יאיר גולן באולפן ynet
(צילום: גיל יוחנן, ירון ברנר)

חוק האזרחות (איחוד המשפחות), שעובר 18 שנים במתכונת של הוראת שעה, הפך למשוכה העיקרית שעימה מתמודדת הקואליציה - אחרי שהאופוזיציה הודיעה שלא תתמוך בו. ראש הממשלה נפתלי בנט מנסה למצוא פתרון שיפתור את המשבר, וחבר הכנסת יאיר גולן ממרצ הסביר באולפן ynet: "כל מי שעיניו בראשו מבין שלחיות לאורך שנים עם הוראת שעה זה לא תקין. צריך לחוקק חוק מסודר". חבר הכנסת אלי כהן מהליכוד, מנגד, הסביר שלא יתמוך בחוק חרף צו מצפונו, בטענה שהפך ל"הצבעת אמון או אי-אמון בקואליציה".
2 צפייה בגלריה
יאיר גולן אלי כהן
יאיר גולן אלי כהן
סערה סביב חוק שכמעט ואינו שנוי במחלוקת. גולן וכהן
(צילום: קובי קואנקס)
הריאיון של אלי כהן באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

המטרה של מניעת איחוד המשפחות היא למנוע אזרחות או תושבות מפלסטינים שנישאים לישראלים. הוראת השעה הזו עוברת מאז 2003, בשל העובדה שרבים מאותם פלסטינים שקיבלו אזרחות לפני החוק השתתפו בפעולות טרור. עם זאת, האופוזיציה הודיעה שתתנגד לחוק כדי להביך את הקואליציה, שחלקים ממנה מתנגדים לחוק, ובכך העברתו עמדה בסכנה. בימים האחרונים מסתמנת פשרה בקואליציה, שתוביל לתמיכה מספקת בחוק שלא תצריך את תמיכת האופוזיציה. במסגרת הפשרה, החוק יתחשב יותר במקרים הומניטריים, ואלה שמשתייכים אליהם אמנם לא יקבלו אזרחות בישראל אך כן ייהנו מזכויות סוציאליות מסוימות.
לדברי גולן, "צריך לתת מענה בסיסי שיאזן בין שתי דרישות - מצד אחד ביטחון מעל הכול, אסור לקחת סיכונים. מצד שני, צריך לתת מענה הומניטרי במקרים שדורשים אותו. הדיון על חוק האזרחות הוא לא דיון מספיק אינטליגנטי, מכיוון שאנחנו - מדינת ישראל - מאלצים חלק לא מבוטל מהאזרחים הערבים הצעירים, נושאי תעודות זהות כחולות, לצאת ללמוד ביהודה ושומרון, בירדן או בסוריה - במקומות שזה לא נכון שאזרח ישראלי ילמד בהם. אני קורא לטפל בנושא החינוך הגבוה לצעירים הערבים ולצעירות הערביות שילמדו כאן בישראל, וכל הבעיה הזו לא תיווצר".
צעירים ערבים לא מתאהבים רק באוניברסיטה. "חלק לא מבוטל קורה במוסדות החינוך. הטיפול, כמו כל נושא ציבורי, הוא לא חד-ממדי. צריך לתת מענה מורכב".
אתה תתמוך בחוק שאיילת שקד תביא? "אני לא יכול להתייחס למה היא תביא, כי אני לא יודע מה יהיה הנוסח. צריך לראות את הנוסח. על הנושא הזה לבדו לא נכון לפרק קואליציה, וצריך לנהוג במידת השכל וההיגיון ולהגיע לנוסחה מוסכמת. אני משוכנע שאפשר להגיע לנוסחה שתרצה את כולם, מתוך היכרות עמוקה עם הנושא".
2 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
תימצא פשרה שתוביל לתמיכת רע"מ בחוק? מנסור עבאס עם רה"מ בנט
(צילום: AFP)
מנגד, ח"כ כהן הודיע שיתנגד לחוק - כמו כל האופוזיציה. כשנאמר לו כי בתור שר המודיעין הוא מודע להשלכות של אי העברת החוק, השיב: "אנחנו לא אמורים להיות חבל ההצלה של ממשלת בנט. הרי מה כוונתם? הם רוצים שבחוקים נגד הליכוד ובסוגיות האזרחיות יהיה להם את רשת הביטחון של הרשימה המשותפת, ובחוקים הימנים-לאומיים יהיה להם אותנו. מאיפה כל השורש הזה נוצר? ממקום אחד - שבפעם הראשונה הוקמה בישראל קואליציה שלא כל מרכיביה תומכים במדינה יהודית ודמוקרטית".
"ברור שאני מתנגד לאיחוד משפחות, זה ברור ומובן מאליו", המשיך כהן. כשנשאל איך יצביע נגד דבר שהוא תומך בו, השיב: "הגשנו את חוק יסוד ההגירה, שימנע את איחוד המשפחות. לנו כן חשובים הערכים מדינה יהודית ודמוקרטית".
אם הם יגישו את החוק כהוראת שעה, תתנגד למרות שזה נוגד את צו מצפונך? "אנחנו מביאים חוק טוב יותר".
אבל אם המצפון שלך יעמוד פה בעד או נגד? "המצפון שלי כזה שברור שאני מתנגד לזה. אין פה שאלה. ההצבעה הזו הופכת להיות הצבעת אמון או אי-אמון בקואליציה. היא לא הופכת להצבעה לחוק, את ההצבעה לחוק אנחנו מביאים".
אתם מסנדלים את המהלכים הבאים שלכם, כי כשתגישו הצעת חוק שימינה תומכת בה חבריה יוכלו להתנגד ממניעים פוליטיים כמוכם. "תפקדינו כאופוזיציה להביך את אותה קואליציה הזויה-שקרית, שהוקמה בהונאה, כל יום. זה מה שנעשה".