ישראל עומדת בפני קשיים משמעותיים בדרך לשחרורו של יהושע (שוקי) טרטקובסקי שנעצר בביירות, וייתכן אף שלא תוכל לסייע לו. שחרורו של טרטקובסקי - אזרח בריטי וישראלי שנולד בארה"ב - יהיה תלוי כנראה בעיקר בקשרים של הבריטים והאמריקנים בלבנון. ישראל אמנם מתואמת איתם, אבל היכולת לסייע לטרטקובסקי אפסית.
1 צפייה בגלריה
יהושע שוקי טרטקובסקי אזרח ישראלי נעצר בלבנון
יהושע שוקי טרטקובסקי אזרח ישראלי נעצר בלבנון
לא תקדים - אבל לא קרה בזמן מלחמה. טרטקובסקי
בעבר אמנם קרו לא מעט מקרים שבהם אזרחים ישראלים נתפסו על-ידי הלבנונים והוחזרו אחרי זמן מה, לרוב בתום תשאול שעברו. ואולם, מעולם זה לא קרה במצב של מלחמה - ובמיוחד כשטרטקובסקי נתפס במעוז חיזבאללה בדאחייה אתמול, אחרי החיסולים של צמרת ארגון הטרור.
יצחק, חברו של טרטקובסקי, אמר ל-ynet כי הוא "מתעניין בדעות שונות ורעיונות שונים, היה מתווכח על פוליטיקה ומשנה עמדותיו מאוד מהר. הוא היה מזוהה לפעמים עם הימין העמוק ולפעמים עם השמאל הכי שמאלני, הוא אהב למתוח גבולות ולאתגר את עצמו בכל מיני נושאים ותחומים. יום אחד הוא שם תמונת פרופיל של עוצמה יהודית בפייסבוק, יום אחר הוא פרסם מאמרים נגד הכיבוש ונגד הצבא. אני לא יכול לומר שמישהו מהחברים שהיה איתו היה מופתע מהמעצר הזה".
"אנחנו מכירים הרבה שנים", אמר שכן של טרטקובסקי משכונת קטמון בירושלים. "הוא בא מרקע של חסידות חב"ד. הוא היה מטייל בעולם בהרבה מקומות וכל הזמן חיפש לעצמו את האתגר הבא והמקום שהוא עוד לא ביקר בו. ככל הנראה ככה הוא מצא את עצמו מגיע ללבנון, הוא תמיד היה סקרן והרפתקן. אני מקווה שהוא ייצא לחופשי מהר והנושא הזה יהיה מאחורינו".
טרטקובסקי, חרדי לשעבר מירושלים ובוגר אוניברסיטת בראון ו-­LSE, נעצר אתמול בדאחייה בביירות אחרי שנכנס ללבנון בימים האחרונים כ"עיתונאי חוקר" עם דרכון בריטי. התנהגותו העלתה חשד אצל הלבנונים, ואחרי שנתפס החוקרים מצאו ברשותו דרכון ישראלי. לפי חשבונותיו ברשתות החברתיות, זו לא הייתה הפעם הראשונה שהוא מבקר בביירות.
באל-אחבאר תיארו את טרטקובסקי כישראלי בן 42, שנולד בארצות הברית ועובד בשבועון "זו הדרך". חבריו הגדירו אותו כ"עוף מוזר". חברו אהרון רוז אמר כי "הוא עשה תואר ראשון באוניברסיטה אמריקנית מעולה, אבל תמיד היה בחור קצת מוזר. היו לו דברים מבלבלים כאלה. הכי מוזר היה הפייסבוק שלו. חצי שנה היה אנטי ציוני, אחר כך חצי שנה כהניסט. היה מחליף כל הזמן דפי פייסבוק. הוא קוקו מדי בשביל להיות מרגל".
חבר אחר סיפר: "הוא כתב מאמרים נגד גיוס חרדים ונגד התנחלויות, ופתאום כתב בעד גיוס חרדים". אחד האתרים שבהם היה כותב מאמרים אף מחק אותם. מכר נוסף שלו אמר כי "מדובר באדם לא יציב. הוא ודאי לא סוכן של המוסד, לא סוכן ישראלי ולא כלום. הוא בחור לא יציב ואינטליגנט מאוד. הוא נגד המערב ולא גר בישראל, הוא מסתובב בעולם. כל פעם הוא חודש פה וחודש שם - יוון, ברזיל, לבנון, ספרד, טורקיה, פקיסטן. הוא הרפתקן. הוא למד יחסים בינלאומיים והלך לחוות את העולם. אני אופתע אם יש לו תעודת עיתונאי, היה כותב בבלוגים ומתראיין בטלוויזיה בכל מיני מדינות. הוא דובר הרבה שפות".