הריסת הבניין ברמת גן | צפו בתיעוד
(צילום: נדב אבס )

"הכול פשוט נעלם": דיירי הבניין ברחוב סמדר 5 ברמת גן עדיין המומים, יומיים לאחר שנאלצו להתפנות מהבניין באופן מיידי עקב סכנת התמוטטות. היום הם שבו אליו, וצפו בו מרחוק עם תחילת הריסתו.
ראש העיר כרמל שאמה הכהן נכנס עם צוות צילום למתחם ההריסות, ולא ענה לשאלות הדיירים. "אין לנו מיטות. אנחנו עם שקיות של בגדים", קראו הדיירים לעברו. חני קאשי, בעלת מספרת "חני", סיפרה: "מפעל חיי נעלם ברגע. 17 שנה אני נמצאת כאן והכול פשוט נעלם. היו לי לקוחות מכל הארץ. הבוקר רכבתי על האופניים והתחלתי לחפש מקום חדש". דייר נוסף, אבי, שהתגורר בבניין יותר מעשור, אמר: "אמרתי לראש העיר שהבניין קרס כי הרסו את הקירות התומכים. הוא אומר כל הזמן שהוא רק ראש עיר ולא מהנדס".
"כל החיים שלנו פשוט נתלשו". נטלי, דיירת בבניין, בריאיון לאולפן ynet
(צילום: נדב אבס, שמוליק דודפור)

דיירת בבניין, נטלי אגדז'נוב, לא הצליחה לעצור את הדמעות והתקשתה לדבר בעת שסיפרה לאולפן ynet על הטלטלה שעברה בימים האחרונים. "גרתי בבניין הזה 10 שנים, ולפני יומיים קיבלתי טלפון מאחד השכנים ששאל אותי אם שמעתי על הפינוי. לא ידעתי על מה הוא מדבר, אבל כבר באותו ערב הגיע מישהו מהעירייה שהודיע לנו שיש לנו שעה לפנות את כל תכולת הדירה", תיארה.
עוד סיפרה נטלי כי בערב הפינוי בעלה היה במילואים, והיא נאלצה להתמודד עם חילוץ רכושם במקביל לדאגה לבתם הפעוטה. "השארתי אותה אצל חברה טובה שגרה פה קרוב, ואז התקשרתי לחברים נוספים שבאו לעזור לי. העמסנו את הכול והורדנו למטה. כל החיים שלנו פשוט נתלשו", העידה. בניגוד לדיירים האחרים, נטלי שיבחה את תפקוד העירייה. "ראש העיר דאג לנו להכול, ועד היום שולח לי הודעות כדי לוודא שאני בסדר. מחלקת הרווחה עשתה פה עבודה מדהימה", אמרה.
סגן ראש העיר ויו"ר הועדה לתכנון ובנייה ברמת גן, רועי ברזילאי, ציין בראיון לאולפן ynet כי "ראינו את הבניין שקרס בחולון לפני פחות משנה, אף אחד מאיתנו לא רצה לקחת את הסיכון עם הבניין בסמדר 5 עבור קצת רכוש". בנוגע לבניינים נוספים בעיר שנמצאים גם הם בסכנת קריסה, ברזילאי הודה כי "קצב ההריסה של הבניינים הישנים ובנייתם של חדשים לא עונה לציפיות הציבור". עם זאת, הוא ציין כי "מדובר בכל זאת בקצב מהיר מאוד. יש כשלים בנושא שלא קשורים לעירייה". ברזילאי הוסיף, "אנחנו מתכוונים לעשות את כל מה שאפשר כדי שהדיירים יעברו את הימים האלה בקלות".
6 צפייה בגלריה
הריסת המבנה ברמת גן בעקבות חשש לקריסה
הריסת המבנה ברמת גן בעקבות חשש לקריסה
הריסת המבנה ברמת גן
(צילום: נדב אבס )
6 צפייה בגלריה
הריסת המבנה ברמת גן בעקבות חשש לקריסה
הריסת המבנה ברמת גן בעקבות חשש לקריסה
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
הריסת המבנה ברמת גן בעקבות חשש לקריסה
הריסת המבנה ברמת גן בעקבות חשש לקריסה
"גרתי כאן 17 שנה, מפעל חיי נעלם ברגע". חני קאשי, דיירת בבניין
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
הריסת המבנה ברמת גן בעקבות חשש לקריסה
הריסת המבנה ברמת גן בעקבות חשש לקריסה
הגיע עם צוות צילום וסירב לענות לשאלות הדיירים. ראש העיר כרמל שאמה הכהן, על רקע הריסת הבניין
(צילום: יריב כץ)
ראש העיר, כרמל שאמה-הכהן, מסר לדיירים שלשום כי לא היה מנוס מההחלטה לפנות אותם, לאחר שהוצגו בפניו חוות דעת מוחלטת של מהנדסת העיר וכן של מהנדס נוסף, שהצביעו על הסכנה להתמוטטות הבניין. לפי צו הפינוי, בדיקת מהנדס שנערכה אתמול העלתה ששלד הבניין רעוע, וכן כי נמצאו סדקים בכמה עמודי יסוד בבניין. צו ההריסה שנמסר לדיירים הסתמך על בדיקה זו.
עם זאת, מבדיקת ynet עולה כי מצבו הרעוע של הבניין ידוע לעירייה כבר זמן רב, וכן כי היא מהווה את הדייר הגדול ביותר בבניין, שכן הספרייה העירונית שבבעלותה תופסת קומה שלמה במבנה. בתוך הספרייה אף נמצא עמוד היסוד הבעייתי ביותר, שבגינו הוחלט על פינוי הדיירים, ומאוחר יותר על הריסת הבניין. הדיירים הביעו ביקורת על התנהלות העירייה, ש"מצד אחד שולחת מכתבים הקוראים לדיירים לתקן את הבניין, ומצד שני מעכבת את תהליך התיקון ולא לוקחת אחריות כבעלים של הנכס הגדול ביותר בבניין".
ההכנות לקראת ההריסה
(צילום: נדב אבס )

