5 צפייה בגלריה
משפחת דבורין
משפחת דבורין
איה דבורין ובנותיה
הזינוק בתחלואה בקורונה גורם לבידודים רבים בקרב תלמידים במערכת החינוך, והורים רבים מיואשים ומתוסכלים לא פחות מהילדים. גם ההנחיות המשתנות והלא תמיד מובנות לא עוזרות להורים, שנאלצים למצוא פתרונות למצב המאתגר.
איה דבורין מקיבוץ להב, נמצאת היום בבידוד עם נועה בת ה-11, שנחשפה לחולה בבית הספר לפני שבוע, ועם איימי בת ה-8 שאתמול חזרה לבית הספר ליום אחד של לימודים אחרי בידוד של שבוע - והיום שוב נמצאת בבידוד. מחר הן היו אמורות לקבל את החיסון השני, אבל לא הספיקו. היום (ד') היא אמרה ל-ynet: "הבידודים יצאו בין החיסון הראשון לשני. זה ממש מעצבן כי אם היינו מחסנים שבועיים או שלושה קודם, לא היינו צריכים את כל הבידודים האלו".
איה ממשיכה לעבוד מהבית, בתור עצמאית במשרד יחסי הציבור שלה "איה דבורין יחסי ציבור". "מצד אחד אני בבית ומצד שני זה מאתגר כי אני צריכה לנהל משרד יחסי ציבור. לפני שהתחילו הבידודים סיימנו שלושה שבועות של שפעת קשה כשכל דצמבר היינו כולנו חולים קשה מאוד ואז כשסיימנו את השפעות התחילו הבידודים של הקורונה. כבר הפסקנו לספור באיזה בידוד אנחנו".
אמנם שתי הבנות שמחות שהן לא בבית הספר אבל עדיין המצב לא פשוט, כפי שאומרת איימי: "מאוד משעמם למרות שאני לא מתגעגעת לבית הספר. יש לי חברה שנמצאת גם היא בבידוד כי כל המשפחה שלה עם קורונה והיא לא, אז כל היום אנחנו משוחחות בזום".
תחלואת האומיקרון: המשפחות השלמות שנשארות בבידוד
(צילום: ירון ברנר)

5 צפייה בגלריה
נועה דבורין
נועה דבורין
"כיתות שלמות בבידוד. זה מתסכל". נועה דבורין
נועה שנכנסה לבידוד הפעם בגלל מורה שהתגלתה כמאומתת, מסבירה שהיום שלה כולל בעיקר מעבר בין מסך למסך. היא יצאה מהבידוד הקודם רק לפני יומיים ואז קיבלה הודעה באמצע החוג אתמול שהיא שוב צריכה בידוד: "זה מתסכל. זה קשה להתמודד עם זה. היינו בבית הספר 11 תלמידים, כיתות שלמות בבידודים ובית הספר יחסית ריק. בקושי יש מורים כי הילדים של המורים חולים גם כן".
גם איימי מתארת מצב דומה ביום היחיד השבוע בו הייתה בבית הספר: "אצלנו היינו רק 16 תלמידים. זה חצי כיתה. היו לנו רק מורות מחליפות והמחנכת של הכיתה ליד מאומתת, אז הם נכנסו לבידוד". אחיהן הגדול, דניאל, היה גם כן יומיים בבית בגלל שלא היו צוותי הוראה, ורק היום חזר סוף סוף ללימודים.
יו"ר מועצת תלמידים על הבלבול במתווה החינוך: פוגעים בנו
(צילום: נויל האריס)

"היינו מעדיפות להישאר בבית ורק אחרי החיסון לחזור לבית הספר", הן אומרות. "אנחנו מעדיפות שיהיה סגר ולא נלך לבית הספר ואז כשהתחלואה תרד אז נחזור, כי האומיקרון מאוד מדבק".
"יש הורים שנזהרים למרות שהילדים מחוסנים" מסבירה איה. "אנשים לא מפחדים להידבק ולהיות חולים אלא יותר מפחדים מהלונג קוביד, מהתופעות של אחרי הקורונה. המוטיבציה להתחסן ולהישמר זה לא רק בגלל המחלה עצמה, שאומרים שהילדים מקבלים אותה קל יותר" מסבירה נועה.
פרופ' ערן סגל: תוך שבוע נגיע לשיא תחלואה - ואז נראה ירידה
(צילום: ירון ברנר)

