התקיפה שביצע היום (שבת) חיל האוויר נגד יעדים של ארגון החות'ים בתימן אושרה בצהריים בישיבת קבינט מיוחדת שהתכנסה ב-14:30 ובה השתתפו גם השרים שומרי השבת. השרים זומנו בהתראה קצרה מאוד והצנזורה הטילה איפול על עצם כינוס הישיבה, שבמהלכה לא כולם הסכימו להצביע בעד. בערב המתינו בישראל לשובם של המטוסים ממרחק של כ-2,000 קילומטר לפני שדובר צה"ל הודיע שהתקיפה בוצעה על-ידי חיל האוויר.
בנימין נתניהו והרצי הלוי בבור בקריה בזמן התקיפה בתימן
(צילום: יוסי כהן, לע״מ)

תיעוד אחד מיעדי התקיפה הישראלית בחודיידה, תימן

מי שנמנעו מהצבעה על תמיכה במבצע, שקיבל את השם "יד ארוכה", היו שר המשפטים יריב לוין ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. מקורביו של סמוטריץ', שמשמש גם כשר במשרד הביטחון, אמרו כי הוא מחה על כך שההצבעה התקיימה "בישיבה זריזה של חצי שעה, בלי זמן לשאלות, כשהמטוסים כבר בדרך לתימן". בהמשך פרסם השר תגובה רשמית שלפיה הוא תומך במבצע - אך ביקש לא להשתתף בהצבעה "מכיוון שלא נמסרו לקבינט פרטים שמאפשרים לקבל החלטה".
עד כה נמנעה ישראל מלתקוף בעצמה את החות'ים, חרף מאות כטב"מים ששיגר ארגון המורדים התימני מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר. היא נענתה לאמריקנים שגיבשו קואליציה עם מדינות אחרות בשל הפגיעה בנתיבי הסחר בים האדום – ואלה תקפו בתימן במקומה, במקביל ליירוט כטב"מים ששיגרו החות'ים צפונה.
ואולם, מתקפת הכטב"ם הקטלנית על ישראל בלילה שבין חמישי לשישי, שבה נהרג בתל אביב יבגני פרדר, שכנעה את מקבלי ההחלטות שאי-התגובה פגעה בהרתעה מול החות'ים, שפירשו זאת כפחד ישראלי. כעת הייתה הסכמה שנחצה קו אדום ויש לגבות מהחות'ים מחיר, כמו גם להעביר מסר לפטרונים שלהם באיראן.
ביום שישי בבוקר קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו התייעצות טלפונית ובה הנחה להציג לו בשבת בבוקר תוכניות תקיפה נגד החות'ים. כעבור כ-24 שעות אושרו התוכניות על-ידי הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט, ואלה הציגו אותן לנתניהו, שהחליט לכנס את הקבינט. ב-13:00 שלח ראש המל"ל צחי הנגבי הודעה אישית חסויה לשרי הקבינט להגיע מיידית לקריה מבלי לעדכן אף אחד. הקשר עם השרים שומרי השבת בוצע באמצעות המאבטחים שלהם. ישראל עדכנה את האמריקנים מבעוד מועד, והחליטה לבצע את התקיפה באור יום ולא לשמור על עמימות כדי להעביר מסר ברור וחד-משמעי.
(צילום: יוסי כהן, לע״מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "הנמל שתקפנו אינו נמל תמים. הוא שימש למטרות צבאיות, הוא שימש כנקודת כניסה לנשק קטלני שסופק לחות׳ים על-ידי איראן. הם השתמשו בנשק הזה כדי לתקוף את ישראל, לתקוף את מדינות האזור, לתקוף נתיב שייט בינלאומי, נתיב שייט מהחשובים בעולם. הפעולה פגעה במטרות במרחק 1,800 ק"מ מאיתנו - ומבהירה לאויבינו שאין מקום שהזרוע הארוכה של מדינת ישראל לא תגיע אליו".
לדברי נתניהו, "החות'ים הם חלק בלתי נפרד מציר הרשע של איראן. ציר זה פועל לא רק נגד ישראל, הוא מאיים על שלום העולם כולו. ישראל מצפה מהקהילה הבינלאומית להגביר את מאמציה נגד איראן וגרורותיה, כדי לבלום את תוקפנותה של איראן, וכדי להגן על חופש השייט הבינלאומי. כל מי שמבקש לראות מזרח תיכון יציב ובטוח צריך להתייצב נגד ציר הרשע של איראן, ולתמוך במאבקה של ישראל נגד איראן וגרורותיה: הן בתימן, הן בעזה, הן בלבנון, בכל מקום. ולסיום, יש לי מסר לאויבי ישראל: אל תטעו בנו. נגן על עצמנו בכל דרך, ובכל חזית. כל מי שיפגע בנו ישלם מחיר כבד מאוד על תוקפנותו".
שר הביטחון גלנט אמר לאחר התקיפה: "את האש שבוערת כעת בתימן רואים בכל רחבי המזרח התיכון. בפעם הראשונה שהחות'ים פגעו באזרח ישראלי - הכינו אותם. נעשה זאת ככל שיידרש. הדם של אזרחי ישראל אינו הפקר".
גלנט: "את האש רואים בכל המזה"ת"
(צילום: אלעד מלכה)

