ארה"ב מתכוונת להעביר לישראל בקרוב משלוח של פצצות במשקל 500 פאונד - כ-250 ק"ג, שממשל ביידן סירב להעביר. כך דיווח הערב (רביעי) ה"וול סטריט ג'ורנל". על-פי הדיווח, שמבוסס על גורם אמריקני, "הפצצות נמצאות בהליך של משלוח", וצפויות להגיע לארץ בשבועות הקרובים. למרות זאת, פצצות במשקל 2,000 פאונד - כטונה - עדיין מעוכבות, ולא צפויות להיכלל במשלוח.
1 צפייה בגלריה
פצצות טון של בואינג
פצצות טון של בואינג
(צילום: יואב זיתון)
ארה"ב עיכבה מאז מאי האחרון משלוח שכלל פצצות במשקל 500 פאונד ו-2,000 פאונד. ישראל, לפי הגורם, שלחה ספינה לעיר צ'רלסטון בדרום קרוליינה, כדי לאסוף את המשלוח - עוד לפני ההחלטה לעכב אותו. ההחלטה האמריקנית, נזכיר, התקבלה בעקבות תוכניות ישראל להיכנס לרפיח. בממשל ביידן חששו מפני פגיעה רחבה באזרחים - שכן כמיליון בני אדם היו בעיר הדרומית ברצועה באותה עת.
גורם אמריקני ששוחח עם ה"וול סטריט ג'ורנל", הסביר כי "הדאגה המרכזית שלנו הייתה ונותרה השימוש האפשרי בפצצות 2,000 פאונד ברפיח ובמקומות אחרים בעזה. מאחר שהדאגה שלנו היא לא פצצות ה-500 פאונד, הן מתקדמות כחלק מההליך הרגיל".
גורם רשמי בקונגרס הוסיף, בשיחה עם העיתון האמריקני, כי המחוקקים לא קיבלו הודעה על ההחלטה לשלוח את הפצצות במשקל 500 פאונד. לדבריו, מדובר בפצצות שהן חלק מעסקה שדווחה בעבר לקונגרס, ואין דרישה רשמית לדיווח על משלוחים בודדים.
הסרטון של נתניהו - שעורר זעם בארה"ב
(צילום: דוברות רה"מ)

לאחר ההחלטה על עיכוב המשלוח בחודש מאי אמר דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר כי ארה"ב בוחנת עיכוב משלוחי נשק נוספים לישראל. הוא הבהיר: "אנחנו מחויבים לביטחון ישראל והוכחנו זאת בשבועות האחרונים במתקפה של איראן - אבל יש לנו חששות מאוד רציניים לגבי מבצע ברפיח, לגבי גורלה של האוכלוסייה האזרחית שנמצאת שם בצפיפות רבה, בהתחשב בפעולות של ישראל בעבר. ישראל לא הציגה לנו תוכנית ראויה לטיפול בסוגיות האלה. עצרנו משלוח אחד ואנחנו בוחנים אחרים, אבל המחויבות ארוכת הטווח שלנו לישראל לא השתנתה".
ההחלטה הייתה חסרת-תקדים במלחמה, שבמהלכה שולחת ארה"ב לישראל סיוע צבאי רחב-היקף - ואף אישרה כשבועיים לפני כן חבילת סיוע ענקית. סוגיית המשלוחים הביאה לסכסוך חריף בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לממשל האמריקני - ובשיאו היה הסרטון שבו האשים כי לא ייתכן שארה"ב תעכב משלוחי נשק לישראל.
גורמים בכירים בממשל ביידן הגיבו בתקיפות על הסרטון, ואמרו כי "יש לנו זעם אדיר על הסרטון של ביבי". לדבריהם, "אנחנו מבינים שהוא עשה את זה רק בגלל שהברית עם הפוליטיקאים החרדים קורסת, והוא היה צריך לשנות את הנושא. ביידן עשה כל כך הרבה עבור נתניהו ושילם מחיר פוליטי אדיר, ומה הוא מקבל בתמורה מביבי? עלבונות ויריקות בפנים".
יתרה מכך, הזעם האמריקני על הסרטון הוביל לכך שהבית הלבן ביטל את פורום הדיאלוג האסטרטגי, שתוכנן להיערך בהשתתפות ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר. הבית הלבן השיב לנתניהו כי רק משלוח נשק אחד מעוכב בגלל הפעולה ברפיח - והיתר זורמים כרגיל, ושליחו של הנשיא ביידן למשא ומתן עם לבנון, עמוס הוכשטיין, העביר מסר חריף לנתניהו בפגישתם בארץ. האמריקנים טענו שדבריו של נתניהו אינם נכונים, וגורם אמריקני אף האשים את ראש הממשלה ב"כפיות טובה". גם בישראל אמרו גורמים מדיניים שההתבטאות של נתניהו גרמה לנזק חריף ביחסי העבודה עם הממשל.