ראשי הדרג המדיני ממשיכים לדבוק בעמדה שלפיה רק המשך הלחץ הצבאי על חמאס יוביל לעסקה נוספת לשחרור 136 החטופים שנמצאים בעזה. שרון שרעבי, אח של יוסי שרעבי (53) שנחטף לעזה וככל הנראה נהרג מהפצצת חיל האוויר ברצועה, מציג הערב (שבת) עמדה אחרת. "הדבר היחיד שמחזיר חטופים זה תמרון מדיני", אמר שרון בשיחה עם ynet, יום אחרי שצה"ל מסר למשפחה פרטים על אודות נסיבות מותו של יוסי. גופתו של יוסי מוחזקת בעזה, בשבי נמצא גם האח אלי (51).
2 צפייה בגלריה
שרון שרעבי - אחיהם של יוסי ואלי שנמצאים בשבי חמאס ולוקח חלק במיזם
שרון שרעבי - אחיהם של יוסי ואלי שנמצאים בשבי חמאס ולוקח חלק במיזם
שרון שרעבי עם אחיו
(צילום: שלו שלום )
כחודש לאחר שקרוביו של יוסי עודכנו על מותו בשבי, נמסרו להם אתמול עיקרי התחקיר שנערך בצה"ל לגבי נסיבות המקרה. בצה"ל מעריכים כי יוסי, תושב קיבוץ בארי, נהרג ככל הנראה בעקבות תקיפת חיל האוויר של מבנה סמוך לנקודה שבה הוא הוחזק לצידם של נועה ארגמני (26) ואיתי סבירסקי (38), שנרצח על-ידי מחבלי חמאס כמה ימים לאחר מכן.
"קיבלנו תחקיר מלא ובו הסביר לנו שיוסי ככל הנראה נהרג מתקיפה אווירית של צה"ל, אבל לא נשללת האפשרות שחמאס הרגו אותו", אמר הערב האח שרון. "הייתה לנו מחשבה שזה מה שקרה, זה לא משנה מאיזה כדור או איזה פגז הוא נהרג, החטופים נמצאים באזור מלחמה. הסיכוי שהם לא יישארו בחיים קיים וגדל ככל שהשטח מצטמצם וצה"ל סוגר פערים ויוצר לחץ על הכוחות. אנחנו מבינים שהם מזיזים את החטופים איתם והם תחת אש ותחת סכנה".
שרון אמר עוד: "אין לנו הבטחה שזה לא יקרה לחטופים הנוספים. אם מטרת העל היא להחזיר את החטופים - זה לא עולה בקנה אחד עם תמרון צבאי. הדבר היחיד שמחזיר חטופים זה תמרון מדיני, אנחנו רואים את זה כבר ארבעה חודשים. יותר מזה צריך לראות? לבוא ולהגיד 'הלחימה תימשך ואנחנו נמוטט את החמאס' זה שקר, תגידו שאתם רוצים להחזיר 136 ארונות. אם זאת המטרה שלכם אז לפחות שהציבור יידע את זה, שיידע שלשם אתם הולכים. אין לי שום טענות כלפי צה"ל, הם מבצעים מדיניות. הבעיה שלי היא מי שמכתיבים אותה".
2 צפייה בגלריה
 יוסי שרעבי
 יוסי שרעבי
יוסי שרעבי
לפי התחקיר שנמסר למשפחתו של יוסי, בצבא זיהו שחוליית מחבלים - שהסתתרה במבנה שהותקף במחנה הפליטים נוסייראת שבמרכז הרצועה - נערכת עם אמצעי לחימה רבים לתקוף כוח צה"לי שהיה חלק ממשימת החזקת פרוזדור הביתור נצרים. במרחב זה יש התרעות רבות וניסיונות קבועים של מחבלים לתקוף את כוחות צה"ל שמחזיקים את הפרוזדור.
אותו מבנה הוגדר בפיקוד הדרום כ"מטרה דחופה", והיא הועברה לתכנון מהיר בחיל האוויר, תוך עדכון והתייעצות עם מנהלת השבויים והנעדרים שמרכזת את המאמץ המבצעי והמודיעיני להשבתם. חימוש כבד שוגר לעבר המבנה והשמיד אותו. המבנה קרס, כנראה גם על החוליה שהייתה בתוכו, אבל הוא גרם לפגיעה גם במבנה סמוך שבו הוחזק יוסי שרעבי – וכך ככל הנראה הוא נהרג.
עדיין לא מדובר בקביעה סופית מכיוון שהגופה נמצאת כאמור בשבי חמאס, אבל בצה"ל כבר גיבשו שורת לקחים לשיפור תהליכי האישורים גם בתקיפות שמוגדרות דחופות, שכן לכלל חמ"לי התקיפה הוגדרו מראש אזורים ונקודות מוערכות שבהם מוסתרים החטופים, ושאותם לא תוקפים בהגדרה.
יוסי שרעבי, מנהל השיווק של דפוס בארי, נחטף לעזה יחד עם אחיו אלי ועם אופיר אנגל, בן הזוג של בתו יובל, ששוחרר בעסקת חטופים אחרי 54 ימים בעזה. יוסי הותיר אחריו את אשתו נירה ואת בנותיו יובל, אופיר ואורן.
הבת אופיר שרעבי בדיון בכנסת
(צילום: חיים רובינשטיין, דובר מטה המשפחות)

בהודעת צה"ל הרשמית צוין כי "תחקיר מותו של החטוף יוסי שרעבי ז"ל הוצג למשפחתו. על פי ממצאי התחקיר, יוסי ז"ל נהרג ככל הנראה כתוצאה מקריסת מבנה הסמוך למבנה שהותקף על-ידי צה"ל, אך לא ניתן לשלול כי נפגע ונרצח על-ידי חמאס. מטרת התקיפה הייתה מבנה, אשר לפי התרעה מודיעינית הייתה כוונה להוציא ממנו התקפה לעבר כוחותינו.
"בתחקיר עלה כי הפללת המטרה ותקיפתה עמדו בתהליך הנדרש, במידת הערכיות ובנוהלי האישור התקינים. בעקבות התחקיר הופקו לקחים הנוגעים לתהליכי אישור תקיפות והשיח הנדרש בין כלל הגורמים הרלוונטיים לאישור התקיפה. התובנות והלקחים העולים מתחקיר זה הועברו לכלל המפקדים וגורמי התקיפה בפיקוד ובאוגדות. באותו המבנה הוחזקו גם החטופים נועה ארגמני ואיתי סבירסקי ז"ל. כמה ימים לאחר מכן, על פי המודיעין הקיים בידנו – איתי סבירסקי ז"ל נרצח על ידי שוביו".