מועצת הביטחון של האו"ם אישרה הערב (שני) את ההצעה האמריקנית שקוראת לישראל ולחמאס להסכים לעסקת חטופים והפסקת אש שעומדת כעת על הפרק. 14 מדינות הצביעו בעד ההצעה, רוסיה נמנעה אך לא הטילה וטו, ואף מדינה לא הצביעה נגד.
5 צפייה בגלריה
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בדיון לפני הצבעה בעניין בקשת הפלסטינים לקבלת חברות מלאה באו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם, ארכיון
(צילום: EPA/SARAH YENESEL)
בנוסח המקורי של ההצעה האמריקנית, נזכיר, הייתה קריאה לחמאס לקבל את העסקה במלואה וליישם את תנאיה ללא דיחוי וללא תנאים - וכעת הקריאה בהצעה שעברה היא גם לישראל ליישם את העסקה. בניגוד לנוסח הקודם, בנוסח שעבר הוכנסה קריאה "לשני הצדדים ליישם במלואם את תנאי העסקה ללא דיחוי וללא תנאים". העובדה שסין ורוסיה לא הטילו וטו על ההצעה מעידה כי ככל הנראה ארה"ב שינתה את הפרטים בתיאום עם חברות מועצת הביטחון, כדי שההצעה תעבור בהסכמה רחבה ככל האפשר.
בנוסף לקריאה המשותפת שלמעשה שמה את ישראל וחמאס במשוואה אחת, ישראל הודיעה לממשל האמריקני לפני ההצבעה כי הנוסח הנוכחי של ההצעה בעייתי ולא משקף את מתווה העסקה הישראלי. בנוסח שעבר נכתב שישראל הסכימה שבתמורה להחזרת כל החטופים המלחמה תסתיים, וכוחות צה"ל ייסוגו לחלוטין מהרצועה, אולם בישראל מדגישים כי ההסכמה לסיום המלחמה הייתה רק בתנאי שחמאס לא יהיה עוד הכוח השולט בעזה - וטוענים שלא הסכימו למה שנכתב בנוסח שעלה במועצת הביטחון.
שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס גרינפילד, אמרה אחרי שההצעה עברה כי "המועצה שלחה מסר ברור לחמאס - קבלו את ההצעה על השולחן. ישראל כבר הסכימה לעסקה והקרבות יכולים להיפסק היום אם החמאס יקבל אותה. חמאס יכול לראות שהקהילה הבינלאומית מאוחדת מאחורי עסקה שתציל חיים ותעזור לאזרחים פלסטינים בעזה להתחיל לשקם את חייהם, שתאחד חטופים עם משפחותיהם אחרי שמונה חודשים בשבי, שתוביל לכך שישראל תהיה בטוחה יותר ושתאפשר רגיעה בגבול הצפון".
5 צפייה בגלריה
לינדה תומאס-גרינפילד
לינדה תומאס-גרינפילד
"המועצה שלחה מסר ברור לחמאס". שגרירת ארה"ב באו״ם
(צילום: EPA/EDUARDO MUNOZ)
עוד אמרה השגרירה האמריקנית: "אסור לשכוח שישראלים נעקרו מבתיהם בצפון בגלל איום החיזבאללה. האיום הזה שמגובה על ידי איראן חייב להיפסק. זה יסלול להפסקת מעשי העוינות ולעתיד טוב יותר לכולם. כפי שהנשיא ביידן אמר - העם הפלסטיני עבר גיהינום שחמאס התחיל. יש הזדמנות לבחור דרך אחרת, וחמאס צריך לבחור בה. היום אימצנו את ההחלטה הרביעית על עזה. בפעם הרביעית דיברנו, והבהרנו שהדרך היחידה לסיים את מעגל האלימות היא דרך פתרון פוליטי, כזה שיבטיח כי ישראל לא תחיה בצל ארגון טרור ותשתלב באזור. אני רוצה להבהיר שלישראל תמיד תהיה זכות להגן על עצמה מפני איומים על ביטחונה ולהביא את האחראים לפיגועי 7 באוקטובר לדין".
