רבות כבר נכתב על חלוקת הנשק, יש שיאמרו "הפרועה", לאלפי ישראלים מאז 7 באוקטובר. אך לעיתים השגת הזכאות לנשק מסתבכת - גם כשהסיבה להתחמש מוצדקת למדי.
2 צפייה בגלריה
מ' תושב אזור ירושלים
מ' תושב אזור ירושלים
הרישיון פג - אבל השכונה לא ברשימת הזכאים. מ'
(צילום: עמית שאבי)
זהו המקרה של מ', שגר באזור ירושלים ומנהל בית ספר באחת השכונות העוינות במזרח העיר. ברשותו היה אקדח במשך ארבע שנים, אך בחודשים האחרונים הוא מסתובב בשכונה מדי יום ללא אקדח, מכיוון שרישיונו פג ולא חודש. הרישיון לא חודש מכיוון שהשכונה שבה נמצא בית הספר, שממנה יצאו פיגועים רצחניים בשנים האחרונות, לא נכללת ברשימת היישובים הזכאים.
מ', שנאלץ בכל בוקר לעבור את גדר ההפרדה כדי להגיע לשכונה בה הוא עובד, מרגיש מאוים. "אומרים שאני לא עומד בתבחין אבל אני נכנס למקום הכי מסוכן בארץ. אני אזרח ישראלי, עובד משרד החינוך. נתנו אלפי רישיונות לאקדח - ולי דחו את הבקשה", הוא אומר. "היום נותנים לכל אחד רישיון. למחבל שירצה לפגוע בי לא ישנה אם אני יהודי או ערבי – אני ישראלי ואני שייך למערכת החינוך הישראלית. אני צריך להגן על עצמי".
במשרד לביטחון לאומי מתגאים כי מתחילת רפורמת הנשק של השר איתמר בן גביר חולקו יותר מ-140,000 כלי ירייה לאזרחים שעמדו בתבחינים. לעומת זאת, מ', שהיה בעל רישיון לכלי ירייה בארבע השנים האחרונות והסתובב עם אקדח צמוד, קיבל לפני כמה חודשים הודעה מהמשרד לביטחון לאומי כי רישיונו פג. כשניסה לחדש את הרישיון, בקשתו נדחתה בנימוק של "אי-עמידה בתבחינים שנקבעו ופורסמו לציבור". מ' החליט לעתור לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד המשרד לביטחון לאומי ונגד משרד החינוך, בעתירה שהגיש עורך דינו זכי כמאל.
2 צפייה בגלריה
מ' תושב אזור ירושלים
מ' תושב אזור ירושלים
משרד החינוך: "המנהל לא מאוים". מ'
(צילום: עמית שאבי)
לפני ארבע שנים מ' קיבל רישיון לכלי ירייה כשלימד גם בשכונת עטרות בצפון מזרח ירושלים. מ' כבר אינו מלמד בשכונה וניסה לחדש את רישיונו, ואמר כי הוא מנהל בית ספר בשכונה מסוכנת במזרח ירושלים. בעתירתו לבית המשפט צורפו גם אישור של קצין הביטחון במחוז ירושלים, לפיו מ' "מסתובב בשטח מורכב ומאתגר ביטחונית, וחשוף לפח"ע בכל רגע נתון".
מ' אמר בעתירתו כי בשכונה שבה הוא מלמד הוא נחשב ל"גורם ממשלתי ישראלי, משתף פעולה. הסכנה לחיי הינה בכל יום ויום, במשך 24 שעות. ביטול הרישיון או אי-חידושו משמעותם העמדתי בסיכון חיים מידי, ואף יחייבו אותי להפסיק את עבודתי בשכונה, ובכך ייגרם נזק למאות התלמידים וגם ייפגע מטה לחמי ללא כל הצדקה".
בכתב התשובה שהגישה פרקליטות מחוז ירושלים, שייצגה בעתירה את המשרד לביטחון לאומי, נאמר כי העותר לא הוכיח התקיימות של אחד התבחינים המזכים בקבלת רישיון כלי ירייה, ולא הציג את המסמכים הנדרשים להוכחת התבחינים. בגין זה נדחתה בקשתו לחידוש רישיון כלי הירייה בו החזיק. "המשמעות של קבלת טענתו הינה פתיחת פתח לכל הטוענים שהם עובדים באותו אזור לקבלת רישיון כלי ירייה ולכך אין לתת יד". השופטת שדנה בתיק, תמר בר-אשר מבית המשפט המחוזי בירושלים, המליצה ל-מ' למצות את ההליכים מול משרד החינוך שיכולים גם כן להנפיק לו רישיון אקדח.
במשרד לביטחון לאומי אמרו בתגובה: "הגדרת יישוב כזכאי מתבצעת בהתאם לעמדת משטרת ישראל, אשר קבעה כי אינו עומד בקריטריונים הקבועים להגדרתו כיישוב זכאי". ממשרד החינוך נמסר: "הסמכות לחידוש רישיון נשק מצויה בידי המשרד לביטחון לאומי. המנהל אינו מאוים בשל עבודתו, ולכן למשרד החינוך אין כל מקום להתערב בשיקולי המשרד לביטחון לאומי".