מפלגות הימין הקיצוני רשמו הישגים נאים בבחירות לפרלמנט האירופי, שהסתיימו אתמול (יום ראשון), ויוכלו להגדיל את השפעתן על מדיניות האיחוד – בפרט בנושא מהגרים. לפי המדגמים, קרוב לרבע מהמושבים במושב הבא יאוישו על-ידי מחוקקים לאומנים, פופוליסטים ואירו-סקפטיים. אם בעבר חלק מאותם מחוקקים קראו לפרוש מהאיחוד האירופי ולנטוש את מטבע האירו, הרי שכעת שאיפתם היא להשפיע מבפנים על הנעשה ביבשת.
השמחה במטה "אלטרנטיבה לגרמניה"
(צילום: רויטרס)

7 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ נשיא צרפת עמנואל מקרון
קנצלר גרמניה אולף שולץ נשיא צרפת עמנואל מקרון
המנהיגים המאוכזבים שולץ ומקרון
(צילום: MIGUEL MEDINA / AFP, Ludovic MARIN / AFP)
מפלגות ימין קיצוני הגיעו למקומות הראשונים באיטליה, אוסטריה וצרפת. בעקבות התוצאות בצרפת החליט הנשיא עמנואל מקרון, שמפלגת המרכז שלו רשמה תוצאה מאכזבת, לפזר את האספה הלאומית (הבית התחתון של הפרלמנט) וללכת לבחירות בזק במטרה לזכות מחדש באמון של הבוחרים. "אסור להעמיד פנים שלא קרה דבר", אמר מקרון, והזהיר כי עליית הימין הקיצוני היא סכנה לצרפת וליבשת כולה.
המנצחת הגדולה בבחירות שנערכו בצרפת לפרלמנט האירופי, מארין לה פן, אמרה כי מפלגתה "מוכנה לעלות לשלטון, להגן על האינטרסים של הצרפתים ולשים סוף להגירה ההמונית". מפלגתה של לה פן קיבלה יותר מ-30% מהקולות של הצרפתים – כפול ממפלגת המרכז של מקרון.
7 צפייה בגלריה
מארין לה פן
מארין לה פן
לה פן. אמרה שמפלגתה מוכנה להנהיג את צרפת
(צילום: FRANCOIS LO PRESTI / AFP)
בגרמניה הגיעה מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (Afd) למקום השני – אך הקדימה את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של הקנצלר אולף שולץ, שרשמה את התוצאה הקשה בתולדותיה. המפלגה של שולץ הפסידה קולות לימין הקיצוני ולשמרנים. בניגוד למקרון, שולץ שלל אפשרות שגרמניה תלך לבחירות.
למרות ההישג לימין הקיצוני, מפלגות מרכז ושמאל, ומפלגות מהמחנה הליברלי, עדיין צפויות להחזיק ברוב המושבים בפרלמנט האירופי – שבו 720 מושבים בסך הכול. אך הסחף ימינה צפוי להקשות על אישור של חוקים חדשים, שייתכן שיהיו הכרחיים כדי להגיב לאתגרים הביטחוניים ביבשת, להשפעות משבר האקלים או לתחרות כלכלית עם סין וארה"ב.
7 צפייה בגלריה
 אליס ויידל וטינו כרופאלה
 אליס ויידל וטינו כרופאלה
הישג ל"אלטרנטיבה לגרמניה"
(צילום: RALF HIRSCHBERGER / AFP)
טרם ברור מה יהיה כוחן של מפלגות לאומניות ואירו-סקפטיות בפרלמנט האירופי. כוח זה יהיה תלוי במידה רבה ביכולת שלהן להתגבר על הפערים ביניהן ולשתף פעולה. כרגע חבריהן נמצאים בשתי מפלגות כלל-אירופיות שונות, וחלק לא משויכים לאף אחת מהן.
הבחירות לפרלמנט האירופי נערכות כל חמש שנים, וזו הייתה ההצבעה הראשונה מאז פרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. כל אחת מ-27 המדינות החברות באיחוד מקבלת מספר מושבים בהתאם לגודל האוכלוסייה שלה: גרמניה, המדינה עם מספר התושבים הגדול ביבשת, זכאית ל-96 מושבים. לוקסמבורג, קפריסין, אסטוניה ומלטה מקבלות 6 מושבים בלבד. האירופאים בוחרים בין מפלגות שבעיקרן כלל-אירופיות, ובהן חברות שורת מפלגות מקומיות.
