מגיח מכיוון הים, בגובה נמוך - ופוגע ישירות בבניין בתל אביב: תיעוד דרמטי חדש מראה את רגע פגיעת הכטב"ם סימאד 3 ששיגרו החות'ים, וששדרגה איראן. מהכטב"ם נהרג יבגני פרדר, בן 50 מתל אביב - שלו אחות ואחיינית המתגוררים בארץ. בעקבות הפגיעה הקטלנית של הכטב"ם קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו התייעצות ביטחונית טלפונית - ובישראל נשקלת אפשרות של פעולה בתימן, לראשונה מאז פתיחת המלחמה.
גורמים בישראל אמרו ל-ynet כי "תהיה תגובה לירי הכטב"ם האיראני על ידי החות'ים. היא תבוא. האופציה לפעולה על אדמת תימן על השולחן ואין לפסול שהתגובה תהיה שם". ההערכה בישראל היא שיעד התקיפה היה שגרירות ארצות הברית. "זה נבחן, אך מסתמן שזה לא במקרה נפל שם. זה כנראה היה היעד שלהם", אמרו אותם גורמים. לרשת הסעודית "אל-חדת'" אמר מקור ישראלי אחר: "נחקור את מעורבותה של איראן בשיגור הכטב"ם".
שגרירות ארה"ב בישראל מסרה כי "אנו מודעים לפגיעת הכטב"ם שעליה קיבלה החות'ים אחריות. לא נגרם נזק לבניין שגרירות ארה"ב. אין לנו דיווחים על פציעות של צוות ארה"ב או הצוות המקומי שלנו. אנו נמצאים בקשר הדוק עם הרשויות הישראליות כדי לחקור באופן מלא את מקור הפיצוץ ואת היעד המיועד לו". שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו אמר: "אני מזועזע ממתקפת המל"ט החות'ית החצופה בתל אביב הבוקר. אנו מנחמים את בני משפחתו של האדם שנפטר. אנו אסירי תודה שאנשי שלוחת שגרירות ארה"ב שלנו בטוחים".
מגיח מהים - ופוגע בבניין: תיעוד דרמטי מפיצוץ הכטב"ם


2 צפייה בגלריה
יבגני פרדר ואחיינית שלו אנסטסיה
יבגני פרדר ואחיינית שלו אנסטסיה
יבגני פרדר, שנהרג בת"א
סימאד 3 הוא כטב"ם מתאבד, שלפי כלי תקשורת בעולם הערבי יכול לטוס למרחק של בין 1,500 עד 1,700 ק"מ. לפי דיווחים בעולם הערבי, החות'ים השתמשו בו כבר ב-2018, והוא הוצג רשמית ב-2019. בעבר הודיעו החות'ים שתקפו באמצעותו את נמל התעופה אבהא בדרום סעודיה, ונעשה בו שימוש גם במתקפה על אבו דאבי ב-2022.
במכון המחקר "עלמא" אמרו כי על אף הטענות שמדובר בכטב"ם מייצור מקומי, ככל הנראה מדובר בכטב"ם האיראני KAS-04 או בנגזרת שלו. ביכולתו לשאת כ-40 ק"ג חומר נפץ. בהנחה ששוגר מתימן הוא עבר טווח של יותר מ-2,000 ק"מ - ולכן ניתן להניח כי משקל חומר הנפץ הופחת לטובת תוספת דלק, או שנערכו בו שינויים אחרים שנועדו להגדלת טווח הטיסה.
ב-2019 אמר הדובר הצבאי של החות'ים, יחיא סריע, כי לכטב"ם "טכנולוגיה מתקדמת", שמקשה על מערכות יירוט לזהות אותו, אבל ב"ניו יורק טיימס" תואר בעבר סימאד 3 בתור "כטב"ם לא יקר, קטן, איטי ומגושם". על פי אחד הפרסומים של החות'ים, אורכו 3 מטרים, מוטת הכנפיים שלו 5 מטרים, והוא יכול לשאת ראש נפץ כבד יחסית - שמשקלו לא צוין.
לפי מרכזי מחקר מערביים, מבין כוחות הפרוקסי של איראן, רק לחיזבאללה יש יותר כטב"מים מאשר לחות'ים. הראשונים מבין הכטב”מים של החות'ים שנחשפו היו רקיב, ראסד והודהוד 1 - כולם כלי טייס קטנים וקלים, שיועדו למשימות סיור. זה קרה ב-2017, ושנה לאחר מכן הכריזו החות'ים על קאסף 1, כטב"ם התקיפה הראשון שבו הם עשו שימוש. בהמשך הכריזו על כטב"ם נוסף מאותו סוג, קאסף 2.
המנוע של הכטב"ם, בתוך דירה בתל אביב
(צילום: ארז רם)

רגע פיצוץ הכטב"ם

בספטמבר 2019 נחשף דגם חדש של מל”טים בשם סימאד - סימאד 1 לפעולות סיור, סימאד 2 לתקיפות לטווח בינוני וסימאד 3, הדגם שפגע בתל אביב ונועד ל"מתקפות איכותיות". בנוסף, בארסנל החות'י גם הכטב"ם סימאד 4, שמסוגל לטוס למרחק של 2,000 ק”מ ונושא טילי אוויר-קרקע, המסוגלים לתקוף אתרים קרקעיים מבוצרים.
בתחילת המלחמה הייתה בישראל התלבטות אם יש להגיב לחות'ים. היו מי שחשבו שצריך לגבות מהם מחיר לטובת ההרתעה, אך הוחלט בסופו של דבר להשאיר זאת לאמריקנים, כחלק מהקואליציה. לצד זאת הייתה ביקורת על כך שהיעדר התגובה הישראלית תוביל לתקיפות נוספות שלהם, ובין היתר עלו הצעות לתקוף נכסים של החות'ים, כנמלים שלהם.
מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, רונן לוי מעוז, כיום חוקר במכון משגב לביטחון לאומי ואסטרטגיה, אמר ל-ynet: "בעיית השורש היא איראן ובה צריך למקד את הטיפול. ⁠הגיע הזמן שהעולם וישראל יגבו ממנה מחיר על פעלות הפרוקסי ועל הפצת הכטב"מים. וגם לחות'ים יש נכסים, וצריך להתחיל להשאיר אותם בלעדיהם. השינוי הנדרש בתפיסה המדינית והצבאית של ישראל חייב שיבוא לידי ביטוי גם כלפי זירות אחרות. כל מי שפוגע בנו חייב לשלם מחיר, אלה כללי המשחק במזרח התיכון".