2 צפייה בגלריה
עודד גולדרייך
עודד גולדרייך
פרופ' עודד גולדרייך
פרופ' עודד גולדרייך שנטען כי קרא לאיחוד האירופי להחרים את אוניברסיטת אריאל, לא יקבל את פרס ישראל השנה. כך קבעו היום (ה') שופטי בג"ץ שהכריעו בעתירה של ועדת השופטים נגד שר החינוך יואב גלנט שסירב להעניק לו את הפרס.
חברי ועדת הפרס עתרו לבג"ץ נגד שר החינוך, ובג"ץ אישר כי לגלנט יש אפשרות לשקול מחדש את העניין. מכיוון שהטקס מתקיים בעוד שבוע - המשמעות היא שפרופ' גולדרייך לא יקבל את הפרס השנה. אם ייקבע בהמשך שהוא ראוי, הפרס יוענק לו בשנה הבאה.
שלושת שופטי בג"ץ יצחק עמית, נועם סולברג ויעל וילנר, קבעו כי יש לאפשר לגלנט לחזור ולעיין בדברים ולקבל החלטה בנושא בתוך חודש ימים מהיום. נטען כי גולדרייך, פרופסור למתמטיקה, חתם על עצומה הקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
סירב להעניק לו את הפרס. יואב גלנט
(צילום: הדר יואביאן)
השופטים הסבירו: "עומדות רגלינו כמעט ערב יום העצמאות ושוב נדרשים אנו, בבחינת ריטואל חוזר ונשנה, לעסוק בפרס ישראל. אכן, יש להצר על כך שפרס כה יוקרתי ובעל מוניטין ואירוע מאחד ומרומם לב כמו טקס פרס ישראל, הופך כמעט באופן קבוע למקור מחלוקת ופילוג. לנוכח סד הזמנים, ובהסכמת משיבי המדינה, הדיון שנערך בפנינו התנהל כאילו ניתן צו על תנאי".
עוד נאמר: "על עצמאות שיקול הדעת המקצועי של חברי ועדת השופטים – אין חולק. על אופיו המקצועי הטהור של הפרס שעליו יוקרתו והמוניטין שלו – אין חולק. על כך שככלל, לצורך הענקת הפרס אין רלוונטיות להתבטאויות 'פרטיות' חוץ-מקצועיות של הזוכה בפרס – אין חולק".
למרות זאת החליטו השופטים בשלב זה לקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה לפיה "יש לאפשר לשר החינוך לבחון מידע שהגיע לידיו אך לפני יומיים, ושעניינו עצומה שעליה חתם גולדרייך והתפרסמה אך לפני כשבועיים ימים. רשמנו לפנינו הצהרתו של פרופ' גולדרייך כי חתימתו על העצומה נעשתה בחודש ינואר השנה, עוד לפני ההחלטה על זכייתו בפרס.
"העצומה בה מדובר היא 'תזכורת' וקריאה לאיחוד האירופי להפסיק שיתופי פעולה של מוסדות או תכניות הקשורים לאיחוד האירופי עם אוניברסיטת אריאל. פרופ' גולדרייך הצהיר באמצעות בא כוחו כי הוא עומד מאחורי חתימתו הנ"ל אך בנוסף הצהיר והבהיר כי אינו תומך בתנועת ה-BDS (תנועת החרם על ישראל, ג.מ)".
לבסוף קבעו: "רשמנו לפנינו כי ככל שיוחלט להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס, ניתן יהיה לעשות כן בטקס פרסי ישראל שייערך בשנה הבאה או במועד מוקדם יותר לפי בחירתו של פרופ' גולדרייך".
עורך הדין מיכאל ספרד, שייצג את גולדרייך, אמר היום כי "פרופסור עודד גולדרייך אשם בפשע שכנראה אין לו תקומה בישראל של היום: שמאלנות. היועץ המשפטי לממשלה יחד עם שר החינוך יצרו מסלול מקרתיסטי מובהק למניעת פרס ישראל מבעלי עמדות המתנגדות לכיבוש, לנישול ולאפרטהייד וכך מדירים ממנו מחנה פוליטי שלם בישראל שאשם באותו הפשע. מהיום פרס ישראל הוא פרס לימנים בלבד. הרעיון שהשר ימשיך וינבור בהתבטאויותיו הפוליטיות של גולדרייך ויעשה שימוש ברשימות שחורות של ארגונים שרודפים אקדמאים ואמנים בשל דיעותיהם הפוליטיות הוא מגונה והזוי".