(צילום: משי בן עמי)

לליכוד נשארו לא מעט תיקים לחלק וגם חברי כנסת חדשים יחסית שהתקדמו במעלה הרשימה, צפויים להשתדרג ולשבת סביב שולחן הממשלה. הבעיה שנוצרה ברורה - יותר מדי חברי כנסת שמחשיבים עצמם "בכירים" ברשימת הליכוד, אל מול מעט מדי תפקידים משמעותיים שנותרו לאחר חלוקת התיקים לשותפות הקואליציוניות.
בליכוד נותרו מלבד תפקיד יו"ר הכנסת גם תיק הביטחון, תיק החינוך, תיק הכלכלה, תיק החוץ, תיק המשפטים וייתכן כי גם תיק התחבורה - אך זה תלוי בהחלטת יו"ר ש"ס אריה דרעי. אלא שברקע נשמעים לא מעט קולות בקרב בכירים בליכוד שטוענים כי רוב המשרדים החשובים נלקחו מידי הליכוד וכי ראש הממשלה המיועד נתניהו שילם לשותפיו מחירים מופקעים. "נתניהו שילם בכל התיקים הבכירים. נשארו לנו פירורים", אמרו בכירים בליכוד.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"השאיר לנו פירורים". בכירים בליכוד נגד נתניהו
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
ביג 8 דוד אמסלם ישראל כץ יריב לוין מירי רגב אמיר אוחנה ניר ברקת אלי כהן יואב גלנט
ביג 8 דוד אמסלם ישראל כץ יריב לוין מירי רגב אמיר אוחנה ניר ברקת אלי כהן יואב גלנט
חלקם עשויים להתאכזב. יותר מדי "בכירים", פחות מדי תפקידים משמעותיים
(צילום: קובי קואנקס, דנה קופל, הדר יואביאן, אבי מועלם)
נתניהו: "נשמור על הדמוקרטיה"
(צילום: ערוץ כנסת)

חברי המפלגה למשל זועמים על עצם העובדה שתיק האוצר בכלל נפתח כאופציה לשותפות במשא ומתן ולא נשאר בידיה, כפי שהתחייב נתניהו לא אחת בחודשים האחרונים. הם ציפו כי במקום תיק זה, שמיועד ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', יוצע לו למשל תיק התחבורה.
"התיאבון הגדול של השותפות גובל בחוצפה", אמר בכיר בליכוד. "המפלגה הגדולה ביותר בכנסת עם האנשים המנוסים ביותר קיבלה בחלוקה תיקים קטנים ובינוניים". מיד עם סיום הרכבת הפאזל של השותפות, יתפנה נתניהו לסבב שריו בליכוד, ושם צפוי לו כאב ראש גדול לא פחות.
בכירי הרשימה בהם ישראל כץ, ניר ברקת, מירי רגב, אלי כהן, יריב לוין, אמיר אוחנה, יואב קיש ומיקי זוהר מחכים לתפקידים משמעותיים, אולם לא מן הנמנע שלפחות כמה מהם יתאכזבו ויקבלו תפקידים קטנים יותר משסברו. גם בקרב פעילי המפלגה חוששים שמא תפקידיהם של בכירי המפלגה ירוקנו מתוכן: "מכרו את הכול. לא השאירו לליכודניקים כלום".
5 צפייה בגלריה
קיימו פגישה משולשת עם נתניהו. סמוטריץ' ודרעי
קיימו פגישה משולשת עם נתניהו. סמוטריץ' ודרעי
קיימו פגישה משולשת עם נתניהו. סמוטריץ' ודרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המשא ומתן הקואליציוני עם ש"ס הופסק אמש בעקבות ההידרדרות הפתאומית במצבו של מנהיגה הרוחני, הרב שמעון בעדני, אבל לאותה הפסקה קדמה מה שנראה כהעלאת הילוך בשיחות להקמת ממשלה. לאחר ימים של נתק עם הציונות הדתית, ראש הממשלה המיועד נפגש פעמיים עם יו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ' - ובשיחה השנייה גם נכח יו"ר ש"ס אריה דרעי.
אבל ההצעה לש"ס, שעליה דרעי עדיין לא השיב ושלפיה הוא יכהן גם כשר הפנים וגם כשר התחבורה - הכעיסה דווקא את יהדות התורה. שם אמרו כי במקרה כזה, הם ידרשו את תיק הדתות. אתמול בבוקר זעמו גם בעוצמה יהודית של איתמר בן גביר, בעקבות כוונת הליכוד לא להעניק להם את תיק הפריפריה, הנגב והגליל. ההצעה המסתמנת כעת היא לתת להם כתחליף את תיק החקלאות - אך בן גביר לא מסתפק בכך כפיצוי ולכן עוד מחפשים לו פתרון.
