4 צפייה בגלריה
פאבל יבלונסקי סגן שר החוץ של פולין ביד ושם
פאבל יבלונסקי סגן שר החוץ של פולין ביד ושם
"פולין אבלה על מיליונים מאחיותינו ואחינו שנרצחו בשואה". פאבל יבלונסקי ביד ושם
סגן שר החוץ הפולני פאבל יבלונסקי, שמבקר בימים אלו בישראל, אמר אתמול (שלישי) בתדרוך לכתבים בתל אביב כי "ההכרה שפולין הייתה קורבן של השואה היא הדבר הכי חשוב עבורנו". לדבריו, "איבדנו שישה מיליון אזרחים במלחמה, שלושה מיליון מהם יהודים. לפתע התקריות הבודדות של שיתוף הפעולה עם הנאצים הופכות לדבר המרכזי - זו הכחשת שואה".
יבלונסקי, שעומד מאחורי הסכם חידוש משלחות הנוער הישראלי לפולין, אמר כי היחסים בין המדינות כיום נמצאים במקום טוב. "נדבר גם על המאות או האלפים שסייעו לנאצים, אבל לא על חשבון הנרצחים. הסכם משלחות הנוער נועד לעודד ישראלים ללמוד גם על היחסים העכשוויים בין שתי המדינות. אנחנו רוצים שילמדו מה קרה, שלא יזהו את פולין עם מחנות ההשמדה", אמר.
4 צפייה בגלריה
פאבל יאבלונסקי סגן שר החוץ של פולין
פאבל יאבלונסקי סגן שר החוץ של פולין
סגן שר החוץ של פולין. קרא לישראל לסייע לאוקראינה במלחמה
(צילום: משרד החוץ הפולני)
4 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
משלחת נוער לפולין
(צילום: גיורא סמולנסקי)
כשנשאל על מחנות ההשמדה שהוקמו במטרה לרצוח יהודים, השיב כי "אין כאן מירוץ מי היה קורבן גדול יותר. גם פולנים נשלחו למחנות, ללא קשר לדתם. הגרמנים רצו להשמיד חלק גדול גם מהאוכלוסייה הסלבית. סבי היה עבד בחווה גרמנית, ואנחנו מואשמים בשיתוף פעולה.
"הנוער הישראלי במשלחות יוכל להכיר את הנוער הפולני, להכיר את החיים היהודיים בפולין לאורך ההיסטוריה. חלק מהמורשת אבד במלחמת העולם השנייה, ואנחנו מעוניינים לבנות אותו מחדש ולפתח את יחסים טובים עם ישראל ועם היהודים".
4 צפייה בגלריה
מיידנק. פולין לא רוצה להיות מזוהה עם מחנות ההשמדה
מיידנק. פולין לא רוצה להיות מזוהה עם מחנות ההשמדה
מיידנק. פולין לא רוצה להיות מזוהה עם מחנות ההשמדה
(צילום: AP)
במהלך ביקורו בישראל, לראשונה מאז נכנס לתפקידו במשרד החוץ הפולני, כתב בספר האורחים ביד ושם כי "פולין אבלה על מיליונים מאחיותינו ואחינו שנרצחו בשואה". לאחר מכן צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "יד ושם הוא עדות מרשימה לקורבנות השואה, גן חסידי אומות העולם מנציח את אומץ לבם של אלו שסיכנו את חייהם, ביניהם אלפי גיבורים פולנים". הוא אף סיפר כי משרד החוץ נמצא בקשר עם מנהליה של הזמרת נועה קירל, אותה הזמין לבקר בוורשה עקב הסערה שהתעוררה בפולין בשל דבריה בסיום גמר האירוויזיון.
סגן השר חשף בתדרוך כי בקרוב ימונה שגריר פולני בישראל, וכי הוא צפוי להגיע לארץ טרם הבחירות לפרלמנט הפולני שייערכו באוקטובר. הוא הדגיש כי במרכז היחסים בין המדינות עומדת הסוגיה הביטחונית, ואמר כי "ישראל ופולין תומכות בעקרונות של שלום וביטחון ובזכות להגן על אדמותינו. יש מגמות מדאיגות באיחוד האירופי שמבקרות את ישראל בשל זכותה להגן על עצמה. היא לא פטורה מביקורת בכל הנוגע לזכויות אדם, אבל פולין תומכת בזכותה הבסיסית לביטחון ולהגנה עצמית. נתנגד לכל מהלך אנטי-ישראלי ולהתערבות בענייניה הפנימיים".
לדבריו, הסוגיה הביטחונית נוגעת גם לתוקפנות הרוסית באוקראינה - שעשויה להוביל גם לתקיפה רוסית על פולין. הוא ציין כי ניצחון רוסי ייתפס כתבוסה אמריקנית ויעודד מדינות נוספות לנסות את מזלן, גם במזרח התיכון. "אוקראינה תוכל לדחוק החוצה את הרוסים - אם תהנה מתמיכה רחבה של המערב. ישראל צריכה לעשות יותר, אנחנו מעודדים אותה לסייע לאוקראינה בכל מה שהיא צריכה כדי להביס את רוסיה: מטוסים, מערכות הגנה אוויריות וכן מערכות ליירוט כטב"מים".