7 צפייה בגלריה
כותרות העיתונים ב צרפת בחירות לפרלמנט האירופי
כותרות העיתונים ב צרפת בחירות לפרלמנט האירופי
"ההלם". כותרות העיתונים בצרפת
"מפלגת העם האירופית" (EPP), מפלגת מרכז-ימין, תישאר המפלגה הגדולה בפרלמנט האירופי ובזכות הקולות מכלל היבשת היא זכתה ב-189 מושבים בסך הכול. EPP כוללת את מפלגת השלטון של ראש הממשלה הפולני דונלד טוסק, שסיימה ראשונה בפולין, ואת "המפלגה העממית" בספרד – שניצחה גם היא, והקדימה את הסוציאליסטים של ראש הממשלה פדרו סנצ'ס.
אחת מחברות EPP היא אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, שמעוניינת להיבחר לכהונה נוספת בתפקיד. אחרי הבחירות הזהירה פון דר ליין מ"קיצוניים משמאל ומימין שהגדילו את כוחם", ואמרה כי תוצאות הבחירות מראות את האחריות הגדולה שיש כעת למפלגות המרכז.
7 צפייה בגלריה
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ועידת פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי בעניין אוקראינה בריסל
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ועידת פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי בעניין אוקראינה בריסל
פון דר ליין. "אחריות למפלגות המרכז"
(צילום: EPA / OLIVIER MATTHYS)
EPP הגיעה למקום הראשון גם בבחירות בגרמניה. "אלטרנטיבה לגרמניה" הגיעה למקום השני וקיבלה 16.5% מקולותיהם של הבוחרים הגרמנים, לעומת 11% בבחירות שנערכו ב-2019.
"אלטרנטיבה לגרמניה" רשמה הישג נאה למרות שורת שערוריות לקראת הבחירות - כולל מועמד שטען שלא כל אנשי ה-SS היו פושעים. מפלגת השמאל של הקנצלר שולץ סיימה במקום הרביעי. שלוש מפלגות קואליציית המרכז-שמאל של הקנצלר קיבלו יחד קרוב ל-30% מהקולות.
7 צפייה בגלריה
 אליס ויידל וטינו כרופאלה
 אליס ויידל וטינו כרופאלה
"אלטרנטיבה לגרמניה" מתחזקת
(צילום: RALF HIRSCHBERGER / AFP)
מפלגת "הסוציאליסטים והדמוקרטים" מהמרכז-שמאל צפויה להיות המפלגה השנייה בגודלה עם 135 מושבים, למרות שאיבדה מעט מכוחה. הפרשנים מייחסים את היחלשותה ואת הסחף ימינה לעלייה ביוקר המחייה, לחשש מההגירה ליבשת, מהמעבר לאנרגיה ירוקה ולמלחמה באוקראינה – כולם נושאים שהמפלגות הלאומניות ידעו לנצל היטב במערכת הבחירות הזו.
מפלגת "השמרנים והרפורמיסטים האירופים" (ECR) - מפלגה כלל-אירופית של מפלגות לאומניות ואירו-סקפטיות - הגדילה את כוחה וזכתה ב-73 מושבים. במפלגה חברה "האחים של איטליה" - המפלגה של ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני. ראש ממשלת איטליה אמרה הבוקר כי התוצאות מראות שאירופה הולכת למרכז-ימין, וצריכה ליישם צעדים פרגמטיים.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני
(צילום: Kacper Pempel/File Photo)
מפלגת "זהות ודמוקרטיה" (ID) מהימין הקיצוני, שבה חברה מפלגת "האיחוד הלאומי" של לה פן, התחזקה גם היא וקיבלה 58 מושבים. מפלגות ימין קיצוני מקומיות שלא הצטרפו לסיעה כלל-אירופית, כמו "אלטרנטיבה לגרמניה", קיבלו 45 מושבים.
המפלגות הירוקות ספגו מכה קשה בבחירות, וכוחם של הירוקים בפרלמנט האירופי יסתכם ב-53 מושבים. התנועה הליברלית "התחדשות באירופה" נחלשה גם היא וקיבלה 80 מושבים.