איימו על מתפללים במסגד, החביאו בו תיקים - ואז יצאו למסג ההרג: מפרטים חדשים על הפיגוע ביפו, שבו נרצחו שבעה בני אדם, עולה כי שני המחבלים מחברון, שוהים בלתי חוקיים, נכנסו דקות לפני תחילת הטבח למסגד אל-נוזהא בשדרות ירושלים. "אף אחד לא יוצא מהמסגד, מי שיוצא שיאשים רק את עצמו", הם איימו על המתפללים.
המחבלים במסגד, לפני הפיגוע

האחראי על מסגד אל-נוזהא עונה לבן גביר
(צילום: עידו ארז)

ד', שהיה בתפילה אתמול, סיפר כי השניים נכנסו למסגד עם תיקי גב גדולים, החביאו אותם ליד השירותים והוציאו מהם נשק וסכין. "הם איימו עלינו לא לצאת, יצאו מהמסגד לכיוון מערב, ראו שהרכבת עוצרת בתחנה מרחוק והתחילו לירות באנשים מטווח אפס. ראיתי את זה בעצמי כי רצתי אחריהם. אנשים נפלו במקום. הם רצחו יהודים, רצחו ערבים".
האחראי על המסגד, עלי, סיפר כי אחד המחבלים "פתח את הדלת הסגורה כשבידו M-16. הוא רק הכניס את הראש שלו, אמר 'אף אחד לא ייצא החוצה, מי שיוצא דמו בראשו', ואז יצא. השני חיכה לו בחוץ. סגרנו את הדלתות, התקשרנו למשטרה ושמענו את היריות".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר אתמול שאם יתברר כי המחבלים השתמשו במסגד ביפו, הוא יהרוס אותו. מחקירת המשטרה עלה כי המתפללים אינם חשודים בדבר, ועלי ענה לבן גביר: "אנחנו חיים כבר 70 שנה אחד עם השני. הוא בא לעשות שנאה בין ערבים ויהודים? שיישב במקום שלו".
לאחר שיצאו מהמסגד, המחבלים רצו על הרחוב הראשי ביפו, ונכנסו לקרון של הרכבת הקלה, שעצרה בתחנת ארליך. שם הם פתחו באש מטווח אפס על הנוסעים, ורצחו בין היתר את רויטל ברונשטיין, שחר גולדמן וענבר שגב ויגדר, אם לתינוק בן תשעה חודשים שהיה במנשא ושרד. בין הנרצחים גם אזרח גאורגיה איליה נוזאדזה.
5 צפייה בגלריה
ענבר שגב ויגדר ז"ל, איליה נוזאדזה ז"ל, שחר גולדמן ז"ל
ענבר שגב ויגדר ז"ל, איליה נוזאדזה ז"ל, שחר גולדמן ז"ל
מימין: ענבר שגב ויגדר, איליה נוזאדזה, שחר גולדמן
לאחר מכן המשיכו המחבלים בשדרות ירושלים תוך שהם פוגעים בעוברי אורח, עד שנוטרלו על ידי סיירי סל"ע של עיריית ת"א-יפו ואזרחים שהיו במקום באמצעות האקדחים האישיים שהיו ברשותם.
ברשות השניים - מוחמד מסק (19) ואחמד אל-היימוני (25) היה נשק מסוג M16, מחסניות וסכין. מסק חוסל בזירה, אל-היימוני נפצע קשה. הם חצו לשטח ישראל באזור עוטף ירושלים, אבל עדיין לא ברור מתי בדיוק.
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
זירת הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
זירת הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
(צילום: טל שחר)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
זירת הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
(צילום: טל שחר)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
זירת הפיגוע ברחוב ירושלים ביפו
(צילום: טל שחר)
מהחקירה המשותפת של שב״כ והיחידה המרכזית במחוז ת"א עולה כי שני המחבלים לא נעצרו בעבר. אחד מהם מוכר כמי שהיה מעורב בהפרות סדר.
⁠צה"ל הכריז כתר על חברון, החל לבצע מעצרים ובמהלך הלילה פשט על הבית של אל-היימוני, בשכונת האוניברסיטה בחברון. בתיעוד נראה מעצר של בני משפחתו, בהם אביו וכמה מאחיו. העצורים, בהם חשודים בסיוע למחבלים ברכישת הנשק והכניסה לישראל, הועברו לחקירת שב"כ.
5 צפייה בגלריה
המחבלים תועדו בזירה
המחבלים תועדו בזירה
המחבלים תועדו בזירה
תיעוד מרגעי הפיגוע בשדרות ירושלים ביפו

אריק מרצ'נקוב (22), שנפצע משני כדורים בגבו בקרון הרכבת, סיפר בהתייחס לענבר שגב ויגדר: "האמא חיבקה את התינוק שלה. זו התמונה הכי חזקה, אמא שמחבקת את התינוק שלה וכולה דם. זה נס שהתינוק בחיים מכל הכדורים שעפו שם. האמא חטפה והוא נשאר בחיים".
ערן ניסן, שמתגורר ביפו, סיפר כי כשהוא ואשתו שמעו את היריות לראשונה, הם היו בטוחים שמדובר באירוע פלילי. הוא התקשר למשטרה - אלא שתוך כדי שמע צרור יריות, וברח לתוך הסופרמרקט. "ראיתי אזרח עם אקדח שלוף חותר למגע, ואמרתי למוקדנית של המשטרה שיעבירו בקשר שיש בזירה אזרחים חמושים".
ניסן, חובש ונהג אמבולנס ומתנדב במד"א, יצא לחפש פצועים. באחת החנויות הוא טיפל בנערה שנפצעה בידה. "היה לה פצע כניסה ויציאה, חולצה עוטפת את הפציעה שהייתה לא פשוטה", סיפר. "הוצאתי חוסם עורקים, ושמתי לה על הזרוע. וידאתי שאין דופק ביד עם חוסם העורקים, ושהדימום עצר".
ואז הוא שמע יריות נוספות. "יחד עם שני אנשים נוספים שטיפלו בנערה, גררנו אותה לחדר אחורי, סגרנו את הדלת וחסמנו אותה עם חפץ כבד", אמר. "בחדר היו אנשים שנפצעו קל יותר, והתמקדתי בה. היא הייתה בהכרה לאורך כל הזמן".