5 צפייה בגלריה
נחל האסי חוצה את קיבוץ ניר דוד
נחל האסי חוצה את קיבוץ ניר דוד
נחל האסי חוצה את קיבוץ ניר דוד. המדינה קבעה כי תותר הכניסה לנחל בשטחי הקיבוץ
(צילום: ישראל ברדוגו)
כשנה וחצי לאחר שבית המשפט המנהלי בחיפה הורה למדינה לגבש הסדר שיאפשר את הביקור בנחל האסי, ומנגד ישמור על זכויות תושבי קיבוץ ניר דוד שבשטחו הנחל עובר - הצוות בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד כרמית יוליס פרסם היום (שני) את הסדר הקבע. ההסדר כולל שני שינויים מרכזיים ביחס למצב הקיים: מתן גישה לציבור אל הנחל שעובר בשטחי המגורים של הקיבוץ והרחבה וטיוב שטח מקטע הנחל ב"חוף הירוק" לטובת הגדלת יכולת קליטת המבקרים בו.
ההסדר קובע בין היתר כי לאחר עונת הרחצה הנוכחית, יבוצעו עבודות לשדרוג החוף הירוק שנמצא בצד המערבי של הקיבוץ מחוץ לאזור המגורים, כך שישתרע גם על הגדה הדרומית של הנחל וגודלו יוכפל. בהחלטת בית המשפט המינהלי, נקבע הסדר ביניים שבמסגרתו המדינה הייתה צריכה לאפשר ולוודא את קיומה ומימושה של זכות הגישה אל החוף הירוק, כך שיוכלו לשהות בו עד כ-400 רוחצים. כעת, לפי הסדר הקבע, החל מעונת הרחצה הבאה החוף המורחב יוכל להכיל עד 520 בני אדם.
עוד נקבע בהסדר כי הכניסה לחוף תהיה ללא תשלום, והיא תתאפשר בימים א'-ו' בשעות 17:00-9:00. עם זאת, החוף יהיה סגור בשבתות ובחגים, לא כולל חול המועד, ובימי הזיכרון. חוץ מהרחבת החוף, יתבצעו עבודות שדרוג כדי להקל על הרוחצים, בהן הקמת גשר שיחבר בין גדות הנחל והסרת צמחייה והקמת הצללה בגדה הדרומית.
5 צפייה בגלריה
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
החוף הירוק. ההסדר קובע כי הוא יורחב וישודרג
(צילום: כלנית אלבז מלכין)
5 צפייה בגלריה
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד
(צילום: כלנית אלבז מלכין)
לעומת הסדר הביניים, הסדר הקבע מחייב לראשונה לאפשר את הגישה לנחל בתוך שטחי המגורים של הקיבוץ. לפי ההסדר, הגישה תתאפשר דרך שער שיוקם בגבול המזרחי של הגדה הדרומית של הנחל. עוד נקבע כי "עד להקמת הגשר המאפשר את המעבר לגדה הדרומית, הכניסה תיערך באופן זמני בכל דרך סבירה אחרת".
כמו בחוף הירוק, גם כאן נקבעו זמני כניסה מסודרים - בימים א'-ה' בשעות 15:00-9:00, וביום ו' בשעות 13:00-9:00. בנוסף, מספר המבקרים בשטח של הנחל שנמצא בשטחי המגורים יוגבל ל-50 בכל רגע נתון, וניתן יהיה לחייב רישום מוקדם והצגת תעודה מזהה בכניסה כדי לווסת את כמות המבקרים.
על אף ריבוי הפרטים בהסדר, לא הוגדרה האחריות לאכיפתו. הצוות שגיבש את ההסדר סבר כי "היה ראוי שהמועצה האזורית עמק המעיינות, אשר בתחומה עובר הנחל, ושהיא בעלת הסמכות לאכוף, תדאג לניהול ההסדר". עם זאת, הצוות ציין כי על אף שנעשו ניסיונות לרתום את המועצה האזורית לאכיפת ההסדר, היא "ביקשה שלא להיות מעורבת בעניין נחל האסי".