בניגוד לבנותיה, איה לא מעדיפה סגר "אני רוצה שיקבלו את המנה השנייה ומקווה שכשהן יהיו מחוסנות, לא יידבקו ולא יידרשו לבידודים האלו. בסוף גם יש לנו תינוק קטן בבית, גילי בן 5 חודשים, אז אנחנו מאוד מקפידים ונזהרים. ברור שאני לא מעדיפה סגר כי זה רע לעסקים ואני מקווה שירגישו חופשיות אחרי החיסונים".
לענת מרומי-קוה מראשל"צ יש שני ילדים - איתמר בן 8 ונוגה בת 10, שנמצאים בבידוד השני ברציפות בסגר הזה, והיא כבר הספיקה לספור בכמה בסך הכל. "הם היו בגיל של טרום חיסון עד לפני כמה חודשים אז לא הייתה ברירה. כל פעם הם נחשפו אם בכיתה, בצופים או בחוג ומעגל החשיפה הלך והתרחב, הם היו יותר בבידודים מאשר בבית הספר".
5 צפייה בגלריה
משפחת מרומי-קוה
משפחת מרומי-קוה
"יותר בידודים מבית ספר". איתמר, ענת ונוגה
באותו יום שיצאו מהבידוד הקודם, איתמר היה בבית הספר ושוב נחשף לחולה מאומת. "בגלל שאי אפשר להפריד אותם בבית אז כל פעם שאחד נכנס לבידוד גם השני נכנס", מסבירה ענת. "בבית הספר שלנו מבקשים שאם ילד חולה אז לא לשלוח עוד ילדים לכיתות האחרות עד שמקבלים תשובה שלילית או יוצאים מבידוד. הם מקבלים את זה בהבנה אבל זה מכפיל את מספר הבידודים. אם מקפידים על ההוראות ורוצים להיות אזרחים הגונים שהולכים לפי הנחיות משרד הבריאות, כמוני, זה מרחיב את מעגל הבידודים".
5 צפייה בגלריה
משפחת מרומי-קוה
משפחת מרומי-קוה
משפחת מרומי-קוה
לדבריה, אם מקפידים על ההנחיות הסיכויים שהילדים יבלו יום אחד בבית הספר - קלושים מאוד: "כשקיבלתי את ההודעה על הבידוד השני כבר הייתי אדישה. בהתחלה זה היה מכניס אותי לעצבים וללחץ, המחשבה שאני צריכה לעבוד מהבית להתמודד עם זומים ולהעסיק אותם. כיוון שכבר ביליתי כל כך הרבה זמן כזה, הגעתי למצב של אפאטיות".
מנכ"ל מד"א אלי בין בריאיון: מעל ל-10% מהנבדקים חיוביים באנטיגן - זה מדאיג
(צילום: ניצן דרור, ירון ברנר)


3 מחלקות קורונה ב-3 בתי חולים: כל המחוברים לאקמו - לא מחוסנים
(צילום: ירון ברנר)

"שיבלו מול המסכים ויעשו מה שצריך כדי לשרוד", היא מוסיפה. "אני כבר לא מקפידה על הזומים, הרפיתי, ויתרתי והרמתי ידיים, העיקר שנעבור את זה. מצד אחד זה מוריד את המתח ומצד שני זה ויתור כי יהיה להם המון חומר להשלים וזמן המסכים לא בריא. אבל כמה אפשר לעשות יצירה, להעסיק אותם, לא להזניח את העסק. זה מצב בלתי אפשרי. מה שיהיה יהיה ונעבור את זה ונראה זה מה עושים".
ענת אומרת שמצב הנוכחי, עדיף כבר להטיל סגר כללי. "אני מרגישה שהמצב כרגע בכל המובנים הוא לא לכאן ולא לכאן. אני מתקשה להאשים את מערכת החינוך כי אין להם גם פתרונות, אין להם צוות ואין מה לעשות, גם המורים בבידוד ואין פתרון".
דבורה חורב ממעגלים, אומרת בצורה חד משמעית שצריך לסגור את מערכת החינוך כי המצב הזה לא אפשרי. "כל עוד המדינה נמצאת בכאוס ומערכת החינוך ללא שליטה והקורונה חוגגת והילדים בסכנה, אני אומרת שמי שלא צריך להיות שיישאר בבית, כלומר רק יא' יב', הבגרויות. שיהיה זום מסודר ולא שעה או שעתיים".
5 צפייה בגלריה
משפחת מרומי-קוה
משפחת מרומי-קוה
עוברים ממסך למסך. משפחת מרומי-קוה
יש לה שבעה ילדים ושלושה מהם נמצאים במסגרות חינוכיות. יאיר בן 10 וחצי יצא מבידוד רק במוצאי שבת, חזר לבית הספר ביום ראשון, והיום בבוקר שוב נכנס לבידוד. "המורה התקשרה ואמרה לי ששוב יש בידוד, היא הרגישה לא נעים ואמרה שהיא מצטערת, אבל מה היא אשמה?", אמרה.
אצל נטע שבכיתה ט' המורה התגלתה כחולה ולכן כל הכיתה בבית. "הילד מבואס. הוא בכיתה ה' והלימודים הם חלק שולי, הניתוק החברתי הוא הבעיה", אומרת דבורה. "אנחנו מדברים על מצב שהוא כל שני וחמישי יוצא לבידוד. זה הבידוד הרביעי או החמישי שלו. אני רוצה זום מסודר אני רוצה שילדים שיש להם בגרויות ילמדו כי אין מה לעשות ואי אפשר להרוס להם את העתיד".

