ישראל העבירה את הכדור לחמאס בתשובה לעסקת חטופים שהעבירה למתווכות בפסגת רומא בכל מה שנוגע למניעת חזרת החמושים לצפון הרצועה. למתווכות עבר מישראל ניסוח עמום, לפיו שני הצדדים יגיעו להסכמה על מנגנון לבדיקת חמושים.
דבריה של סהר קלדרון בוועדת החוקה של הכנסת לפני היציאה לפגרת קיץ
(צילום: ערוץ כנסת)

1 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
בישראל אומרים שהניסוח הזה מאפשר התגמשות של שני הצדדים, וסבורים שאין באמת סיבה להתנגדות של חמאס - שגורר רגליים בציפייה לחזית שנייה מול חיזבאללה בלבנון. בישראל מעריכים שחמאס ממתין כעת כדי לראות האם תיפתח חזית צפונית, בצל ניסיון חיסולו של בכיר חיזבאללה פואד שוכר, ולכן גורר רגליים.
גורמים שבקיאים בנושא אומרים שבלילה בין שבת לראשון הפעילו האמריקנים מכבש לחצים ונתניהו שינה את עמדתו המקורית מחשש להפלת הממשלה על-ידי בן גביר. ההערכה כעת שסוגיית בידוק החמושים תידחה לשיחות הקרבה במידה שחמאס ישיב להצעה בחיוב ויסכים להיכנס למשא ומתן. אבל כעת הכדור במגרשו של החמאס ומחכים למוצא פיו.
חמאס הודיע אתמול כי ישראל הציגה בפסגת רומא ביום ראשון תנאים ודרישות חדשים, ולמעשה נסוגה מהמסמך שהמתווכות העבירו ב-27 במאי והפך ל"מתווה ביידן". מנגד, לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה הודעה רשמית שבה מאשימה ישראל כי "הנהגת חמאס מונעת הסכם. ישראל לא שינתה ולא הוסיפה שום תנאי במתווה".
בלשכת ראש הממשלה ציינו אמש עוד כי בניגוד לטענות ארגון הטרור, "עד לרגע זה חמאס הוא זה שדרש 29 שינויים ולא נענה למתווה המקורי. ישראל עומדת על עקרונותיה לפי המתווה המקורי - מקסום מספר החטופים החיים, שליטה ישראלית בציר פילדלפי ומניעת מעבר מחבלים ואמצעי לחימה לצפון הרצועה".
ואולם, בניגוד להודעה הרשמית של חמאס, בכירים בישראל ובכללם גורמים בצוות המשא ומתן טענו אתמול כי ירושלים קיבלה את המתווה של 27 במאי, ונתניהו אכן הכניס אחר כך "עיזים" שההתעקשות עליהם עלולה לטרפד את העסקה.
בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה שלשום ועסקה בעיקר בתגובה הנחוצה לטבח הילדים והנערים במג'דל שמס, ניכר מתח גדול בין ראש הממשלה נתניהו לשר הביטחון יואב גלנט. שר הביטחון אמר בדיון כי ישראל כבר אישרה את המתווה, כולל חזרת התושבים העזתים לצפון עזה, והדרישות של ראש הממשלה כעת עלולות להוביל להחמצת הזדמנות להגיע לעסקה.
"אם לא נאפשר חזרה צפונה זה אפשרי, אבל המשמעות היא שלא יהיה הסכם", אמר גלנט. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את גלנט: "אין לך בעיה שיעלו חמושים צפונה?". שר הביטחון בחר להתעלם מהשאלה.