חצי שנה אחרי שנסגר ללא התראה, נפתח מחדש מוזיאון חיל האוויר בחצרים, בתום שיפוץ משמעותי ראשון מאז שנפתח לקהל ב-1991. כפי שנחשף ב-ynet, הזנחה של שנים הביאה להחלטה על גריטת עשרות מטוסים ותיקים שהחלידו תחת כיפת השמיים - בהם מטוס הבואינג 707 ששימש כמפקדה מעופפת במבצע אנטבה, ובמשך שנים הוקרנו בו סרטי מורשת למבקרים.
תור הילדים הכי ארוך אתמול (חמישי) במוזיאון היה דווקא לכבאית התעופתית, על אף שלצידה ניצבו משגרים של כיפת ברזל וטיל פטריוט, ולא הרחק ממנה ניצב F-35 חדש שהושאל לרגל יום העצמאות. הסיבה לכך הייתה תא הצוות שבה - היחידי שאליו קיבלו הילדים אפשרות לטפס ולהצטלם בו.
גם דלתותיו של הבואינג סטרטוקרוזר - שהיה פתוח בעבר למבקרים, ננעלו מטעמי בטיחות. המטוס אף נצבע מחדש בלבן וקיבל מראה שונה מזה שהיה לו בעת שירותו - חוסר דיוק שאינו מקובל במוזיאונים מסוג זה. גם מטוס האימונים פוגה מגיסטר, שניצב בעבר בקרבת הכניסה לאתר ובו היו יכולים המבקרים הצעירים לשבת, לדמיין שהם טייסים ולהצטלם, נעול כעת. ניכר שהמטוסים נוקו - אם כי לא כולם נצבעו מחדש, ואף תוקנו בשל הבלאי החיצוני שצברו - מה שבלט מאוד באב הטיפוס של הלביא, למשל.
בתצוגה בלטו בחסרונם כמה מכוכבי המוזיאון בעבר - מטוסים יחידים מסוגם בהיסטוריה ובחשיבות שלהם: מטוס האוויה S199 - הגרסה הצ'כית למסרשמיט 109 שהיה מטוס הקרב הראשון של חיל האוויר, השתתף בתקיפה המפורסמת שעצרה את הצבא המצרי ליד אשדוד של היום, והשיג את ההפלות הראשונות של החיל. גם ספינת הטיס בואינג קטלינה, שנתרמה למוזיאון ב-2008 בידי חברת "בואינג" וביוזמת ותיקי טייסת 69 - נעלמה ממנה.
את שניהם מצאתי לאחר חיפושים, חונים מעבר לגדר התצוגה בשטח שאינו פתוח לקהל, וממתינים לצביעה ולחידוש - בטרם יחזרו לרחבה המרכזית. מאחוריהם אפשר היה לראות גם את חלקו הקדמי של הבואינג 707 מאנטבה, שנוסר משאר גוף המטוס, ואמור בעתיד לחזור לתצוגה נפרדת שתנציח את המבצע - לצד מטוס הרקולס שכיכב בו.
בצד החיובי אפשר לציין את הסידור מחדש של המטוסים, ואת מסלול ההליכה שנצבע ביניהם ומזכיר מסלול המראה. חלקו של המסלול אף מקורה - מה שיסייע למבקרים בימי הקיץ החמים שבדרך. כבר אתמול נהרו אליו אלפי הורים וילדים, ושעה אחרי הפתיחה כבר לא נותרו מקומות חנייה קרוביו אליו.
חבל שהחידוש היחידי הוא דווקא תוספת מכונית - פלימות' וליאנט ששימשה בשנות ה-70 קצינים בדרגת אל"מ ותא"ל, וחונה כעת בין מסוקי היסעור והסופר פרלון. היא קיבלה אפילו שלט משלה - כאילו הייתה מטוס היסטורי, שמסביר כי מדובר במכונית ששימשה את מייסד המוזיאון יעקב טרנר כשפיקד על הבסיס, ואף הסיעה את הנשיא סאדאת כאשר ביקר בבסיס ובבאר שבע ב-1977.
המוזיאון ייפתח לקהל הרחב מיום שני הקרוב, אך ניכר שהוא עדיין לא חזר לעצמו. בזמן שחיל האוויר השקיע מיליוני שקלים במטס יום העצמאות המרהיב בשמי הארץ, נראה שאת המורשת שלו הוא הותיר מאחור. אולי היה שווה לוותר שנה אחת על המטס, ולהשתמש בכסף לבניית מבנה קבע שיכבד את המוזיאון, יניח סוף סוף גג מעל למטוסים ההיסטוריים, ויהפוך את המקום לנעים בהרבה למבקרים - וברמה של מוזיאונים מקבילים בעולם.