יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, קרא היום (שבת) לראש הממשלה בנימין נתניהו "לעצור ולהתעשת" - ולא להביא לאישור הממשלה ביום רביעי את חוק הפטור מגיוס לחרדים, כפי שלדבריו רה"מ מתכנן. מזכיר הממשלה יוסי פוקס תקף את גנץ בתגובה וטען כי סדר היום טרם נקבע.
גנץ: "קורא לנתניהו לעצור ולהתעשת"

בהודעה שפרסם אמר גנץ: "ראש הממשלה, בזמן שחיילי צה"ל ומפקדיו נלחמים ומחרפים את נפשם, ערב יום הזיכרון הקשה מאז קום המדינה, אתה פועל בכדי להביא חוק שלא מקדם שירות הוגן במדינה, יפגע בגיוס לצה"ל, בביטחון ובחוסן הישראלי. אני קורא לך לעצור ולהתעשת. הבאת חוק כזה היא טעות גדולה בכל זמן, הבאתו כפי שאתה מתכנן, 48 שעות אחרי שנציין את גבורתם של נופלנו - תפגע קשות בחברה הישראלית ובחוסנה".
הוא הוסיף: "ראש הממשלה - אל תפרק את החברה הישראלית בזמן מלחמה משיקול פוליטי. עוד לא מאוחר להעביר את מתווה השירות הישראלי".

גלנט מתעקש: הסכמה של כולם

מזכיר הממשלה פוקס הגיב לדברי גנץ ברשת X (טוויטר לשעבר): "כמזכיר הממשלה שאמון על מתווה הגיוס, נדהמתי לקרוא בצאת השבת את הציוץ המפלג של שר בממשלה, ערב יום הזיכרון, שבו הוא תוקף את הממשלה על 'חוק גיוס' עלום, על 'סדר יום' של הממשלה ביום רביעי שטרם נקבע, תוך שימוש ביום הזיכרון כקרדום לחפור בו והאשמות חסרות שחר על פגיעה במדינה. בני - חזור בך!".
ובזמן שהביקורת גוברת, בסביבת שר הביטחון יואב גלנט דבקים בעמדה המקורית שהציג: תמיכה בחוק הגיוס רק אם יעבור בהסכמה מלאה, כולל של גנץ, לנוכח הצרכים האובייקטיביים וההכרח ההולך וגובר בחיילים נוספים.
בשבועות האחרונים היו בקואליציה מי שסברו שגלנט יתגמש בעמדותיו וירד מהדרישה המסובכת להעברת חוק שבו יתמכו גם גנץ ושרי מפלגתו. כעת מתברר שהתקווה הזאת של נתניהו וגורמים בקואליציה התבדתה, והנושא צפוי להיות סבוך אם יובא ברקע התנגדות שר הביטחון והשר השותף גנץ.

איפה עומדת הסוגיה המשפטית?

בשבוע שעבר הגישה המדינה לבג"ץ תצהיר תשובה משלים מטעם מערכת הביטחון בנוגע לעתירות נגד חוק הגיוס, לקראת הדיון שצפוי להתקיים בנושא, ובו טענה כי החלה לגבש "תוכניות פעולה למימוש גיוס חרדים בטווח הזמן המיידי".
עוד נכתב בתצהיר: "עם פקיעת החלטת הממשלה מספר 682 (שמונעת אכיפה של גיוס תלמידי ישיבות שפקעה ב-1 באפריל), ומשזו לא הוארכה וטרם נחקק הסדר חוקי חלופי, התקיימו בראשות שר הביטחון והרמטכ"ל, ובדרגי הפיקוד בצה"ל וכן במשרד הביטחון, דיונים בנושא גיוס בני האוכלוסייה החרדית. בדיונים נבחנו חלופות להיערכות מערכת הביטחון לגיוס בני הציבור החרדי, בהתחשב במורכבויות השונות הנוגעות לגודל האוכלוסייה, מאפייניה וצורכי המלחמה המתנהלת. כמו כן, התקיימו פגישות בראשות שר הביטחון עם הגורמים השונים לצורך קידום חוק בהסכמה רחבה. הרשויות המוסמכות שוקדות על גיבוש תוכנית לגיוס מדורג של בני הציבור החרדי. עבודת המטה הראשונית לגיבוש התוכנית צפויה להסתיים בתוך כמה שבועות".
ההצהרה של גנץ מגיעה שלושה ימים אחרי שהשר מאיר פרוש מיהדות התורה אמר בראיון: "אני לא רואה אפשרות להגיע לחוק גיוס שיהיה מוסכם עלינו. לא נוכל להגיע למצב של חוק שיהיה מוסכם גם על ידי בית המשפט וגם על ידינו".