מחאת המטפלות בתל אביב, השבוע
(צילום: נדב אבס)

שביתת המטפלות במעונות היום שנפתחה בראשית השבוע נכנסת ליומה השלישי. זאת לאחר שעד אמש לא הושגו הסכמות עם האוצר. תלוש השכר הזעום של שתיים מהן, יפית בן-ישי ועופרי שפיצר, מוכיח עד כמה מוצדקת שביתתן.
השביתה מתקיימת בכ-800 מעונות לילדים מגיל שלושה חודשים עד גיל שלוש. 50 אלף פעוטות נמצאים בבית כבר שלושה ימים. השביתה פוגעת גם בהוריהם שאינם יכולים לצאת לעבודה. עד אמש טרם נרשמה התקדמות משמעותית במו"מ. המטפלות דורשות העלאה בשכרן ותוספת כוח אדם משמעותית למעונות. במצב הקיים הן לא יכולות לקחת ימי חופשה או ימי מחלה. בתום הפגישה האשימו נציגי המעונות: "נציגי האוצר דחו את כל ההצעות לסיום השביתה וסירבו להיכנס למו"מ עם המטפלות. בלב כבד ובידיים נקיות אנחנו נאלצים להמשיך את השביתה".
4 צפייה בגלריה
מחאת המטפלות על תנאי העסקתן בכיכר רבין בתל אביב
מחאת המטפלות על תנאי העסקתן בכיכר רבין בתל אביב
הפגנת המטפלות בתל אביב, השבוע
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
מחאת המטפלות על תנאי העסקתן בכיכר רבין בתל אביב
מחאת המטפלות על תנאי העסקתן בכיכר רבין בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מצוקת המעונות, שבהם מועסקות כ-16 אלף עובדות, החלה לפני מספר שנים. המטפלות התריעו, אבל דבריהן נפלו על אוזניים אטומות. עקב כך עזבו רבות את התחום, מהלך שאילץ קליטת מטפלות אחרות, באיכות טובה פחות. אלה שנשארו המשיכו להתמודד עם משכורות נמוכות לצד תנאי עבודה קשים, ועם תחושת עלבון ותסכול על כך שהחינוך הרך ממשיך להידחק לתחתית סדר העדיפויות.
עדויותיהן של שתיים מהמטפלות מראות עד כמה גדולה המצוקה: "אמנם הלב שלנו מלא, אבל הכיס פחות", מספרת עופרי שפיצר (33) מיבנה. "אני מרוויחה 32 שקלים לשעה. אני אמא לשני ילדים ויש לי אחריות כלכלית כלפיהם. לא בחרתי במקצוע הזה כי חשבתי שאהיה מיליונרית, אבל בסוף החודש אני מתמודדת עם עוגמת נפש. עובדת קשה ולא מגיעה אפילו ל-5,000 שקלים בתלוש. ואכן, שכרה מסתכם ב-4,766 שקלים בלבד.
4 צפייה בגלריה
עופרי שפיצר
עופרי שפיצר
שכר של 4,766 שקל בחודש. עופרי שפיצר
(צילום: יריב כץ)
"אנחנו לא רק מטפלות. אנחנו שוטפות את הכיתה, מנקות את השירותים, מבשלות, ובמקביל מאכילות, מרדימות, מחליפות חיתולים, משגיחות, דואגות לסביבה החינוכית של הילדים ומלמדות אותם את המילים הראשונות. זו עבודה מספקת אבל מאוד קשה שדורשת הרבה ריכוז, אורך רוח, הכלה וסבלנות. יש ימים שלמים שאני אפילו לא מספיקה למלא את הבקבוק שלי במים, שלא לדבר על ארוחת צהריים. מעבר לתחושת העלבון זה יוצר מורכבות כלכלית בבית. יש דברים שאני צריכה ולא יכולה להרשות לעצמי".
סיפורה של יפית בן-ישי (57) מפתח תקווה מקומם אף הוא. היא מרוויחה רק 4,960 שקלים בחודש. "זה מתסכל. אני עובדת מאוד קשה ומרוויחה מעט מאוד. אנחנו שקופות. אני עובדת כל יום משבע בבוקר עד חמש בערב והעבודה מאוד אינטנסיבית וגורמת לכאבי גב ולכאבי רגליים. אפילו נערה בעבודה זמנית מרוויחה יותר ממני. למרות שאני עובדת קשה המינוס רק הולך וגדל. אני אוהבת את הילדים ועובדת מכל הלב אבל השכר הזה לא ראוי. מזלזלים בנו. השכר של סייעת בעירייה עולה על שלנו ביותר מ-40%. למה אנחנו שוות פחות?"
4 צפייה בגלריה
יפית בן ישי
יפית בן ישי
"אפילו נערה בעבודה זמנית מרוויחה יותר ממני". יפית בן ישי
(צילום: יריב כץ)
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הודעת ויצו ונעמת אינה נכונה. אנו מוכנים לדון עם מנהלי ארגוני מעונות היום בכל מועד. על הדיון להיות מקצועי ומעמיק כך שיינתן מענה אמיתי למטפלות ולכלל המערכת על כלל צרכיה. ויצו ונעמת מבקשים לנהל מו"מ ולהכתיב את התנאים מראש ולא לטפל בבעיית השורש של המערכת. האוצר ימשיך להיות מחויב למערך מעונות היום ומבהיר ששביתה הינה צעד ציני שמנצל את ההורים ולא מקדם את פתרון הבעיה".