נשיא איראן מסעוד פזשכיאן נאם הערב (שלישי) בכינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, האשים את ישראל ברצח עם בעזה וקרא לסיים בהקדם את המלחמה. לשיטתו, ישראל "ביצעה רצח עם באמתלה של הגנה עצמית" ועליה להפסיק מיד את התוקפנות כלפי העזתים.
אתמול, כשהגיע לניו יורק, אמר פזשכיאן לכתבים כי ישראל רוצה לגרור את איראן למלחמה כוללת במזרח התיכון, ו"טומנת מלכודות" כדי שטהרן תצטרף למלחמה שכזאת. "אנחנו לא רוצים להיות הסיבה לחוסר היציבות במזרח התיכון, מכיוון שההשלכות יהיו בלתי הפיכות", טען.
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
פזשכיאן בעצרת האו"ם
(צילום: AP Photo/Pamela Smith)
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
(צילום: REUTERS/Mike Segar)
"אנחנו לא רוצים מלחמה, אנחנו רוצים לחיות בשלום, וזו זו ישראל שרוצה לייצר מלחמה כוללת", טען אתמול פזשכיאן. כשנשאל אם איראן תצטרף למלחמה של חמאס וחיזבאללה מול ישראל הוא השיב: "אנחנו נגן על כל ארגון שמגן על עצמו ועל הזכויות שלו". הוא אמנם הצהיר שאיראן "רוצה שלום", אך הדגיש שטהרן לא תעמוד מנגד במקרים של חוסר צדק נגד בעלות הברית שלה.
לפי פזשכיאן, בשעה שישראל טוענת שגם היא אינה רוצה מלחמה אזורית – הפעולות שלה בשטח מראות אחרת. הוא ציין את פיצוצי הביפרים של אנשי חיזבאללה בשבוע שעבר בלבנון, ואת החיסול של בכיר חמאס איסמאעיל הנייה על אדמת טהרן – חיסול שהיה ערב השבעתו של פזשכיאן לנשיא. פזשכיאן הזכיר בדבריו את הבקשות של המערב שאיראן לא תגיב על חיסול הנייה, כדי לא לסכן את המאמצים האמריקניים להביא להפסקת אש במלחמה בעזה.
"ניסינו לא להגיב, הם המשיכו לומר לנו שאנחנו קרובים לשלום, כנראה במרחק של שבוע בערך, אבל השלום החמקמק הזה מעולם לא הגיע", אמר אתמול פזשכיאן, שמדבריו עולה כי הוא מאמין שהאמריקנים שיקרו לאיראן. "בכל יום ישראל מבצעת עוד זוועות והורגת עוד ועוד אנשים – זקנים, צעירים, גברים, נשים, ילדים, בבתי חולים ובמתקנים אחרים".
כשנשאל אם איראן תגיב בסופו של דבר על חיסול הנייה השיב הנשיא פזשכיאן לכתבים בניו יורק: "אנחנו נגיב בזמן ובמקום שמתאימים לנו, ובדרך שמתאימה לנו".
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
(צילום: AP Photo/Seth Wenig)
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
(צילום: AP Photo/Pamela Smith)
בשיחות עם כתבים צוטט אתמול פזשכיאן באומרו שאיראן מוכנה להרגיע את המתיחות מול ישראל – כל עוד היא תראה שגם בצד הישראלי מוכנים לעשות זאת. "אנחנו מוכנים להניח את כל הנשק שלנו כל עוד גם ישראל מוכנה לעשות זאת. אנחנו לא רוצים לערער את המצב באזור", צוטט פזשכיאן בבלומברג ובסוכנות הידיעות AP. האמירה החריגה והמפתיעה הובילה בתוך זמן קצר להכחשה ממשרד החוץ של טהרן, שהכחיש בתוקף כי פזשכיאן אכן אמר את הדברים.
פזשכיאן נבחר הקיץ לנשיא איראן, וזהו נאומו הראשון בעצרת האו"ם. המועמד הרפורמיסט הבטיח בקמפיין הבחירות להחזיר את איראן להסכם הגרעין, והערב הדגיש שטהרן מוכנה לשתף פעולה עם המעצמות כדי להציל את ההסכם שנחתם עם המעצמות ב-2015.
הסכם הגרעין קרס בעקבות ההחלטה של דונלד טראמפ לפרוש מההסכם ב-2018, כשהיה נשיא, ולהחזיר את הסנקציות נגד איראן. מאז הפרה איראן סעיפים רבים בהסכם. הערב אמר פזשכיאן שהסנקציות נגד הרפובליקה האיסלאמית "לא אנושיות", ופוגעות באיראנים מן השורה.