מדי שנה עורך ליין המסיבות "טיפולי הרמה" מסיבת גאווה בחודש יוני. מארגני המסיבה אומרים כי כבר במשך שש שנים הם מנסים לערוך את המסיבה במוזיאון מגדל דוד המיוחד, כמו מסיבות רבות אחרות שמתקיימות במקום. עד כה, הם היו משוכנעים באמת ובתמים שלא הצליחו לעשות זאת בשל "קשיים טכניים" - אך הפעם הופתעו לגלות, לטענתם, כי לחץ אדיר של "גורמים שמרנים" הוא שמונע את קיום המסיבה במקום.
4 צפייה בגלריה
מגדל דוד
מגדל דוד
"יש ועד רבנים שלוחץ לבטל". מגדל דוד
(צילום: shutterstock)
ראשית הסיפור בכך שהשנה, באופן חריג, הצליחו מארגני המסיבה לשריין תאריך כדי לקיימה במגדל דוד. "חתמנו על חוזה שהמסיבה תתקיים שישי הקרוב", אמרו. "במקביל, התחלנו לעבוד על תהליך רישוי מול המשטרה". אבל ביום רביעי בשבוע שעבר כבר נשמעו קולות אחרים מהמוזיאון, ואנשיו סיפרו למארגני המסיבה כי "גורמים בכירים" התקשרו וזעמו על עצם קיום מסיבת גאווה במגדל דוד.
"אפילו החלטנו להוריד מהגרפיקות את שם המסיבה 'טיפולי הרמה' כדי שיהיה יותר מעודן, אפילו שאנחנו רצים איתו במשך שנים", הם אומרים. "אבל לאחר מכן, נציגי המוזיאון אמרו לנו שיש לעירייה בעיה אידיאולוגית עם קיום המסיבה".
בשיחה שהתקיימה בין מארגני המסיבה למנכ"לית המוזיאון, נאמר מטעם ההנהלה כי לראש העיר משה ליאון יש חלק בדבר. לפי ההנהלה, "קיבלנו מכתב מרבנים, ואחר כך אנחנו מפסידים מזה הכנסות של שנה. כי הם לא מבינים. המצב כרגע הוא שצריך לעצור את כדור השלג הזה. אנחנו צריכים למצוא איזושהי דרך עדינה וחכמה לפתור את המשבר הזה".
במכתב ששלחו הרבנים גם לליאון נכתב, בין היתר, כי "אנו דורשים ממך לבטל 'מופע תועבה' במגדל דוד, המהווה סמל עולמי לירושלים, תחת הכותרות: אם אשכחך ירושלים... טיפול 'הרמה', והם כותבים באותיות קטנות שדוד המלך היה (עפר לפיהם) הומוסקסואל רח"ל. להזכירך כי על חילול השם אין מחילה, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא".
בהמשך, כשההנהלה נשאלה על ידי מארגני המסיבה מול מי המשבר, נאמר כי "זה מול ראש העיר, הם לא מבינים. חושבים שיש פה כנס, שעושים פה טיפולים. הם לא יודעים מה זאת מסיבה ומה זה לא מסיבה. לכן צריך לטפל בנראות של האירוע הזה. החיבור בין 'טיפולי הרמה' למגדל דוד נראה להם מאוד - ראש העיר לא יכול לחיות עם זה. אנחנו חייבים לעצור את המכתבים האלה של הרבנים. זה עושה לנו נזק ארוך טווח. אתה כותב 'טיפולי הרמה' במגדל דוד, זה ברור להם שמישהו עושה פה טיפולים. הם לא מבינים שככה קוראים לליין. מי שמתקצב זה העירייה אותנו, לא אתכם".
