מכון גתה הגרמני דחה את אירוע "השואה, הנכבה ותרבות הזיכרון הגרמנית", שתוכנן להתקיים במקור ביום השנה לציון אירועי ליל הבדולח - ונדחה ליום ראשון הקרוב. המכון לא הביע חרטה על עצם הכוונה לקיים את הכנס, אך מנגד לא נמסר תאריך חדש שבו הוא יתרחש.
2 צפייה בגלריה
"השיח שהתפתח לא אפשר לקיים את האירוע". דגלי ישראל וגרמני
"השיח שהתפתח לא אפשר לקיים את האירוע". דגלי ישראל וגרמני
"השיח שהתפתח לא אפשר לקיים את האירוע". דגלי ישראל וגרמני
(צילום: AFP)
לפי ההודעה הרשמית שפורסמה, "מכון גתה והנציגות הישראלית של קרן רוזה לוקסמבורג מודיעים על דחיית האירוע 'להבין את כאבו של האחר', שהיה עתיד להתקיים ב-13 בנובמבר, למועד אחר. זכר השואה וקורבנותיה הוא נר לרגליהם של מכון גתה וקרן רוזה לוקסמבורג. רבות מפעילויות מכון גתה בישראל וברחבי העולם הוקדשו ומוקדשות להנצחתם. המכון דוגל בהידברות ובדיאלוג".
"הבחירה בתאריך המקורי שנקבע לאירוע 'להבין את כאבו של האחר' בתל אביב, ה-9 בנובמבר, הייתה החלטה מצערת שתוקנה מאז", נמסר עוד. "אך לצערנו, השיח הציבורי שהתפתח בגרמניה ובישראל בימים שקדמו לאירוע אינו מאפשר את קיום האירוע באופן הולם. מאחר שצפויות הפרעות משמעותיות לקיומו, אין באפשרותנו להבטיח את ביטחון הדיון והדוברים בו. זאת אינה הדרך הראויה לדון בנושא החשוב לאין ערוך של תרבות הזיכרון. לפיכף, המכון והקרן החליטו במשותף לדחות למועד אחר את האירוע שתוכנן ל-13 בנובמבר. את הימים הבאים נקדיש לדיון מעמיק בתכנונו מחדש בהתייעצות עם מומחים מן התחום. אנחנו מצרים על כך שההתנגדות לאירוע עוד לפני שהתקיים לא הותירה לנו בררה אלא לדחותו בשנית".
2 צפייה בגלריה
דני דיין
דני דיין
"התנהגות בלתי נסלחת". דני דיין
(צילום: קובי קואנקס)
ההחלטה התקבלה אחרי שיו"ר יד ושם, דני דיין, שוחח ארוכות עם יו"ר מכון גתה יוהנס אברט, שהחליט בסוף השיחה שלא לקיים את האירוע. יו"ר יד ושם, נזכיר, אמר השבוע כי מדובר ב"עיוות בלתי נסבל של השואה", והוסיף כי "קביעתו של האירוע ליום השנה לפוגרום נובמבר, 'קריסטלנאכט', מהווה התנהגות בלתי נסלחת".
מכון גתה הוא מכון תרבות רשמי של גרמניה, ופועל בשם ממשלת גרמניה ברחבי העולם. המכון תכנן לקיים את האירוע חרף התנגדותה של גרמניה לכל השוואה לשואה, ומשרד החוץ הביע מחאה תקיפה על כך. האירוע תוכנן על ידי קרן "רוזה לוקסמבורג", השייכת למפלגת השמאל "די לינקה" הגרמנית, ומתמקדת בחינוך פוליטי לפי הזרם הסוציאל-דמוקרטי. הקרן, נציין, מקבלת מימון גם מממשלת גרמניה.
בתיאור הכנס של מכון גתה, שפועל בשם ממשלת גרמניה ברחבי העולם, נכתב כי "כמעט 75 שנה לאחר הקמת מדינת ישראל, הזיכרון נותר שטח שנוי במחלוקת מבחינה פוליטית. היהודים מתמקדים בשואה, ואילו הפלסטינים מתמקדים בשנה הגורלית 1948, שבה מאות אלפים מהם היו קורבנות של בריחה וגירוש בידי לוחמים יהודים, שנה המכונה בערבית 'הנכבה'". מתיאור הכנס גם עולה שקביעת הכנס ליום השנה לציון ליל הבדולח לא היה מקרי, שכן נכתב במפורש: "בנוסף, מחר יציין העם היהודי והעולם כולו 84 שנים לליל הבדולח".
בתגובה לכוונה לקיים את האירוע, משרד החוץ מסר כי הוא "מביע זעזוע ושאט נפש לנוכחת זילות השואה הבוטה, והכוונה הצינית והמניפולטיבית ליצור זיקה שכל מטרתה הכפשת ישראל. משרד החוץ קורא לכל הגורמים המעורבים לבטל את האירוע המקומם". בהמשך כאמור האירוע נדחה, אך במשרד החוץ יתעקשו שיבוטל: "עמדתנו היא כי האירוע הוא בושה וחרפה, ומן הראוי שלא יתקיים בשום תאריך בלוח השנה, ולא רק ביום השנה לליל הבדולח".
משגרירות גרמניה בישראל נמסר השבוע, לפני שבוטל האירוע, כי "לממשלת גרמניה ברור שלא ניתן ואף אסור להעמיד בספק את הייחודיות של השואה. זה מובן מאליו עבור מדיניות החוץ של גרמניה בתרבות ובחינוך, והבסיס היסודי לשיתוף הפעולה שלנו עם הארגונים השונים שפועלים בתחום זה".