בעולם הערבי לא המתינו לקבל פרטים על התקרית שבה נהרגו יותר מ-100 פלסטינים שהתנפלו על משאיות סיוע שהגיעו לצפון הרצועה - ומיהרו להאשים היום (חמישי) את ישראל ש"ביצעה טבח נתעב ואכזרי" נגד פלסטינים שחיכו לקבל סיוע הומניטרי נחוץ שהגיע לרחוב א-ראשיד בעיר עזה. גם התיעוד האווירי שפרסם צה"ל, ובו נראה בבירור כיצד ההמון מתנפל על המשאיות שהגיעו למקום לפנות בוקר לא סייע.
תיעוד מהתנפלות על הסיוע ההומניטרי שהגיע לצפון רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )

3 צפייה בגלריה
תיעוד מהכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה
תיעוד מהכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה
גם התיעוד לא סייע. התנפלות הבוזזים על משאיות הסיוע
(צילום: דובר צה"ל )
בבית הלבן אמרו כי הם בוחנים את הדיווחים לגבי ירי ישראלי על פלסטינים שהמתינו לסיוע הומניטרי ואמרו כי מדובר בתקרית חמורה. "אנחנו מתאבלים על מותם של תמימים ומכירים במצב ההומינטרי הקשה בעזה, שם פלסטינים חפים מפשע רק מנסים להאכיל את משפחתם", אמר דובר היועץ לביטחון לאומי. הוא הוסיף כי "זה מדגיש את החשיבות של יצירת הזרמה קבועה של סיוע לתוך עזה, תוך כדי פוטנציאל להפסקת אש זמנית".
יש לציין כי ישראל היא זו שעידכנה את ארה"ב וגורמים נוספים בקהילה הבינ"ל על התקרית הקשה בצפון עזה וכי מדובר באירוע ביזה היסטרי ואסון אנושי שנגרם בגלל דוחק ומריבות.
הראשונות לגנות את התקרית היו מצרים וירדן, שתי מדינות שחתומות על הסכם שלום עם ישראל. קהיר פרסמה גינוי חריף וכינתה את התקרית שבה נהרגו עשרות - מרביתם לפי תחקיר צה"ל בשל דוחק או דריסה של נהגי משאיות הסיוע - "תקיפה ישראלית לא-אנושית נגד אזרחים פלסטינים שחיכו להגעת משאיות הסיוע ההומניטרי".
לפי מצרים, "מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי וזלזול בערך חיי האדם. מצרים קוראת לגורמים הבינלאומיים לעצור את האש, לקבל את האחריות ההומניטרית, המוסרית והחוקית ולעצור המלחמה הישראלית נגד עזה".
במשרד החוץ של ירדן התייחסו לבוזזים שלפי התחקיר הצה"לי ירו לעבר משאיות והשחיתו אותן כאל "פלסטינים שחיכו לקבל סיוע". "אנחנו מגנים את הפגיעה הישראלית האכזרית בפלסטינים שחיכו לקבל סיוע הומניטרי מדרום לעיר עזה", נמסר.
משרד החוץ הסעודי כתב כי סעודיה מגנה את "הפגיעה באזרחים בצפון הרצועה, שהביאה למותם של עשרות ופציעתם של מאות". לפי ריאד, על הקהילה הבינלאומית "לנקוט עמדה נחרצת ולחייב את ישראל לכבד את החוק הבינלאומי, לפתוח את המעברים ההומניטריים, לאפשר פינוי פצועים ולהעביר סיוע ללא הגבלה, כדי להקל על האסון ההומניטרי ולמנוע את החמרתו".
נזכיר כי לפי תחקיר ראשוני שפרסם הצבא מרבית ההרוגים מתו כתוצאה מהתקהלות אלימה שהובילה לדוחק רב וכן כתוצאה מדריסה של נהגי המשאיות שניסו לברוח מהמקום. עוד צוין בתחקיר כי לוחמים ביצעו ירי אזהרה לאוויר ולעבר רגלי פלסטינים שהתקרבו אליהם, רק כאשר חשו סכנה.
