שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק יצאה אתמול (ראשון) נגד חיסולו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בתקיפה בדאחייה בביירות ביום שישי. "מדובר בפעולה שגורמת לאי-יציבות גדול באזור, ובשום דרך לא מועילה לביטחון ישראל. להפך", היא טענה. אלא שהיום הגיעה תגובה מפתיעה - וכמעט הפוכה, מדובר משרדה שאמר כי היה מדובר ב"אקט של הגנה עצמית".
1 צפייה בגלריה
אנאלנה ברבוק
אנאלנה ברבוק
שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
"חיסול חסן נסראללה, מנהיג ארגון חיזבאללה, הוא אקט של הגנה עצמית בידי ישראל. זה ארגון טרור כמובן, וזו הייתה פגישה של ההנהגה הבכירה שככל הנראה דנה במתקפות עתידיות", אמר דובר המשרד.
ברבוק גם הזהירה אתמול מפני הידרדרות וסחרור במצב הביטחוני, וביקשה שישראל תקבל את הצעת ארצות הברית, צרפת, גרמניה ומספר מדינות ערביות, להפסקת אש בת 21 יום כדי לפתור את הקונפליקט בדרכים דיפלומטיות. משרד החוץ הגרמני מסר שבעיניו "נסראללה היה טרוריסט ורוצח", אבל לא הביע תמיכה ברעיון לחסלו.
התגובה הציבורית הייתה קצת אחרת. בעיני רבים בציבור הגרמני, החיסול הישראלי הוא דבר טוב לעולם ולמזרח התיכון, וישראל עשתה שימוש ראוי בזכותה להגן על עצמה. "ממתי חיזבאללה הוא עוגן ליציבות במזרח התיכון?", לעגה מארי-לואיזה בק, חברת פרלמנט לשעבר ממפלגת הירוקים, על דבריה של ברבוק.
פוליטיקאים אחרים ביקרו את ברבוק גם על השתיקה שלה לנוכח 11 חודשים שבהם חיזבאללה הפגיז את צפון ישראל. "כשאתה מחסל את המנהיג של האויב הכי גדול שלך, אויב ששולח רקטות באופן יומיומי על ישראל, זה לבטח מועיל לישראל", הגיב פרנק-מולר רוזנטריט, מומחה למדיניות חוץ במפלגת FDP, אחת מחברות הקואליציה.
"איך אפשר לקחת את שרת החוץ שלנו ברצינות אם היא אומרת דברים כאלו בפומבי ולא מביעה אפילו רגע של קורת רוח ממותו של ארכי-טרוריסט", נכתב בטור פרשנות אחד, "המצב הרי רחוק מלהיות יציב עכשיו, מדובר באדם שגרם לאי יציבות ועל ידיו יש דם בישראל ובמלחמת האזרחים בסוריה. הדברים שלה הם הזמנה לטרור למצב את עצמו מחדש. אבל זה לא מפתיע: באפריל, אחרי ההתקפה האיראנית על ישראל, ברבוק צייצה כי 'כולם במזרח התיכון רוצים לחיות בשלום'. זאת היתה התגובה שלה".
דובר משרד החוץ גם התייחס למותם של אזרחים בתקיפות צה"ל בלבנון, כשאמר כי "כל קורבן אזרחי, הוא קורבן אחד יותר מדי".