זה חודשים שראשי היישובים בגליל ובגולן קוראים לממשלה להרחיב את התקפות צה"ל בלבנון. פגיעת הרקטה הקטלנית - שממנה נרצחו 12 ילדים ונערים ויותר מ-30 נפצעו במג'דל שמס שבגולן - הובילה לביקורת קשה על מקבלי ההחלטות. "שוב חסן נסראללה מכתיב ומשנה את כללי משוואת הדמים בגבול הצפון", תקף ראש מועצת מרום הגליל עמית סופר. "ליבנו השבור עם קהילת מג'דל שמס. זו השעה לתקוף חזק ולהרעיד את ביירות כדי לסמן חזק את הקו האדום שנחצה".
אלוף פיקוד צפון אורי גורדין בזירה במג'דל שמס
(צילום: דובר צה"ל)

5 צפייה בגלריה
זירת הפגיעה במג'דל שמס
זירת הפגיעה במג'דל שמס
"עכשיו נחצה הקו האדום?". האסון במג'דל שמס
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
נפילה במג'דל שמס
נפילה במג'דל שמס
אסון במגרש הכדורגל. מג'דל שמס, הערב
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
5 צפייה בגלריה
נפילה במג'דל שמס
נפילה במג'דל שמס
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
ראש המועצה האזורית גולן אורי קלנר הגיע למקום, ומשם תקף: "הפגיעה הקשה במג'דל שמס היא אסון שלא היה צריך לקרות. התרענו שוב ושוב, וגם לאחר שנהרגו נועה וניר ברנס ז"ל. איך איפשרנו לילדים להיהרג במשחק כדורגל? הלב של תושבי הגולן עם המשפחות ועם אנשי מג׳דל שמס, שכנינו היקרים. זהו כאב בלתי נתפס".
"ממשלת ישראל, התעוררי", הוסיף קלנר. "מה עוד צריך לקרות כדי לתת הנחיה לצה"ל לפעול? הסירו את האיום הצפוני, החזירו את הביטחון לצפון".
פורום מגן עוטף לבנון, שמייצג תושבים ביישובים שלא פונו על-ידי הממשלה, הביע תנחומים בפני משפחות הנרצחים ומסר: "הערב שוב נוכחנו לדעת את מחיר ההפקרות המתמשכת בצפון ובגולן, והפעם מי ששילמו בחייהם הם ילדים שבסך הכל רצו לשחק כדורגל עם חברים. שום מדינה מתוקנת בעולם לא הייתה מקבלת את המציאות שמתקיימת בצפון הארץ כבר כמעט עשרה חודשים, אבל בישראל מסתבר שיש צפון ודרום, ויש גוש דן".
"האם הפעם נחצה אותו קו אדום שהגדירה ממשלת ישראל, או שמא חייהם של ילדי הצפון הותרו?", הוסיפו. "אנו קוראים לממשלת ישראל ולדרג הביטחוני שוב - תתעוררו ומיד. דמם של ילדי מג'דל שמס ושל כלל נרצחי ומשלמי מחיר מדיניות ההפקר בצפון - שווה לדם נרצחים בתל אביב".
העדויות ממג'דל שמס
(צילום: אביהו שפירא)

