הכוננות בישראל בשיאה. לא בכדי צה"ל פרסם סרטון של מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר - שבו הוא אומר כי החיל נמצא "בכוננות הגבוהה ביותר שאנחנו יכולים". ההערכות הן שחיזבאללה יגיב ביממה הקרובה לחיסולים בדאחייה ולמתקפת הביפרים ומכשירי הקשר שיוחסה לישראל, ולא "ימשוך זמן" כמו אחרי חיסול פואד שוכר. הערב (שבת) צה"ל אף פתח בגל תקיפות נרחב נוסף בלבנון, שבו הושמדו שוב משגרים שכוונו לעבר שטח ישראל.
גורמי ביטחון שונים מעריכים כי התקיפה עשויה להתרחש כבר ביממה הקרובה, ואומרים כי "אנחנו לפני 24 שעות מתוחות". לאור זאת, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הודיע כי שר הביטחון יואב גלנט חתם על מצב מיוחד בעורף, והודיע על שינוי בהנחיות ובמדיניות ההתגוננות "מקו חיפה וצפונה - למדיניות התגוננות 2". משמעות השינוי בהנחיות היא שניתן יהיה לקיים פעילות חינוך ועבודה במקומות שאפשר להגיע בהם למרחב מוגן בזמן הנדרש. כמו כן, מאושרות רק התקהלויות של עד 300 איש במרחב סגור ו-30 במרחב פתוח.
הצהרת דובר צה"ל על החמרת הנחיות פיקוד העורף
(צילום: דובר צה"ל)

תקיפות נרחבות בדרום לבנון

4 צפייה בגלריה
תקיפות בלבנון
תקיפות בלבנון
פיצוצים אדירים בלבנון, הערב
הימים הקרובים, כך נראה, יכתיבו במידה רבה לאן הולך העימות עם חיזבאללה - ועד כמה יתרחב. ההערכות הן שארגון הטרור יעלה מדרגה בהיקף התקיפות שלו ביממה הקרובה, אך זה לא אומר שבכך זה יסתיים; מהצד השני, בימים האחרונים צה"ל נוקט גישה אחרת בצפון, ובגלי התקיפות שלו - גם הערב - הוא גורע מחיזבאללה משגרים לטווח קצר ובינוני. התקיפות הללו נועדו לפגוע ביכולת של חיזבאללה להגיב לישראל, אך הן גם ניצול הזדמנות לפגוע בכשירות שלו באופן כללי. בלבנון דיווחו כי בוצעו לפחות 80 תקיפות באזורים שונים במדינה, ואילו דובר צה"ל אמר כי הותקפו הערב 400 משגרים ואלפי קנים של חיזבאללה שכוונו לעבר שטח ישראל.
בינתיים, על רקע המתיחות, ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים הערב התייעצות ביטחונית בקריה בהשתתפות שרים ובכירים במערכת הביטחון. בנוסף, שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, מנכ"ל משרד הביטחון האלוף במיל' אייל זמיר ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

מפקדי רדואן תכננו פשיטות לישראל

ישיבת מפקדים כמו זו שנערכה אתמול בדאחייה של ביירות עלולה להיות אישור תוכניות לקראת מלחמה, אחרי מתקפת הביפרים. למעשה, התקיפה שבה חוסל צמרת הפיקוד של כוח רדואן - ובראשה איברהים עקיל - סיכלה גם את אישורי התוכניות למפקדים הללו. בהצהרתו הערב, אמר דובר צה"ל כי המחבלים שחוסלו התכנסו "בלב שכונת הדאחייה, בחסות אוכלוסייה אזרחית. הם נפגשו לתכנן פיגועים וחדירות לשטח מדינת ישראל. ידענו איפה הם, הקדמנו אותם וחיסלנו אותם. אנחנו ערוכים להמשך, ונמצאים במוכנות גבוה מאוד, עם מטוסים חמושים שערוכים להתקפה בכל מקום".
4 צפייה בגלריה
תקיפות בלבנון
תקיפות בלבנון
הפיצוצים בלבנון
מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר
(צילום: דובר צה"ל)

מחבלי ארגון טרור שחוסלו בלבנון
4 צפייה בגלריה
מחבלי כוח רדואן שחוסלו בלבנון
מחבלי כוח רדואן שחוסלו בלבנון
(צילום: דובר צה"ל)
אתמול אישר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי כי עקיל, ראש מערך המבצעים של חיזבאללה, חוסל בתקיפה בדאחייה, ושיחד איתו חוסלה גם צמרת מערך המבצעים ושרשרת הפיקוד של כוח רדואן, יחידת העילית של הארגון. לפי דובר צה"ל, עקיל ושאר המחוסלים הותקפו בזמן שהתכנסו מתחת לאדמה, בלב שכונת מגורים, תוך שהם משתמשים באזרחים כמגן אנושי.
בלבנון דיווחו עד כה כי בתקיפה נהרגו לפחות 37 בני אדם, כולל נשים וילדים, ומאמצי החילוץ נמשכים. לפי המידע שבידי צה"ל, 16 אנשי ומפקדי חיזבאללה חוסלו בוודאות. הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי מסר אמש כי "מפקדי חיזבאללה שחיסלנו תכננו במשך שנים את '7 באוקטובר' של גבול הצפון. הגענו אליהם ונגיע לכל מי שיאיים על ביטחון אזרחי מדינת ישראל".
לפי צה"ל, בין המחוסלים גם ראש יחידת ההדרכה בכוח רדואן, אחמד מחמוד והבי (אבו חסין סמיר); מפקד מרחב ההתקפה בגזרת החוף, סאמר עבד אלחלים חלאוי (חמזה אלע'רביה); מפקד מרחב ההתקפה בגזרת קאנא, עבאס סאמי מסלמאני (סראג' עלי); מפקד מרחב ההתקפה ברכס רמים, עבדאללה עבאס חג'אזי (בלאל); מפקד מרחב ההתקפה בגזרת אלחיאם, מחמד אחמד רצ׳א (נינוא); מפקד מרחב התקפה בהר דב, חסן חסין מאצ׳י (אבו האדי מידון); אחראי המבצעים בכוח רדואן, חסן יוסף עבד אלסאתר (באקר), וראש המטה בכוח רדואן, חסין אחמד חדרג׳ (סראג').
ישראל, נציין, בנתה יכולת מודיעינית מרשימה מול חיזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה. זה התחיל מתקופת הרמטכ"ל גבי אשכנזי, ועבר עד לבני גנץ, גדי איזנקוט ואביב כוכבי. ביכולות הללו הושקעו מיליארדי שקלים, ובימים אלה ישראל קוצרת את הפירות. יודגש כי הצפון תועדף לאורך השנים על פני גזרת עזה בגלל האיום הגדול הנשקף ממנו.