4 צפייה בגלריה
אתיופיה אדיס אבבה
אתיופיה אדיס אבבה
מסמך של המל"ל: לא נשקפת סכנה לשארית הקהילה היהודית
(צילום: רויטרס )
עם התגברות הלחימה באתיופיה וההחלטה להחמיר את רמת אזהרת המסע למדינה, מסמך מסווג של המל"ל שנשלח למשרד ראש הממשלה ומשרד העלייה והקליטה שתוכנו הגיע לידי ynet נקבע כי לא נשקפת סכנה לאוכלוסייה שממתינה להגיע לישראל - וכי הקריאות לזרז את העלתה ארצה נועדו ליצור לחץ על הדרגים הבכירים. עוד נכתב כי על אף המציאות הקשה במדינה, מבצע חילוץ - ואפילו שיח בנושא - עלול לגרום לעימות מול שלטונות אתיופיה ולסכן את הממתינים. לפי הערכות של גורמים בכירים, הפינוי לא יתרחש בקרוב.
את המסמך חיבר ראש אגף מזרח תיכון ואפריקה במל"ל, נמרוד גז, שפירט את האיומים שנשקפים מזירוז המהלך וכתב כי קיים חשש שגם לא יהודים יסתננו לתוך הקהילה הממתינה כדי "לנצל את המציאות הכלכלית בישראל". גז הזהיר גם מהגעה של "בעלי אג'נדות משיחיות/כלכליות לאור העובדה שמדובר בתגמולים רבים מתקציב המדינה". עוד המליץ לשמור על חשאיות ואמרו כי השיח התקשורתי פוגע בהבאת הממתינים לישראל, וציין בנוסף כי "הבאתם של אלפים ללא בירור היא טעות דמוגרפית תקדימית מיותרת ומסוכנת".

המלחמה באתיופיה - כתבות נוספות

שרת העלייה והקליטה פנינה תמו שטה זעמה על המסמך של המל"ל וכינתה אותו "לא מכתב הערכה ביטחונית - אלא עמדה פוליטית גרידא". השרה טענה כי גורמים פוליטיים מנסים לטרפד את חילוץ שארית יהודי אתיופיה תוך חדירה לשאלות של מדיניות מטעם מקבלי ההחלטות ואמרה: "המסמך ראוי להיזרק לפח האשפה ההיסטורי של מדינת ישראל. מסמך מביש ומבזה את תפקיד המל"ל. נכנסים לשאלות מדיניות, מגלים בורות לגבי הפלשמורה ושורשיהם, מתעלמים מהעובדה שאלה ממתינים עשורים לעלייה. לא ברור באיזו סמכות המל"ל כתב חוות דעת בנוגע לזהותם ויהדותם של הממתינים מה שמוטל כתפקיד בידי רבנים וקייסים. זה לא מסמך של הערכה ביטחונית, אלא מסמך מוטה מטעם מישהו שמנסה להפקיר את שארית יהודי אתיופיה. כבר ב- 2015 הוחלט בממשלת ישראל להעלותם, המדינה שגררה רגליים אז עכשיו מנסה להפקיר את חייהם".
4 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
"מסמך מוטה ופוליטי". השרה תמנו שטה
(צילום: שמוליק דודפור)
לפני כשנה אישרה ממשלת נתניהו את העלתם של שארית יהודי אתיופיה במסגרת המבצע "צור ישראל", שכלל תשע טיסות שהביאו עימן יותר מ-2,000 בני אדם. המבצע אמנם הסתיים במרץ 2021, אך מדובר בקרוב ל-10,000 איש שעדיין ממתינים לאיחוד משפחות בישראל. אותם אלפים עדיין לא מוגדרים כעולים חדשים עד שתהליך הגיור שלהם יושלם. כמו כן, במסמך של המל"ל נכתב כי "ישנן גם טענות לכ-700 יהודי תגראי וככל שהעיסוק בנושא יגבר יעלו המספרים. המספרים תמיד עולים", הודגש לבסוף.
הבוקר הודיע ראש הממשלה בנט כי ביממה הקרובה ייערך דיון נוסף בנושא, ושר התפוצות נחמן שי קרא יחד עם שרת הקליטה פנינה תמנו שטה לפעול במהירות בנושא. "מוטלת עלינו חובה מוסרית והיסטורית לדאוג ליהודים ברחבי העולם", אמר השר שי. "קהילת בני הפלשמורה, צאצאי ביתא ישראל, ממתינים כבר שנים לעלות לישראל. על אף הקולות הסותרים בנושא יהדותם, אני סבור כי ביטחונם קודם לכל, נוכח הסכנה הברורה לחייהם יש להיערך להעלאתם במהירות האפשרית". שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה הצטרפה לדבריו של שי והוסיפה כי היא עוקבת בדאגה אחר המצב במדינה וחשוב שמדינת ישראל תפעל בעניין.
4 צפייה בגלריה
אתיופיה אדיס אבבה  אצטדיון מתגייסים חדשים ל צבא
אתיופיה אדיס אבבה  אצטדיון מתגייסים חדשים ל צבא
גיוס המוני באתיופיה
(צילום:EPA)
4 צפייה בגלריה
המלחמה בתיגראי
המלחמה בתיגראי
חבל תיגראי
(צילום: AP)
במסיבת העיתונאים שערכו אמש בכירי הממשלה בעקבות אישור תקציב המדינה, שר החוץ יאיר לפיד אמר כי הדיונים בנושא חילוץ הממתינים נמשכים כל העת במשרדו. "אנו בוחנים את המתרחש בקפידה", אמר לפיד. "אנחנו נמצאים במגעים עם משרד הביטחון ועם כל מי שקשור לנושא, גם מדינות אחרות. למען שלומם של כל הנוגעים בדבר, לא ארחיב בעניין".
יו"ר המאבק להעלאת יהודי אתיופי, אורי פרדניק, אמר כי אנשיו מקבלים "דיווחים מדאיגים מהשטח" באדיס אבבה ובגונדר. "עליית בזק מאתיופיה היא צו השעה. ממשלת ישראל חייבת לחלץ את הממתינים באופן מיידי בטרם יקרה אסון". פרדניק ציין כי "רה"מ בנט יכול לעשות היסטוריה וללכת בדרכם של שמיר ובגין במבצע עלייה אפקטיבי, או להיזכר כמי שלא שמע את האזהרות ולא עצר את הגרוע מכל".