גורם ישראלי בכיר התייחס להחלטה שעברה במועצת הביטחון, ואמר כי "היא מגבילה את חופש הפעולה של ישראל". לדבריו, "ארה"ב קיבלה ניסוחים בעייתיים מאוד כדי שהרוסים לא יטילו וטו, והעובדה שאלג'יריה תמכה בהצעה מספרת את הסיפור".
בצעד יוצא דופן, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בחר שלא לנאום בדיון, במטרה שהפוקוס יהיה על הלחץ הנדרש על חמאס - וכדי לא "לשחק לידיים" של מי שמחפש להדגיש פערים בין ישראל לארה"ב. מי שנאמה במקומו היא המתאמת הפוליטית בשגרירות, הדיפלומטית רעות שפיר בן נפתלי. גם השגריר הפלסטיני באו"ם לא נאם בדיון.
5 צפייה בגלריה
רעות שפיר בן נפתלי
רעות שפיר בן נפתלי
רעות שפיר בן נפתלי. נאמה באו"ם במקום השגריר ארדן
בנאומה אמרה בן-נפתלי כי "חמאס הוא האחראי הבלעדי למלחמה הזו. הוא פלש לישראל תוך טבח בחפים מפשע ולקח מאות בני ערובה. הוא ממשיך להחזיק את יקירינו בעזה ולפגוע בישראל. הוא משתמש בעזתים כמגנים אנושיים, תוך כדי קידום מטרותיהם לרצח העם. הגיע הזמן שהמועצה הזו תטיל עליו סוף סוף דין וחשבון ואשמה, ותגנה את הטרור. כמועצת הביטחון, מחובתכם להפעיל לחץ בלתי פוסק על המחבלים ולדאוג שהחטופים יחזרו הביתה".
בחמאס בירכו על הצעת מועצת הביטחון, ומארגון הטרור נמסר בהודעה רשמית כי הוא "מוכן לשתף פעולה עם מתווכים בנוגע ליישום עקרונות הצעת הפסקת האש". זאת לאחר שמוקדם יותר פרסמו חמאס והג'יהאד האיסלאמי הודעה משותפת, שבה הצהירו כי כל הסכם עתידי עם ישראל "חייב לכלול את הפסקת המלחמה לצמיתות ונסיגה ישראלית מלאה מרצועת עזה". גם הרשות הפלסטינית בירכה על ההחלטה, ומסרה כי היא "תומכת בכל החלטה שקוראת להפסקת אש מיידית ומשמרת את אחדות האדמה הפלסטינית". מצרים בירכה על ההחלטה גם היא, בהודעה רשמית שנמסרה ממשרד החוץ במדינה.
ההחלטה שעברה הערב במועצת הביטחון היא מהלך נוסף שמעיד על הלחץ הכבד שמפעיל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כדי לקדם את העסקה – עסקה שהוא מקווה שתביא לסיום מוחלט של המלחמה בעזה ותשפיע גם על זירות אחרות כמו לבנון. ביידן, נזכיר, חשף לפני כשבוע וחצי את ההצעה הישראלית - במהלך שנתפס כניסיון "לחשק" את ראש הממשלה בנימין נתניהו, על רקע האיום הפוליטי הפנימי מצד שותפיו איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לפרק את הממשלה אם יסכים לסיום המלחמה.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נתניהו, ביידן וסינוואר. הנשיא האמריקני לוחץ לעסקה
(צילום: SAUL LOEB / AFP, EPA, EPA)
בהצעה שעברה הערב נכתב עוד כי "המועצה מדגישה את חשיבות המאמצים הדיפלומטיים המתמשכים של מצרים, קטאר וארה"ב שמטרתם להגיע לעסקה מקיפה – שתוביל להפסקת אש מיידית בעזה עם שחרור כל בני הערובה, עלייה משמעותית ומתמשכת בסיוע ההומניטרי עבור הפצה ברחבי עזה, והפסקת אש מתמשכת שתסיים את המשבר, שתביא הקלה מיידית הן לאזרחים הסובלים ממושכות בעזה והן לחטופים ולבני משפחותיהם הסובלים". ההחלטה מברכת על הצעת הפסקת האש שאותה חשף כאמור ביידן, "המקובלת על ישראל, קוראת לחמאס לקבל גם אותה, וקוראת לשני הצדדים ליישם במלואו את תנאיה ללא דיחוי וללא תנאים", לשון הנוסח.