6 צפייה בגלריה
הבניין המתפורר ברמת גן
הבניין המתפורר ברמת גן
הכניסה לספרייה העירונית בבניין, בטרם הריסתו
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
הבניין ברמת גן שפונה
הבניין ברמת גן שפונה
חפצים שהדיירים הצליחו לפנות לגינה הסמוכה לבניין, אתמול
(צילום: מוטי קמחי )
מדובר ב"בניין רכבת" שנבנה באמצע שנות ה-50, ומצוי בהליכי פינוי-בינוי ב-17 השנים האחרונות. בעלי הדירות ניסו לקדם את ההליכים בכל כוחם לאורך השנים, אך לטענתם העירייה היוותה "גורם מעכב", עד כדי כך שאף הגישו נגדה תביעה.
בתגובה לשאלת ynet מדוע לא פעלה כדי לתקן את המבנה או להאיץ את תהליך מתן ההיתר לפינוי-בינוי, מהעירייה נמסר כי "אין זה תפקידנו להוביל תהליכים בנכסים פרטיים שבעליהם מתעקשים להזניח אותם. העירייה חתמה על הסכם לפינוי-בינוי על חלקה בבניין כבר לפני שנים, ופתחה בפני היזם מסלול ירוק ומואץ להוצאת היתר בניה". בנוסף, העירייה תיארה את הספרייה כ"חלק זניח בבניין", וכינתה את הביקורת כ"ספין של בעלי עניין שלא יודעים להשלים עם המציאות".
דוח מבקר המדינה בנושא רשויות מקומיות מבנים מסוכנים
(קרדיט: דוברות מבקר המדינה)

סכנת קריסת הבניינים צוינה בדוח מבקר המדינה, שפורסם בתחילת החודש. ממשרד המבקר נמסר בעקבות פינוי הדיירים כי "הבניין ברמת גן הוא רק דוגמה לתופעה נרחבת שעליה התרענו בדוח: ב-44 הרשויות שנבדקו יש כ-4,840 מבנים מסוכנים; כ-610 אלף יחידות דיור ישנות עלולות לקרוס. אבל לגורמי השלטון המרכזי אין נתונים על המבנים המסוכנים וסטטוס הטיפול בהם".