מארגני המסיבה סיפרו כי הזמינו אותם לפגישה, אמרו ש"יש ועד רבנים שלוחץ לבטל", ושהנהלת המוזיאון חוששת מאותם הרבנים. "לא הייתה שום אפשרות אחרת להבין שכל מה שקורה פה זה בגלל שזו מסיבה להט"בית, ושזה מפריע לאנשים מסוימים", הסבירו. "בסוף הפגישה מנהלת המוזיאון אמרה לנו שהיא קיבלה מכתב חריף מהמשטרה על התנהלות מסיבות באופן כללי במתחם, ושהורו לה לא לאפשר לערוך שם מסיבות".
4 צפייה בגלריה
מכתב שרב מוכר ובעל השפעה בירושלים שלח לראש העיר
מכתב שרב מוכר ובעל השפעה בירושלים שלח לראש העיר
מכתב הרבנים לליאון
אבל באופן פומבי, בהנהלת המוזיאון לא מוכנים להגיד שביטול המסיבה נבע מכך שמדובר במסיבה לקהילה הגאה - והם אף ביטלו מסיבות נוספות. במכתב שנשלח להנהלה אף נכתב לטענתה כי באופן פתאומי "משטרת ישראל הורתה למוזיאון לא לקיים מסיבות רבות משתתפים במגדל דוד במהלך חודש יוני", חודש הגאווה. אולם, בבית הפתוח אומרים שבפגישה עם קצין האג"ם של המשטרה נאמר להם שהם לא מכירים דבר כזה, שאין מניעה לערוך מסיבה ושהם מעולם לא הנחו הנחייה שכזאת.
לידי ynet הגיע מסמך פרוטוקול הישיבה שערך קצין האג"ם המשטרתי עם המארגנים אתמול, שבו הוא מברך באופן מפורש על קיום האירוע - ונותן דגשים שיאפשרו את קיומו. המכתב שבו המשטרה מבקשת לא לקיים מסיבות במוזיאון, נדגיש, הוא מ-5 ביוני - והיא מבהירה בו כי אין לקיים אירועים כאלה כל עוד לא בוצעו הנחיות שהעבירה. כלומר, המשטרה מבחינתה מאשרת לקיים את המסיבה, וכך גם הבהירה בתגובה שהעבירה לפנייתנו.
4 צפייה בגלריה
מכתב אישור קיום מסיבת גאווה במגדל דוד
מכתב אישור קיום מסיבת גאווה במגדל דוד
המסמך שבו קצין האג"ם מברך על קיום המסיבה
מארגני המסיבה האשימו: "אנחנו אחרי מכירה והתחייבויות במחירים גבוהים. המשטרה לא יכולה להחליט סתם ככה שאין מסיבה. יש סטנדרטים של בטיחות והם יכולים להחמיר אותם. אבל לא לקבוע שלא יהיה. מנהלת המוזיאון שיקרה לנו והשתמשה במשטרה כתירוץ. דווקא בפעם הראשונה שיש מסיבה להט"בית בעיר דוד אז יש בעיות? ממש צירוף מקרים".
לדבריהם, "ברור שמנהלת המוזיאון נמצאת תחת לחץ של גורמים שמרניים שלוחצים עליה, ולכן היא מנסה לבטל את המסיבה. יש כאן מוזיאון, נכס ציבורי. אסור להפלות במי יקיים בו אירוע או לא. אנחנו עומדים בכל התנאים. המעורבות של ראש העיר היא כמעט כמו מאפייה".
עו"ד אורי נרוב, מנהל המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה, מסר: "לא ייתכן שמוסד ציבורי עירוני כמו מוזיאון מגדל דוד - המחויב להתנהל באופן שוויוני, מכבד והוגן - בוחר להפר הסכם שבו התקשר ולפעול בחוסר תום לב וחוסר סבירות קיצוניים כדי לסכל אירוע רק בשל היותו מיועד לקהילה הגאה בירושלים. על עיריית ירושלים ומוזיאון מגדל דוד להתעשת ולפעול בכל דרך אפשרית כדי לקיים את האירוע ולשלוח מסר ברור שלקהילה הגאה בעיר יש מקום שוויוני ומכבד במרחב הציבורי בעיר ירושלים".