בהצעת ההחלטה מפורטים כאמור שלושת השלבים שביידן חשף בנאומו – השלב הראשון של הפסקת אש זמנית בת שישה שבועות, שבמהלכה ישוחררו חטופים מהקטגוריות ההומניטריות, בהם נשים, קשישים ופצועים; שלב שני של הפסקת אש מוחלטת, נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה ושחרור כל שאר החטופים. כדי להגיע אל השלב השני, כך לפי ביידן, יש להשלים משא ומתן שייפתח בשלב הראשון – וכל עוד הוא נמשך תימשך גם הפסקת האש הזמנית. בישראל הדגישו כי יוכלו לחדש את הלחימה, אם המו"מ יתגלה כ"עקר"; השלב שלישי כולל תוכנית שיקום רב-שנתית לעזה והחזרת גופות החטופים.
סעיף שנוסף בהצעה האמריקנית המתוקנת במועצת הביטחון בעייתי גם הוא מבחינת ישראל. נכתב בו כי חברות המועצה "מדגישות את החשיבות של דבקות הצדדים בתנאי הצעה זו לאחר שיוסכם עליה וקוראות לכל המדינות החברות והאו"ם לתמוך ביישומה. המועצה דוחה כל ניסיון לשינוי דמוגרפי או טריטוריאלי ברצועת עזה, לרבות פעולות המצמצמות את שטחה של עזה, כגון דרך מוסד הקבע באופן רשמי או לא רשמי של מה שנקרא אזורי חיץ".
5 צפייה בגלריה
פגישתם של ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה של ארה"ב בלינקן, בלשכת רה"מ בירושלים
פגישתם של ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה של ארה"ב בלינקן, בלשכת רה"מ בירושלים
הפגישה בין בלינקן לנתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)
ההצעה גם חוזרת על מחויבותה הבלתי מעורערת של מועצת הביטחון להשגת החזון של פתרון שתי מדינות באמצעות משא ומתן שיביא למצב שבו שתי מדינות דמוקרטיות, ישראל ופלסטין, חיות זו לצד זו בשלום בגבולות בטוחים ומוכרים, בהתאם לחוק הבינלאומי והחלטות האו"ם הרלוונטיות. "במסגרת זו מודגשת החשיבות של איחוד רצועת עזה עם הגדה המערבית תחת הרשות הפלסטינית", נכתב בהצעה.
בינתיים, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן מבקר בישראל - בפעם השמינית מפרוץ המלחמה - ונפגש הערב עם שר הביטחון יואב גלנט בבסיס הקריה בתל אביב. ממחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי השניים דנו בהצעת ההחלטה שעברה הערב במועצת הביטחון.
מוקדם יותר נפגש בלינקן גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפי דובר במחלקת המדינה האמריקנית, "בלינקן שב והדגיש כי ארה"ב ומנהיגים אחרים בעולם יעמדו מאחורי ההצעה המקיפה שהתווה הנשיא ביידן, שתוביל להפסקת אש מיידית בעזה, לשחרור כל בני הערובה ולהגדלה משמעותית ומתמשכת של הסיוע ההומניטרי להפצה ברחבי עזה. בלינקן הדגיש את מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל, כולל הבטחה ש-7 באוקטובר לעולם לא יחזור על עצמו".
