חיילות במילואים, מ"כיות טירונים לשעבר, גויסו בצו 8 כדי לשמור על מחבלי נוחבה במתקני כליאה שונים. כך דווח אמש (יום ג') בחדשות 13, כשלפי הדיווח מאות נשים ששירתו בעבר בתפקידי פיקוד נקראו בשבוע שעבר לבסיס תל השומר לצורך קליטתן לתפקיד הרגיש – חרף החשש מהטרדות מיניות, ולמרות שההכשרה שיועדה להן בסיסית וקצרה מאוד.
התיעוד מהמפגש שבו הוסבר למפקדות: אתן תשמרו על מחבלי נוחבות
(צילום: באדיבות חדשות 13)

המפקדות, כך דווח, צפויות להגיע למתקני הכליאה כבר בחודש הקרוב. הדיווח כלל תיעוד ממצלמה נסתרת, של מפגש של החיילות עם קצין בתל השומר שאחראי עליהן והסביר להן על התפקיד המיועד. בדבריו הודה כי עלולות להיות הטרדות מצד המחבלים שעליהם ישמרו – אך הדגיש כי מתקני הכליאה מאובטחים היטב.
"זה בטוח להכניס נשים למקומות כאלה? אנחנו ראינו חדשות, יש דברים שהזכרת לי. חוץ מביטחוני, אני מדברת על הטרדות, דברים כאלה", אמרה לו אחת החיילות, והקצין, סרן אלעד חן, השיב: "שמונה חודשים לא היה שום אירוע חריג, של תקיפה פיזית". אותה מפקדת לא השתכנעה, וכשחן ביקש ממנה להיות "סבלנית", העירה לו: "אנחנו פחות סבלניות לגבי הביטחון שלנו".
סרן חן טען שלא ייתכן שהחיילות יותקפו פיזית: "התאים, ואתן תראו אותם בעיניים – נכון שקשה להגיד את זה אחרי 7 באוקטובר – אבל הם בטוחים בצורה מוחלטת. זאת אומרת שעצור לא יכול לברוח, לזרוק לכיוונך משהו, לעשות לכיוונך משהו. מה הוא יכול, בסדר? והיה לנו אירוע כזה, סוגים של הטרדות מיניות, שעצור פתאום שולח נשיקה, בסדר? זה יכול לקרות. הנה, אני אומר, יכול לקרות. באותו עצור טיפלנו אל מול כולם, שמו אותו בבידוד, עשו לו מה שעשו לו בחקירות השב"כ, לא רוצה לפרט פה".
3 צפייה בגלריה
תיעוד מתוך ההכשרה של המ"כיות לשמירה על מחבלי נוחבה במתקני כליאה
תיעוד מתוך ההכשרה של המ"כיות לשמירה על מחבלי נוחבה במתקני כליאה
מתוך התיעוד. הקצין הודה: "מחבל יכול לשלוח נשיקה"
(צילום: באדיבות חדשות 13)
הוא הוסיף: "אנחנו מטפלים בכל דבר כזה. אבל פגיעה פיזית, בסדר? פיזית, גופנית, גם אם הוא רוצה הוא לא יכול".
לפי הדיווח, למפקדות הובטח שלא יהיו שום מגע או אינטראקציה מול המחבלים, אלא רק עם מי שמכונה "שוויש", איש הקשר בין המחבלים לסוהרים. אבל גם אותו שוויש הוא מחבל – והחיילות חוששות. אחת מהן נשמעת בתיעוד מהמפגש מתלוננת על כך שהן יידרשו "לשרת" את המחבלים, וסרן חן הדגיש: "ממש לא לשרת אותם".
כשזו אומרת שהן יידרשו להגיש להם אוכל, חן הסביר: "ממש לא. האוכל מגיע בקרטונים מסודרים. את מכניסה אותם לתוך תא, כשאת נכנסת לתא לבד, שהוא מוגן מכל הצדדים. מכניסים את האוכל לתא, יוצאת מהתא וקוראת לשוויש. אחרי שאנחנו יוצאים והתא נעול, הוא נכנס מהצד שלו לאותו תא, לוקח את האוכל, ומתחיל לסדר להם את האוכל".
