רב חובל בראיון לאולפן ynet: "זו נורת אזהרה לעולם"
(צילום: משי בן עמי)

אחרי כמעט שבוע של פעולות קדחתניות, צוותי החילוץ בתעלת סואץ הצליחו לפנות בוקר (שני) לשחרר מגדות התעלה את ספינת הענק Ever Given. גורמים בתעשיית הספנות אמרו כי הספינה צפה מחדש, אם כי רק באופן חלקי בינתיים, ואף התניעה מחדש את מנועיה.
הספינה תעבור סדרת בדיקות לפני שתוכל להמשיך בדרכה. עדיין לא ברור לגמרי מתי התנועה בתעלה תחודש, וכמה זמן יידרש עד שיותר מ-450 הספינות שממתינות לעבור בסואץ יוכלו להמשיך ליעדן. לקראת הצהריים אמר יו"ר רשות תעלת סואץ, אוסמה רביע, כי מרגע שהאירוע יסתיים יידרשו בסביבות שלושה וחצי ימים כדי לשחרר לחלוטין את הפקק.
7 צפייה בגלריה
הספינה שתקועה בתעלת סואץ
הספינה שתקועה בתעלת סואץ
הספינה שנתקעה בתעלת סואץ
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
מצרים פעולות ל חילוץ ה ספינה התקועה תעלת סואץ
מצרים פעולות ל חילוץ ה ספינה התקועה תעלת סואץ
הפעולות לחילוץ הספינה
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מצרים פעולות ל חילוץ ה ספינה התקועה תעלת סואץ
מצרים פעולות ל חילוץ ה ספינה התקועה תעלת סואץ
(צילום: רויטרס)
בחברת השירותים הימיים הגלובלית Inchcape אמרו כי הספינה צפה מחדש בשעה 04:30 לפי השעון המקומי (05:30 לפי שעון ישראל), וכעת היא יציבה. סרטונים שהופצו ברשתות החברתיות הראו כי חרטום הספינה אכן שינה את כיוונו, וכעת ישנו רווח מסוים בינה לבין אחת מהגדות. בצילום נוסף שהופץ בטוויטר נשמעים צהלות שמחה ורעשי הצופר שהשמיעה הספינה עם שחרורה.
במאמצי החילוץ השתתפו 14 ספינות גוררות, ופריצת הדרך התאפשרה אחרי שדחפורים הוציאו 27 אלף מטרים מעוקבים של חול מגדות התעלה. רביע, יו"ר רשות תעלת סואץ, אמר אתמול כי הצוותים עבדו 24 שעות ביממה: "אנחנו מחלקים כל יום לשני חלקים, 12 שעות של חפירות ו-12 שעות של גרירה, מכיוון שלא כל הזמן מתאים לגרירה, בגלל הגאות והשפל".
לפי דובר החברה שמפעילה את הספינה, החרטום שלה נפגע ומשאבות עוצמתיות פעלו כדי להוציא מים שנכנסו אליה כתוצאה מהנזק. בחברה הדגישו כי למרות שהספינה יציבה עדיין נדרשות בדיקות כדי לבחון אם היא יכולה לעזוב את התעלה בבטחה.
למרות החדשות המעודדות, גורמים המעורים בפעולות החילוץ מתריעים שעדיין נדרשות פעולות נוספות לחילוצה המוחלט של הספינה. פיטר ברדובסקי, מנכ"ל החברה ההולנדית Boskalis שחברה-בת שלה מסייעת בפעולות החילוץ, אמר כי השלמת המבצע לא תיעשה "בקלי קלות", כלשונו. הוא ציין כי ספינה גוררת חדשה תישלח אל ה-Ever Given כדי לשחרר סופית את חרטומה. הוא אמר שאם הפעולות הללו ייכשלו, ייתכן שעדיין יהיה צורך בהסרת חלק מהמכולות שעל גבי ספינת הענק.
צהלות שמחה וצפירות עם שחרור הספינה בסואץ
(צילום: מהטוויטר)

7 צפייה בגלריה
האונייה עם שחרורה החלקי, הבוקר
האונייה עם שחרורה החלקי, הבוקר
האונייה עם שחרורה החלקי, הבוקר
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
הספינה Ever Given בתעלת סואץ
הספינה Ever Given בתעלת סואץ
גם המנוע חזר לפעול. ה-Ever Given בסואץ
(AFP)
7 צפייה בגלריה
ספינה נתקעה בסואץ
ספינה נתקעה בסואץ
הפקק בתעלה. נזק של מיליארדים
(צילום: AFP)
מאות כלי שיט ממתינים לשחרור הספינה בפקק הימי, באחד מנתיבי הסחר המרכזיים בעולם. על הספינות יש רבבות בעלי חיים, חביות נפט, וגם רהיטים של איקאה. לפי מומחים השווי הכולל של הסחורות שנמצאות כעת בתעלה ובמבואותיה, בים התיכון ובים סוף, נע בין 3 ל-9.6 מיליארד דולר.
בתעלת סואץ עוברות 1.74 מיליון חביות נפט בממוצע ביום. כ-100 ספינות שמובילות נפט מתעכבות בפקק בהן גם ספינות איראניות שמביאות נפט גולמי ודלק לסוריה - שבעקבות הפקק הודיעה אתמול כי תתחיל להגביל את חלוקת הדלק כאמצעי ביטחון. לפי חברת הספנות Maersk הדנית, גם אחרי שהספינה תחולץ - למאות כלי השיט שממתינים במבואות תעלת סואץ ייקח בין שלושה לשישה ימים לחצות אותה.
ה-Ever Given, שנבנתה ב-2018, היא אחת מספינות המשא הגדולות בעולם. אורכה כ-400 מטרים, כמעט כגובהו של בניין האמפייר סטייט בניו יורק, ומשקלה 224,000 טונות. הספינה נתקעה ביום שלישי שעבר בחלקה הדרומי של התעלה, כשחרטומה פגע בגדה אחת וירכתיה פגעו בגדה השנייה. היא הייתה אז בדרכה מסין להולנד עם 25 אנשי צוות. הספינה שייכת לחברת Evergreen שמושבה בטייוואן.
תחילה דווח כי תנאי מזג האוויר - רוחות עזות וסופות חול - הם שגרמו לספינה להיתקע. אולם לפי סברה חדשה שהעלו ברשות תעלת סואץ, ייתכן כי טעות אנוש או תקלה טכנית הן שגרמו לספינה להיתקע ולחסום את התעלה. מצרים הודיעה שהיא חוקרת את נסיבות האירוע.