בהמשך הוסיף הדובר כי בלינקן "שב והדגיש כי ההצעה שעל הפרק תפתח אפשרות של שקט לאורך גבולה הצפוני של ישראל והמשך שילוב עם מדינות האזור. מזכיר המדינה עדכן את ראש הממשלה על המאמצים הדיפלומטיים המתמשכים לתכנן את התקופה שלאחר הסכסוך, והדגיש את חשיבות המאמצים הללו לספק שלום, ביטחון ויציבות לטווח ארוך לישראלים ולפלסטינים כאחד. בלינקן הדגיש את החשיבות של מניעת התפשטות הסכסוך".
קודם לכן אמר בלינקן כי חמאס הוא המכשול בפני הפסקת אש, והדגיש כי הוא קורא לכל ממשלות האזור "ללחוץ על חמאס להסכים לעסקה". מנגד, בחמאס האשימו את בלינקן בכך שהוא מוטה לטובת ישראל, ואמרו כי הוא מהווה מכשול לעסקה עתידית בין הצדדים.
ביידן מציג את ההצעה הישראלית
(צילום: רויטרס)

חרף דבריו של בלינקן, בארה"ב מעבירים בימים האחרונים מסרים שמהם משתמע כי על אף שההצעה שהציג הנשיא ג'ו ביידן הייתה כביכול הצעה ישראלית - בפועל כלל לא בטוח שנתניהו מסכים לקבלה. ראש הממשלה, מצידו, הדגיש לאחרונה שוב ושוב - גם אתמול - כי לא יסכים להתחייב להפסקת המלחמה בעבור שחרור החטופים, וכך אומרים גם השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. מנגד, גנץ בנאום פרישתו קרא לנתניהו לקבל את המתווה שעל הפרק, והבטיח לתמוך בו גם מחוץ לממשלה - וכך עשה גם לפיד.
מוקדם יותר דווח ברשת NBC כי בכירים בממשל ביידן דנו באפשרות לביצוע עסקה בין ארה"ב לחמאס לשחרור חמשת הישראלים בעלי אזרחות אמריקנית שעדיין חטופים בעזה - אם גם המשא ומתן הנוכחי לא יבשיל לעסקה. מדובר, לפי הדיווח, בחטופים עידן אלכסנדר, שגיא דקל-חן, הרש גולדברג-פולין, עומר נאוטרה וקית' סיגל. על פי שני בכירים אמריקנים ושני בכירים לשעבר בממשל, שיחות שכאלה לא יכללו את ישראל ויבוצעו דרך המתווכים הקטארים. בבית הלבן סירבו להגיב לדיווח הדרמטי.
היום, כשבלינקן נשאל במצרים על הדיווח ב-NBC, הוא נמנע מלהכחיש אותו. הוא הדגיש כי העדיפות העליונה שלו היא לשחרר את "להבטיח את שלומם של אזרחים אמריקנים שנפגעים בכל מקום בעולם". לדברי בלינקן, "הדרך היעילה ביותר לעשות זאת היא באמצעות הסכם הפסקת האש שעל הפרק, שישראל הסכימה לו. בזה אנחנו מתמקדים ואת זה אנחנו נחושים להשיג". בלינקן גם הבהיר כי הדרך הטובה ביותר למנוע נפגעים אזרחים נוספים ברצועת עזה היא שחמאס יסכים להפסקת האש גם הוא.
רשת אל-ג'זירה הקטארית חשפה אתמול את המסמך המלא, שמהווה את הבסיס לעסקה. המתווה תואר על ידי אל-ג'זירה כ"מסמך עקרונות בסיסיים להסכם חילופי שבויים ואסירים והחזרת שקט בר קיימא". המסמך כולל שלושה שלבים, כל אחד מהם - נכתב - יימשך שישה שבועות. לקריאת ההצעה המלאה לחצו כאן.