4 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
"ראש העיר לא יכול לחיות עם זה". מצעד הגאווה בעיר
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
נתאי סויד, ממפיקי ליין המסיבות "טיפולי הרמה", מסר: "בשנים האחרונות הוכחנו שהנוכחות שלנו כלהט"בים בירושלים לא באה על חשבון אף אחד. הוכחנו באירועים ובמצעדים שהקהילה שלנו מכבדת את העיר ואת יושביה וכי אנחנו מהווים חלק אינטגרלי מהנוף הירושלמי. אם אנחנו צריכים לצאת למאבק על הזכות שלנו לחגוג בבירת ישראל - אנחנו נעשה את זה. ההחלטה לבטל את המסיבה היא החלטה בלתי חוקית - היא מפלה על רקע נטייה מינית, היא בלתי סבירה ונגועה בשיקולים זרים. הגורמים שפועלים על מנת למנוע את האירוע לא מסוגלים לקבל את עובדת קיומה של קהילה גאה בבירת ישראל. המרחב הציבורי בירושלים שייך לציבור הירושלמי, שאנחנו חלק בלתי נפרד ממנו".
סגן ראש העיר ירושלים ומחזיק תיק התרבות, עו"ד יוסי חביליו, אמר כי "שבועיים לאחר מצעד הגאווה אנו רואים שההומופוביה והאפליה עדיין קיימים ובועטים בירושלים. עצוב ומרתיח לראות שתאגיד עירוני נכנע ללחצים פוליטיים ודתיים קיצונים ומבטל אירוע גאווה בעיר".

התגובות - והסתירות

עיריית ירושלים מסרה: "לאמירות המתוארות אין כל אחיזה במציאות. מוזיאון מגדל דוד קיבל הנחיה ממפקד מרחב ציון במשטרת ירושלים על הפסקת כלל האירועים במקום לאלתר, בשל בעיות בטיחות שהתרחשו לאחרונה. בעקבות ההנחיה, מנכ״לית המוזיאון החליטה על ביטולם של מספר אירועים שאמורים היו להתקיים בקרוב, ובהם המסיבה הנ"ל".
מנכ"לית ואוצרת ראשית במוזיאון מגדל דוד, אילת ליבר, מסרה: "מגדל דוד הוא מוסד פתוח, ליברלי, שמקבל את כולם. תמיד היה ככה ותמיד יהיה ככה. בזמן האחרון, בעיקר בשבוע ירושלים, היה רצף אירועים צפוף ומסיבות שיצאו משליטה ובעיות התנהלות שאילצו אותנו לקחת פסק זמן ולהקפיא את כל המסיבות בדיון עם המשטרה והוועד המנהל. אין שום אפליה. זאת עיר מורכבת וצריך להתנהל בה באופן רגיש. הרבנים עושים לנו נזק לא מהיום. כל המסיבות יוכלו להתקיים מחדש אחרי שנסדיר את הנהלים. המסיבות נעשות הרבה יותר פרועות. זה מוזיאון, יש לזכור. אין לנו אף בעיה עם שום אוכלוסייה מהעיר".
המשטרה מסרה: "בניגוד לנטען, המשטרה לא אסרה על קיום מסיבות במקום. נציין כי ביחס למסיבות במגדל דוד, הוציא לאחרונה מפקד המרחב הנחיה מתבקשת וממוסמכת, בעקבות מספר אירועים שנערכו במקום ובהם הייתה בעיה משמעותית של חניות במרחב הציבורי, הפרעה ממשית למשתמשי הדרך, חסימת הציר, וכן אנשים בגילופין שיוצאים מהמקום ומסכנים את עצמם ואחרים. ממועד כתיבת המכתב הזה, לא יאושרו אירועים דומים במגדל דוד שלא תהיה התייחסות יעילה ואפקטיבית בכל מה שקשור לחניות והסדרי התנועה, וכן ליציאת מבלים מהאירוע (שיכורים וכו')".