1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראש קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראש קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין
יבגני פריגוז'ין מול ולדימיר פוטין
(צילום: AFP)
כ-100 ק"מ דרומית לקייב, לא רחוק מאחד המחסומים של צבא אוקראינה, חנתה ניידת של משטרת התנועה. שוטר שעמד שם החזיק בידו משהו שנראה מרחוק כתת-מקלע מקוצר - אך למעשה היה אקדח לייזר, מד מהירות. השוטר ארב מעבר לעיקול התנועה לנהגים שעברו את המהירות המותרת - כפי שעושים שוטרי תנועה במרבית המדינות. אבל אוקראינה היא לא מדינה כשאר המדינות. אוקראינה היא מדינה שנמצאת תחת מלחמה איומה כבר שנה וחצי. למרות זאת, האוקראינים ממשיכים במקביל בשגרת החיים שלהם, עד כמה שאפשר: בעיריות גננים גוזמים את הדשא, עיריית קייב דואגת באופן מוקפד לאנדרטה לנרצחי באבי יאר ושוטרי תנועה רושמים דוחות.
דבר נוסף קרה בשבת: רבים מהאוקראינים התאכזבו כשיבגני פרגוז'ין, מוכר הנקניקיות לשעבר וראש יחידת שכירי החרב "כוח וגנר", הורה לכוחותיו לפנות אחורנית ובעצם סיים את המרד שעליו הכריז ברוסיה - כשהוא ואנשיו רק 200 קילומטר ממוסקבה. קצת קודם לכן הוצפו הרשתות החברתיות בתמונות של אוקראינים יושבים עם פופקורן מול הטלוויזיה, מוכנים לשעות של צפייה בהנאה בקרב הענקים בין ולדימיר פוטין לבין פריגוז'ין. לרגע הם קיוו שיוכלו, כמו מנחם בגין בשעתו, לאחל "בהצלחה לשני הצדדים".
"לרגע אחד הייתה לנו תקווה שמדובר במרד אמיתי", אמר אתמול (ראשון) בכיר מאוד במערכת הביטחון האוקראינית, "שפרגוז'ין ימשיך להילחם עד טיפת הדם האחרונה - או שלו, או של פוטין, לא אכפת לנו. היה לנו ברור שהוא לבדו לא יעמוד מול הצבא הרוסי, אבל קיווינו שעצם המרד יביא לעריקה של כוחות נוספים, שפריגוז'ין אולי תיאם מראש".
הבכיר לא אמר זאת, אבל המרד של פרגוז'ין הגיע ברגע מצוין לאוקראינים - כשמתקפת הנגד שלהם מתקדמת בעצלתיים, שלא לומר - לא מתקדמת. אבל פריגוז'ין הודיע שהוא מסתובב אחורנית, "כדי למנוע שפיכות דמים". שקיות הפופקורן נותרו חתומות, ואיתן נגוזה התקווה לסיום מהיר של המלחמה.
בינתיים המסתורין עדיין חוגג. הצמד הכאוטי התנדף: פריגוז'ין ופוטין נעלמו שניהם ומקום הימצאם לא ברור. יש מי שמדווחים שפריגוז'ין עדיין עם כוחותיו, ומאיים כי אם מה שהובטח לו לא יקוים - הדחה לאלתר של בכירים רוסים - הוא ימרוד שוב. המידע הזה מסביר אולי, קצת, בקושי, את ההתמרדות המוזרה וההתקפלות הלא-ברורה. מצד שני, כפי שאמר בכיר מאוד לשעבר במודיעין האמריקני, "אם מישהו חושב שפוטין פשוט יוותר ויסלח - הוא לא מכיר את פוטין". אבל פריגוז'ין דווקא כן מכיר את פוטין, כמי שהיה שותפו הקרוב.
רונן ברגמןרונן ברגמןצילום: דור מלכה
הטיימס דיווח אתמול שהמודיעין האמריקני עדכן ביום רביעי את ראשי הממשל בוושינגטון שפרגוז'ין עומד למרוד. האמריקנים החליטו שלא לפרסם זאת כדי לא להפריע למרידה. נותרת השאלה - איך הם ידעו שזה עומד לקרות? האם מריגול אחרי קבוצת וגנר, או דרך מקור אוקראיני שעמד בקשר עם פריגוז'ין?
האוקראינים מסרבים להגיב על כל שאלה הנוגעת בנושא, זולת התגובה הגנרית - שמשום מה דומה מאוד לזו האמריקנית - על כך שהם "עוקבים אחר המצב ברוסיה". בכירים אוקראינים לא נראו מופתעים ממה שאירע בראשית המרד. הם כן הופתעו, והתאכזבו, מהתפנית בעלילה. אבל למרות האכזבה, כל הגורמים בערב מסכימים שפוטין ספג מכה קשה, אולי הקשה ביותר בכל שנות שלטונו. הסיפור תם ולא נשלם.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il