בישראל אמרו אתמול (שלישי) כי חמאס דחה את המתווה הישראלי לעסקת חטופים והפסקת אש, שאותו הציג בסוף החודש שעבר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, והערב נמסר מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מקיים הערכת מצב ביטחונית בטלפון "לאור תשובתו השלילית של חמאס בנושא שחרור החטופים וההתפתחויות בצפון" - שיגור יותר מ-200 רקטות וטילים לצפון לאחר חיסול טאלב עבדאללה, מפקד חזית דרום לבנון בחיזבאללה. גורם המעורה בנושא אמר ל-ynet כי אלו חלק מהתיקונים שחמאס הציע:
1. ביום הראשון של השלב הראשון של העסקה תחל הפסקת אש זמנית בשני הצדדים, וכוחות צה"ל יחלו לצאת מאזורים מיושבים לאזורים המקבילים לגבול עזה.
2. ביום השלישי תחל הנסיגה מציר סלאח א-דין ומרחוב א-ראשיד, ויחל פירוק כל המתקנים הצבאיים המצויים בציר נצרים, במקביל לנסיגה מלאה מציר פילדלפי ולפינוי מוחלט של מעבר רפיח.
בלינקן בהצהרה בקטאר
(צילום: רויטרס )

3. בשלב הראשון, חמאס ישחרר 32 חטופים ישראלים חיים או מתים - ולא 33 - כאשר כל שלושה ימים ישוחררו שלושה חטופים.
4. אם לא תתבצע נסיגה מלאה עד היום השביעי, שחרור החטופים הישראלים ייפסק.
5. רשימות האסירים הפלסטינים יתבססו על עיקרון "עדיפות במעצר", כלומר יבקשו לשחרר אסירים ותיקים.
6. בתום השלב הראשון של העסקה חייבת להיות נסיגה מוחלטת מכל הרצועה, כלומר שאף חייל צה"ל לא יהיה בתוך עזה.
7. השלב הראשון יסתיים בהצהרת מוכנות ל"הפוגה בת-קיימא" כאשר הכוונה היא להפסיק את הפעולות הצבאיות לחלוטין, לפני חילופי שבויים משני הצדדים.
8. חמאס ביקש לצרף את סין, רוסיה וטורקיה כערבות להסכם.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו. חמאס דחה את ההצעה והציג דרישות חדשות
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
בעיתון אל-מג'לה" פורסמו תיקונים נוספים של חמאס: ארגון הטרור דרש שביום ה-22 לעסקה תשחרר ישראל את כל משוחררי עסקת שליט שנעצרו מחדש; הוא דורש "להחיל את המפתחות בעסקת שבויים גם על הישאם סייד ואברה מנגיסטו, אם הם בחיים" - במטרה להגדיל את מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו; דורש להשיב את תנאי האסירים והעצורים בבתי הכלא לאלו שהיו לפני 7 באוקטובר; להשאיר את אונר"א; "לספק חשמל מסביב לשעון בכל אזורי הרצועה; לאפשר לפחות ל-50 אנשי חמאס פצועים לעבור לטיפול רפואי במעבר רפיח מדי יום - לאחר שישראל הסירה לכאורה את המספר.
בלינקן אמר היום כאמור כי חמאס הכניס כמה שינויים להצעה האמריקנית לעסקת חטופים והפסקת אש, ש"על כמה מהם ניתן לדון, אך על אחרים לא". מזכיר המדינה האמריקני, שביקר בישראל ונחת היום בקטאר, הדגיש: "כמה מהשינויים של חמאס הולכים מעבר למה שסוכם בעבר, אך אנחנו נמשיך לדחוף לקיום העסקה. אני מאמין שאפשר לגשר על הפערים האלה".
בלינקן ציין בנוסף שארה"ב תציג תוכניות ליום שאחרי ברצועת עזה בשבועות הקרובים. "אסור לתת לחמאס להחליט על עתיד האזור", אמר מזכיר המדינה של ביידן.
ממטה המשפחות להחזרת החטופים מסרו בעקבות הודעת חמאס: "הודעת חמאס היא חלק בלתי נפרד מתהליך המו"מ. מדובר בעוד שלב בדרך להעברת עסקת נתניהו, שהיא היוזמה הישראלית הראשונה שהונחה על השולחן, לאחר שחלפו 8 חודשים מהשבעה באוקטובר. מטה המשפחות מחזק את דבריו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שאמר היום כי אפשר לגשר על הפערים. בפגישתו עם נציגי משפחות החטופים אתמול, הדגיש בלינקן את מחויבותו ואת מחויבות ארה״ב לקידום עסקה להחזרת החטופים".
"על כל הצדדים להמשיך מיד ובאופן אינטנסיבי במו״מ על מנת לגשר על הפערים שעוד נותרו. עסקת נתניהו טובה מאוד לישראל. היא מאפשרת למדינה למצות את ההישגים הצבאיים ולהשיג הישגים מדיניים משמעותיים".