבו כי ייענו להצעה רק במידה שחקיקת תוכנית נתניהו-לוין תיעצר, וגם מארגני המחאה קראו: "אין הידברות ללא גניזת החקיקה".
פורסם לראשונה: 19:46, 14.02.23