3 צפייה בגלריה
א-סיסי, ביידן, אבו מאזן והמלך עבדאללה
א-סיסי, ביידן, אבו מאזן והמלך עבדאללה
מצרים וירדן גינו בחריפות, ברשות מצפים מביידן להתערב
(צילום: AFP)
הטענות האלה גם לא הספיקו לאנשי הרשות הפלסטינית, שרק מוקדם יותר החודש יו"ר הרשות אבו מאזן קרא לקדם במהרה עסקת חטופים שתוביל להפסקת אש. בצל איומי חמאס להפסיק את המו"מ בעקבות ה"טבח", לשכת אבו מאזן מסרה: "הנשיאות הפלסטינית מגנה את הטבח הנתעב שביצע צבא הכיבוש הישראלי באזרחים שחיכו להגעת משאיות הסיוע לכיכר נבולסי ליד רחוב א-ראשיד בעיר עזה, שהוביל למותם ולפציעתם של מאות".
לפי הלשכה, "נפילתם של מספר גדול כל כך של קורבנות אזרחים חפים מפשע היא חלק בלתי נפרד ממלחמת רצח העם שביצעה ממשלת הכיבוש נגד עמנו, והיא נושאת באחריות המלאה זה בפני בתי משפט בינלאומיים. הנשיאות הדגישה כי פשע זה מתווסף לשורת מעשי הטבח שביצע הכיבוש בעמנו מאז תחילת המלחמה שהותירה אלפי הרוגים ופצועים, רובם ילדים ונשים, והדגישה כי זה היה השתיקה הבינלאומית שעודדה את הכיבוש להתמיד בשפיכת דם פלסטיני עם פשעים של רצח עם חסרי תקדים בהיסטוריה המודרנית".
לשכת אבו מאזן קראה לממשל האמריקני להתערב וביקרה את מדינות העולם. "יש חשיבות להתערבות מיידית בינלאומית כדי לעצור את המלחמה הזו, במיוחד מצד הממשל האמריקני, המעניק תמיכה והגנה לכיבוש", נמסר. ההודעה הסתיימה בהאשמה חמורה למדי של אבו מאזן, שלפי לשכתו "מעשי הטבח הללו מאשרים בבירור שמטרתם האמיתית היא לשחוט את העם הפלסטיני".
3 צפייה בגלריה
תושבי עזה לאחר תקיפות צה"ל ברצועה
תושבי עזה לאחר תקיפות צה"ל ברצועה
הכאוס בעזה לאחר התקרית
ההאשמות והגינויים הללו מגיעים כאמור לאחר שמשרד הבריאות בעזה, שנשלט על ידי חמאס, טען כי מניין הקורבנות כבר הגיע ל-104 הרוגים, לצד כ-700 פצועים. לפי עדי ראייה ששוחחו עם CNN נהגי המשאיות ניסו להימלט מהאזור ודרסו בשוגג פלסטינים שהיו במקום. גם מהתחקיר הראשוני של צה"ל עולה כי מרבית הנפגעים כאמור מתו כתוצאה מדוחק או דריסה.
ב"אל ערביה" דווח כי בעקבות ה"טבח" חמאס מאיים בהפסקת המשא ומתן לעסקת חטופים. בהודעה רשמית מטעם הארגון נמסר: "המשא ומתן אינו תהליך פתוח על חשבון הדם של עמנו, והאויב יישא בתוצאות של כישלון השיחות כל עוד ימשיך בפשעיו נגד עמנו". חבר הלשכה המדינית של חמאס, עיזאת א-רישק, אמר כי "הטבח היום הוא פשע אכזרי ומתועב, חסר תקדים בתולדות פשעי המלחמה".
בפתח הגיבו גם על "הטבח העקוב מדם", תוך שהם מתעלמים מהעדויות מהשטח, וטענו כי מדובר ב"כתם שלא יימחק ממערך הכיבוש הטרוריסטי".