3 צפייה בגלריה
משטרת ישראל קלטה מחבלי נוחבה מתחילת מלחמת חרבות ברזל
משטרת ישראל קלטה מחבלי נוחבה מתחילת מלחמת חרבות ברזל
מחבלי נוחבות כלואים, ארכיון
(צילום: דוברות שב"ס)
ע', אחת המ"כיות לשעבר, אמרה שהיא פוחדת לשמור על המחבלים: "שמעתי זוועות. שמעתי על מקרים של דברים שבנות היו צריכות לראות, והשפלות שהן עברו. גם אם מבטיחים לנו שלא יהיה לנו קשר אליהם, בסופו של דבר אם אנחנו צריכים לשמור עליהם אנחנו צריכים קשר אליהם".
לפי הדיווח, ההכשרה שיעברו המפקדות תימשך רק חמישה ימים. "עושים גם קצת קרב מגע וקצת יורים, אבל זה רק בעניין הכשירות המבצעית, זה לא באמת לטובת התפקיד", הסביר הקצין חן לחיילות המילואים. "כן צריך להגיד שרואים את המחבלים, בסדר? ורואים אותם בעיניים, ובעניין של החסרונות, נכון, זה לא הכי נעים וזה בסדר, אני לא בא עכשיו למכור לכן סיפורים, ורואים את המחבלים או את העצורים האלה בעיניים".
בדיווח צוין כי החיילות זומנו לתל השומר ללא שהוסבר להן מה התפקיד עצמו, ובהודעה שכתבו נכתב רק שהן נמצאו מתאימות ל"תפקיד משמעותי בחיל המשטרה הצבאית". במפגש עצמו, שתועד כאמור, חן הסביר לחיילות כי המשימה שלהן היא "סופר רגישה", וכי המחבלים שעליהן ישמרו עוברים חקירות של השב"כ ושל יחידה 504 באגף המודיעין: "מוציאים מהם מידע שהוא קריטי למלחמה", אמר.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מתוך ההכשרה של המ"כיות לשמירה על מחבלי נוחבה במתקני כליאה
תיעוד מתוך ההכשרה של המ"כיות לשמירה על מחבלי נוחבה במתקני כליאה
הודעת ההתייצבות שקיבלו החיילות לתל השומר, כשרק שם הוסבר להן מה התפקיד
(צילום: באדיבות חדשות 13)
לדברי הקצין, "יש ספירות שלוש פעמים, ארבע פעמים ביום, יש ארוחות, מקלחות. יש כאלה שצריכים להוציא אותם לעורכי דין, לחקירות. וצריך לתפעל את כל הדבר הזה". הוא הדגיש כי התפקיד אינו נתון לבחירתן: "כולכן פה תחת צו 8, זאת אומרת הצבא הגדול אומר: חבר'ה, אני צריך אתכם, אני לא באמת שואל אתכם אם אתם רוצים להיות פה, אני צריך אתכם עכשיו למשימה."
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לחדשות 13: "הטיפול בכלואים הוא תחת אבטחה ונהלים מוקפדים, צה"ל פועל בכל האמצעים לשמירת ביטחון המשרתים ושלומם, ומגנה הטרדות מיניות מכל סוג. האירועים החריגים טופלו, ולרשות החיילות עומדים גורמי סיוע וליווי של יוהל"ם".
דובר צה"ל מסר בתגובה: "האחריות הלאומית לכליאת עצורים ביטחוניים לאחר החקירה היא של שירות בתי הסוהר. לאור ההיקף הרב של עצורי אויב ומחסור במקומות הכליאה בשב"ס, בוצעו תהליכי ארגון ובניין כוח כדי לתמוך את הצורך המבצעי של מדינת ישראל. בימים אלה נעשה תהליך של בחינת כוח האדם עבור המשימה על בסיס נשים וגברים כאחד בהכשרת רובאי 03, מתוך מאגרי כוח אדם מטכ"ליים לשעת חירום. מאגרים אלה משמשים להקמת מסגרות מילואים ומיצוי פוטנציאל המשרתים למשימותיו המגוונות של צה"ל בעיקר בשעת חירום".
פורסם לראשונה: 22:33, 21.05.24