הקרב על נחל האסי: ריאיון עם מזכיר קיבוץ ניר דוד ופעיל במאבק להסדרת הגישה לנחל
(צילום: ירון ברנר)

עמותת "משחררים את האסי" מתחה ביקורת חריפה על הסדר הקבע, ומטעם העמותה נמסר כי "לצערנו משרד המשפטים לא אזר את האומץ הצפוי ממנו וקיבל החלטה בלתי שוויונית שאינה עומדת בשורה אחת עם שלטון החוק. למרות שהצוות קבע שאי אפשר למנוע גישה אל הנחל וגדותיו, הוא מגביל אותה ל-50 אנשים לאורך כקילומטר וחצי, בכפוף לרישום אצל קיבוץ ניר דוד, הפקדת אמצעי זיהוי והתחייבות שלא להכנס לשאר השטחים הציבוריים בקיבוץ".
עוד נמסר מהעמותה כי "ההחלטה סוגרת את הגישה לנחל בשבתות וחגי ישראל ומצמצמת את שעות הפעילות, דבר שימנע מהציבור הרחב, הכולל עובדים, סטודנטים וחיילים, להיכנס לנחל האסי.למרות הרצון לשמוח בהישגים המשמעותיים של המחאה, אין לנו אלא לבכות את צרות הראייה של משרד המשפטים וכניעתו לבריונות משפטית. חוסר היכולת של משרד המשפטים לתת קביעה ערכית משמעותית הוא זה ששם בסכנה עתידית את משאבי הטבע של ישראל".
5 צפייה בגלריה
נחל האסי בניר דוד
נחל האסי בניר דוד
"משרד המשפטים שם בסכנה עתידית את משאבי הטבע של ישראל". נחל האסי
(צילום: ישראל ברדוגו)
בדברי ההסבר להסדר, נכתב כי "אין לקיבוץ סמכות למנוע באופן גורף את הגישה של הציבור לנחל ולגדותיו. בד בבד, מבקש ההסדר להתחשב ככל הניתן בתושבי המקום ולמזער את הפגיעה באיכות חייהם". עוד צוין כי "הצוות עמד על כך שפתיחה לא מבוקרת של שערי הקיבוץ לכל המעוניין עלולה לגרום בין היתר לפגיעה קשה במרקם חייהם של תושבי הקיבוץ, ובחיי הקהילה הייחודיים שנוצרו שם".
ראש הצוות, עו"ד כרמית יוליס, מסרה: "ההסדר המוצע מהווה הסדר ראוי המאזן נכונה את מכלול האינטרסים והזכויות של הצדדים הנוגעים בדבר, והוא גובש לאחר שיח ממושך ושמיעת כלל העמדות בעניין. ההסדר נועד להבטיח גישה חופשית לציבור אל נחל האסי, וזאת לצד שמירה על איכות החיים של תושבי קיבוץ ניר דוד. מדובר בנושא מורכב, גם לאור ההיבטים החברתיים והציבוריים הכרוכים בו, בנוסף על ההיבטים המשפטיים. אנו מאמינים כי ההסדר מביא פתרון נכון לאיזון האינטרסים במקרה זה".
5 צפייה בגלריה
עו"ד כרמית יוליס
עו"ד כרמית יוליס
"ההסדר מביא פתרון נכון לאיזון האינטרסים במקרה זה". ראש הצוות עו"ד כרמית יוליס
(צילום: לע"מ)
מטעם קיבוץ ניר דוד נמסר בתגובה: "אנו נלמד את ההחלטה ומשמעויותיה ונתייחס בהמשך".
החלטת בית המשפט לחייב את המדינה לגבש הסדר קבע התקבלה בעקבות עתירה של ח"כ משה ארבל, היום שר הפנים והבריאות, ומפלגת ש"ס, שביקשו לאסור על הקיבוץ והמועצה האזורית לחסום את הגישה לנחל. לאחר קבלת ההחלטה, מסר אז ארבל כי "נרשמה היסטוריה בישראל. בית המשפט קבע שחסימת הגישה אל הנחל וגדותיו אינה חוקית. האלימות נגד תושבי בית שאן ואזרחי ישראל תיפסק".