דרעי מתלבט מאוד בעניין התחבורה, גם כי יצטרך לכהן שם כמתכונת של "חצי משרה" כי יעשה את זה במקביל לתפקידו כשר הפנים, וגם כי יש פרויקטים שיצטרך לחתום עליהם והם עובדים בשבת. אם הוא ימונה לשר התחבורה, תיק החינוך עשוי ללכת למירי רגב, האישה הראשונה בליכוד, אך גם שמו של אלי כהן עלה כאופציה לתפקיד זה.
5 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף
יצחק גולדקנופף
ההצעה לש"ס הכעיסה דווקא את יהדות התורה. גולדקנופף
(צילום: נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת )
יוזמה אחרת, שאותה העלה דרעי, כונתה על ידי גורמים משפטיים בכירים "מדאיגה ביותר". לפי אותה יוזמה, תבוטל עילת הסבירות כאחת מאמות המידה שדרכן בוחן בג"ץ החלטות של הממשלה ושל רשויות המדינה. ההערכה היא שדרעי מבקש לבטל את עילה זו כדי שאם הממשלה והכנסת יאשרו את מינויו לשר באמצעות "חוק דרעי", לא תהיה אפשרות לפסילת המינוי בבג"ץ בטיעון שהמינוי אינו סביר באורח קיצוני. בשנת 1993 פסל בג"ץ את מינוי דרעי כיוון שהושלמה נגדו טיוטת כתב אישום בעבירות שוחד, בטענה שהמשך כהונתו נגוע בחוסר סבירות קיצוני.
גם אם יוזמה זו תתקבל וגם אם לאו, ואף שעדיין יש אי-הסכמות בתוך הליכוד ובינו לבין כמה משותפותיו הקואליציוניות, כעת כבר אפשר לשרטט איך כנראה ייראה שולחן הממשלה.
הליכוד יקבל כמובן את מספר התיקים הגדול ביותר, וככל הנראה גם את שניים משלושת התיקים המרכזיים. יואב גלנט עשוי לכהן כשר הביטחון, רון דרמר מיועד לתפקיד שר החוץ, ואם ימונה אמיר אוחנה צפוי לכהן כיו"ר הכנסת. אם דרמר לא ייקח את ההצעה אוחנה ימונה לשר החוץ - ואז בעל הסיכויים הטובים ביותר לשבת על כס יו"ר הכנסת הוא יואב קיש.
יריב לוין מסתמן כשר המשפטים הבא. מיקי זוהר מועמד לתפקיד שר התרבות והספורט, שלמה קרעי עשוי להיות שר הכלכלה. משרדים נוספים שצפויים להישאר בידי מפלגת השלטון הקרובה הם התקשורת, האנרגיה, הגנת הסביבה והמודיעין.
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
יקבל את המשרד לביטחון הפנים. בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פרט למשרד האוצר המיועד לסמוטריץ' - שב-ynet נחשף כי ממנו ייתכן ויילקחו אגפים מרכזיים - הציונות הדתית צפויה לקבל את תיק העלייה והקליטה (אם לא יינתן לליכוד) ותפקיד סגן שר במשרד הביטחון, שאמון על נושא ההתיישבות. אופיר סופר ואורית סטרוק - שתהיה כנראה אחת השרות היחידות בממשלה - הם המועמדים לתפקידי שרים מטעם המפלגה.
תפקיד אחד בממשלה היה ברור כמעט מהרגע שבו נודעו תוצאות האמת - איתמר בן גביר כשר לביטחון הפנים. "לא אהיה עציץ", אמר לשאלת ynet על החשיפה לפיה יבקש סמכויות של מפכ"ל. מלבדו, עוצמה יהודית צפויה לקבל את תיקי החקלאות והמורשת, שיילכו כפי הנראה ליצחק וסרלאוף ולעמיחי אליהו. עדיין לא ברור איזה תפקיד יקבל יו"ר נעם אבי מעוז, שרץ ברשימת הציונות הדתית-עוצמה יהודית.
ש"ס התעקשה על קבלת משרד האוצר - או לפחות על תיק בכיר יותר לדרעי מאשר לסמוטריץ' - אבל אתמול העביר דרעי מסר כי בתנאים מסוימים הוא יסכים לוותר על התפקיד. כתחליף, הוצע לו לכהן כשר התחבורה לצד תפקיד שר הפנים - שאותו יקבל בוודאות. אם דרעי לא יקבל את ההצעה, מירי רגב עשויה להיות שרת התחבורה.
בנוסף, שרים מש"ס צפויים לכהן - אם ייפתר הפלונטר עם יהדות התורה - במשרדי הדתות והתפוצות, וכן במשרד הפריפריה, הנגב והגליל. מלבד זאת, ש"ס צפויה לקבל את תיק הבריאות או את תיק הרווחה.
מספר 1 ברשימת יהדות התורה, יצחק גולדקנופף, הוא המועמד היחיד לכהן כשר הבינוי והשיכון. מאיר פרוש עשוי לכהן כסגן שר לענייני ירושלים מבלי שיכהן מעליו שר, כחלק מהחלטת דגל התורה לא לקחת תפקידי שרים.