3 צפייה בגלריה
המשטרה הפלסטינית. ארכיון
המשטרה הפלסטינית. ארכיון
המשטרה הפלסטינית. ארכיון
(צילום: זיו ריינשטיין)
צעד חריג בתיאום בין הפלסטינים לישראל: תושב הכפר עקב שבמזרח ירושלים, שמחזיק בתעודה כחולה, עצור על ידי המשטרה הפלסטינית כבר יותר מ-20 יום - בצעד שמהווה הפרה של הסטטוס קוו בין ישראל לרשות הפלסטינית מאז שנחתמו הסכמי אוסלו בשנות ה-90. כך נודע ל-ynet.
האיש, בן 46 ואב לשישה ילדים, נעצר בכפר עקב על ידי המשטרה הפלסטינית לפני כשלושה שבועות על רקע חוב כספי לחברת משקאות בשטחים. לפי בני משפחתו, הוא היה בעל עסק לממכר מזון ופשט רגל לפני כמה שנים. לדבריהם, לפני כשלושה שבועות פנו אליו שוטרים פלסטינים ואמרו לו להגיע לחתום על מסמך, ומאז הוא עצור בתנאים קשים למרות שהוא חולה בסוכרת.
מאז שנחתמו הסכמי אוסלו קיים סטטוס קוו בין ישראל לרשות הפלסטינית באשר לסמכויותיה של הרשות לעצור אזרחי ותושבי ישראל, גם במידה שהם מבצעים עבירה פלילית בשטחה. לפי ההסכם, גם אם אדם שהוא תושב או אזרח ישראלי מבצע עבירה חמורה כגון רצח - המשטרה הפלסטינית מחויבת להעבירו לחקירה למשטרת ישראל.
3 צפייה בגלריה
כפר עקב סמוך לירושלים
כפר עקב סמוך לירושלים
כפר עקב שבמזרח ירושלים
(צילום: אלכס גמבורג)
בני משפחתו של העצור פנו למשרד לביטחון פנים, למת"ק (מנהלת התיאום והקישור הישראלית) ולמבקר המדינה בבקשה לעזרה. חרף פניות חוזרות ונשנות של המת"ק לרשות הפלסטינית, ברשות לא נענו עד כה לדרישה. במשרד לביטחון פנים השיבו לבני המשפחה כי "בהתאם לקשרי העבודה אל מול המקבלים במשטרה הפלסטינית, הועבר דיווח בקבוצות המת"ק בעניין עצורים ישראלים על המעצר, לרבות דיווח ועדכון ראש ענף התיאום הביטחוני במנהל האזרחי, וכן לסגן מפקד התיאום הביטחוני.
"בהמשך לכך, התקיים שיח שוטף עם המקביל ברש"פ, לרבות פגישה עמו והעברות פניות רשמיות בדרישה לפעול לשחרורו והעברתו למדינת ישראל באמצעות מפקדת התיאום והקישור, אך הדרישה טרם נענתה בחיוב עד כה. לאור האמור, נראה כי הסוגייה האמורה מטופלת כראוי ונמצאת על סדר היום וכי מפקדת התיאום והקישור במחוז ש"י ובמנהל האזרחי פועלים וימשיכו לפעול אל מול מקביליהם הפלסטינים בניסיון להוביל את הסאגה האמורה לפתרון. כמו כן, צוין כי מנהלת התיאום והקישור עומדת עמך בקשר רציף וככל שתהיה התקדמות תעודכן בהתאם".
בכפר עקב חיים יותר מ- 70,000 פלסטינים, ורובם הגדול מחזיק בתושבות ישראלית - כלומר בתעודת זהות כחולה ומעמד של תושב ירושלים. בפועל, שטח השכונה נמצא מחוץ לגדר ההפרדה, ותושביו שרוצים להיכנס לישראל עוברים במחסום קלנדיה. בתוך השטח עצמו החלוקה בין הבניינים והשטחים שבשליטה ישראלית ופלסטינית מבולבלת מאוד, והסמיכות לעיר רמאללה משאירה את השטח ללא בעל בית אחראי.
לכאורה הריבונות בכפר היא ישראלית, אך למשטרת ישראל קשה מאוד לעבוד שם ובפועל אין כמעט אכיפה בשום נושא. מצב זה מאפשר בין היתר כניסה של שוטרים פלסטינים שנמצאים במרחק דקה נסיעה מרמאללה, ויכולים לעצור את מי שהם רוצים - למרות שאין להם כל סמכות חוקית לכך.
מהיחידה לתיאום וקישור פעולות הממשלה בשטחים נמסר: "מדובר בערבי ישראלי תושב מזרח ירושלים, אשר נעצר לאחרונה על ידי מנגנוני הרשות הפלסטינית. משטרת ישראל והמנהל האזרחי פועלים לשחרורו של הנדון אל מול הגופים הרלוונטיים".