5 צפייה בגלריה
גרפיקה של מרחב השיגור מדרום לבנון למרכז מג׳דל שמס
גרפיקה של מרחב השיגור מדרום לבנון למרכז מג׳דל שמס
(צילום: דובר צה"ל)
במטה "נלחמים על הצפון", שהקימו תושבים שפונו מבתיהם, דרשו תגובה נרחבת מהממשלה. אחד ממובילי המטה, רפאל סלאב, אמר כי "נקמת דם ילד קטן לא ברא השטן. הטבח המחריד בילדי מג'דל שמס עבר את כל הקווים האדומים והשחורים. זו תוצאה של מדיניות ההכלה הרופסת בחודשים האחרונים".
לדבריו, "הירי היום לא שונה ממה שראינו פה בחודשים האחרונים, הוא שונה בתוצאה. כך היה עם רצח בני הזוג ברנס. חיזבאללה לא מורתע ולא חושש, ואף ניסה לשגר היום כטב"ם לאסדת הגז. טילי חיזבאללה לא מבדילים בין יישובים מפונים ללא מפונים, ובין דם לדם. אנחנו מתריעים על זה כבר חודשים".
"אנחנו מחבקים את העדה הדרוזית בשעותיה הקשות, ומצפים ממשלת ישראל לפתוח במלחמה עצימה מול חיזבאללה ולבנון", הוסיף. "הגיע הזמן לצאת, לגבות מחיר ולנצח".
חבר אחד במטה, מתן דודיאן, תקף: "כמה דם צריך להישפך כדי שתפנימו? במשך 10 חודשים צעקנו בכל מקום אפשרי, והיום הקשה מכל הגיע. התמונות קשות מנשוא בדיוק כמו 7 באוקטובר. יותר מ-30 פצועים ו-11 נרצחים. שמענו את ראש הממשלה בקונגרס אומר שקיימת גם 'דרך אחרת', ואנחנו אומרים שהדם של ילדינו לא הפקר. אנו קוראים לצאת לפעולה צבאית מיידית ולא להסתפק בתגובה רופסת. ראש הממשלה ושר הביטחון מוכרחים לתת את ההוראה לפתיחת אש בלבנון כנגד חיזבאללה מבעוד חזרתו של נתניהו. סיימנו לשתוק".
לימור עציון, חברת המטה שפונתה משלומי, אמרה כי "היום הנורא ממנו חששנו הגיע. קראנו ויצאנו לרחובות, והתחננו להפסיק את מדיניות ההכלה מול ארגון הטרור חיזבללה. הפעם זה פגע לנו בבטן - ילדינו שילמו מחיר כבד. אנו קוראים לממשלת ישראל להכניע את ארגון הטרור. די להפקיר את תושבי הצפון. דם ילדינו לא הפקר".
5 צפייה בגלריה
זירת הפגיעה במג'דל שמס
זירת הפגיעה במג'דל שמס
מערכת הביטחון רצתה להסלים את התקיפות כבר לפני זמן רב. מג'דל שמס, הערב
(צילום: REUTERS/Avi Ohayon)
לקריאות הללו, נציין, הצטרפו שרים רבים בממשלה, בהם גם חברי קבינט, לצד חברי האופוזיציה. עם זאת, עד כה נמנעו השרים מלהטיל את כל כובד משקלם בדרישה לפעולה נרחבת בצפון. בנוסף, הקבינט המדיני-ביטחוני לא כונס הערב, מאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו שווה בוושינגטון. שעות אחרי שהתרחש האסון הוא הודיע שהקדים את טיסתו משם לשעה 01:00 בלילה, ועם נחיתתו הוא צפוי לכנס את הקבינט - שכמה מחבריו כבר מתחו ביקורת על כך שהם לא שותפים בקבלת ההחלטות.
בינתיים, נתניהו כינס התייעצויות ביטחוניות בוושינגטון, שבסיומן אמר כי בעקבות האסון "חיזבאללה ישלם על כך מחיר כבד שהוא טרם שילם עד כה". במקביל קיים שר הביטחון יואב גלנט הערכת מצבה שבה לקחו חלק ראש השב"כ רונן בר, ראש המוסד דדי ברנע ובכירים נוספים במערכת הביטחון. מלשכת השר נמסר כי במהלך הדיון, "גורמי הביטחון הציגו לשר את אפשרויות הפעולה נגד חיזבאללה בתגובה לאירוע החמור של רצח האזרחים במג׳דל שמס. השר גלנט קבע את כיווני הפעולה והנחה את מערכת הבטחון בהתאם".
גלנט, כמו בכירים בפיקוד הצפון, רצה מספר פעמים לאורך המלחמה להסלים את המתקפות על חיזבאללה. בתחילת המלחמה אף רצה להעדיף את לבנון כזירה עיקרית לפעול בה, ולא את עזה.

ההתרעה הייתה קצרה מדי

דובר צה"ל דניאל הגרי מסר הערב בהצהרה מיוחדת כי כל ההרוגים באסון הם ילדים ונערים. "אנחנו משתתפים בצער המשפחות ומחבקים את העדה הדרוזית כולה בשעתה הקשה", מסר. הוא ציין כי מתחקיר ראשוני מתברר שההתרעה הייתה קצרה מדי ו"מיידית" - על רקע עדויות שהפגיעה התרחשה ממש במקביל להתפוצצות הרקטה - והוא הוסיף שהדבר יתוחקר לעומק ושהממצאים יפורסמו לציבור. לפי צה"ל, מדובר ברקטה בודדת כבדת משקל שפגעה במגרש הכדורגל שבו התאמנו באותו זמן ילדים.
הצהרת דובר צה"ל, הערב
(צילום: דובר צה"ל)

לדברי הגרי, כי נערכות כעת הערכות מצב במערכת הביטחון, "על מנת לקבל החלטות" על אופן התגובה. "נקבל החלטות יחד עם הדרג המדיני ונפעל בהתאם", אמר. הוא הדגיש כי כרגע אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף - וכי אם יהיו כאלו, הציבור יעודכן באופן רשמי ודרך כלי התקשורת.
על מג'דל שמס, נציין, לא הוטלו מגבלות של פיקוד העורף שמנעו את אימון הכדורגל בו. כעת מנסים להבין בצה"ל מדוע היה קשה למערכות ההגנה האווירית ליירט את הרקטה, והמקרה מתוחקר בחיל האוויר.