מנכ"ל משרד הבריאות בריאיון על המחסור בבדיקות אנטיגן - ומזהיר: לא רוצים שאנשים ייצאו החוצה
(צילום: נויל האריס)

חורב הנסערת טוענת כי ההתנהלות של מערכת החינוך ושל הממשלה גובלת בהפקרות. "שילמדו בקפסולות, אבל את הילדים הקטנים תשאירו בבית, אי אפשר ככה. בשנה שעברה המורה עשתה להם פעילות חברותית בזום וזה היה נהדר. חילקו לי מחשב ואז לקחו חזרה. צריך לסגור את מערכת החינוך עד שמגיעים לאיזון מסוים. הקורונה לא תיעלם ואנחנו חייבים לשלוט בה, אבל נכון להיום הקורונה שולטת בנו. אין מבוגר אחראי. אני נסערת כי זה לא יכול להימשך ככה. יש גבול לכמה אפשר להפקיר".
"זה הזוי, זו קריסה טוטאלית של המערכת והמדינה איבדה שליטה לחלוטין", אמרה חורב. "הם לא יודעים מה הם עושים. איבדו את זה לגמרי. שימו את המפתחות ולכו הביתה. הם סומכים על ההורים שנעשה בדיקות ונודיע".

סקר: 72% מההורים לא מרוצים מתפקוד מערכת החינוך באומיקרון

פירמת הייעוץ Tefen ערכה סקר בקרב הורים לילדים מכל הארץ ומכל המגזרים לגבי התנהלות מערכת החינוך בגל האומיקרון. לפי הסקר שנאסף באינטרנט ובטלפון, מתשובותיהם של 2,754 איש בימים האחרונים, כמעט 50% מההורים מדווחים שנכנסו לבידוד בין פעמיים לשלוש מאז תחילת הגל החמישי. 30% נכנסו לבידוד כבר יותר משלוש פעמים ורק 6% לא נכנסו לבידוד בכלל.
רוב ההורים (62%) חושבים שצריך לעבור ללמידה היברידית, 43% חושבים שנכון לעבור לקפסולות ולכיתות קטנות ורק 11% חושבים שצריך להשאיר את מערכת החינוך פתוחה בכל מחיר. 61% מההורים חשים שהמצב במערכת החינוך משפיע על הבריאות הנפשית של הילדים. 72% מההורים לא מרוצים מתפקוד מערכת החינוך באומיקרון. 74% מההורים לא מרוצים מתפקוד שרת החינוך יפעת שאשא ביטון או מרוצים במיטה מועטה בלבד. 70% מההורים חושבים שמערכת החינוך לא טיפלה במשבר ביצירתיות. 61% מההורים חושבים שאין אסטרטגיה ברורה בתחום החינוך במשבר.
לגבי ההשפעה על המצב התעסוקתי - 18% מההורים הפסיקו לעבוד בגלל הבידודים של הילדים, 31% עברו לעבוד מהבית ו-41% מתחלקים בנטל עם בן/בת הזוג, רק 10% אמרו שאין השפעה על המצב התעסוקתי.