יעדי התקיפה הישראלית כללו מחסני אמל"ח איראניים שהחות'ים ניסו להסתיר כמו גם מצבורי נפט. המטרה הייתה להעביר מסר פוטוגני מרתיע לשלטון המורדים בצנעא, וכן לאות לקואליציה האמריקנית-בריטית שצה"ל לא יסתפק יותר בהגנה מפני השיגורים מתימן. בנוסף הותקף נמל תעופה כדי לפגוע בנתיבי העברת האמל"ח מאיראן לתימן.
התקיפה הישראלית כללה טיסות בגובה נמוך כדי לחמוק ממכ"מי אויב, תדלוק באוויר עם מטוסי "ראם", וייתכן שגם הרשאה מסעודיה ותיאום מולה לחצות מרחבים בשטחה או כאלה הסמוכים לה. צה"ל הפעיל חדר פיקוד ומעקב מודיעיני-אווירי של טייסת "נחשון", וחיפוי של חיל הים באמצעות ספינת טילים וכנראה גם צוללת. חיל האוויר השתמש בעיקר בחימושי "סטנד אוף" להטלות מטווח של 100 ק"מ מהיעדים. מטוסי 15-F היו המפציצים העיקריים ומטוסי 35-F שימשו לחמקנות פותחת דרך.
משרד החוץ פרסם הודעה רשמית ולפיה: "ישראל ביצעה היום תקיפה ממוקדת בנמל חודיידה בתגובה לתקיפה החות'ית בתל אביב שהביאה להרג אזרח ולעשרה פצועים, ועל אף שישראל נהגה באיפוק ממושך חרף התקפות חוזרות ונשנות של החות'ים על ישראל. ישראל תגן על עצמה ותפעל נגד כל גורם שיאיים על אזרחיה. הטרור החות׳י פוגע לא רק בישראל אלא בעולם כולו ומשבש קשות את חופש השיט העולמי. הטרור החות'י הוא חלק ממערך הטרור האזורי שמפעילה איראן, לצד פרוקסי אחרים דוגמת חמאס וחיזבאללה. איראן היא ראש הנחש: היא זו שמחמשת, מאמנת ומממנת את החות׳ים. העולם חייב להגביר את הלחץ על איראן ולהטיל עליה עוד סנקציות משתקות".
"גורם מדיני" מסר כי: "ראש הממשלה קיים בבוקר דיונים ביטחוניים עם הרמטכ״ל, ראש המל״ל והשר לעניינים אסטרטגיים, ואישר את התוכניות לתקיפה משמעותית. השיקולים לא היו רק להגיב בעוצמה נגד החות'ים ולחזק את ההרתעה מולם, אלא להעביר מסר לכלל מרכיבי הציר האיראני. זו אזהרה גם להמשך התקיפות של חיזבאללה נגדנו. המטרה הייתה לתת מכה לגורם שפוגע בשיט הבינלאומי ובאזור כולו, ובכך לחזק את הקואליציה שפועלת נגדו. ישראל נתנה סיכוי לקואליציה, שאמנם פעלה - אך באופן מוגבל והגנתי. זה לא הספיק. לכן ישראל הכינה זמן רב חבילת תגובות נגד החות'ים. נצטרך לטפל בהם בהמשך בכל מיני דרכים".