5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"האמירה שלו לא קשורה למציאות". ליברמן
(צילום: רפי קוץ)
שר האוצר אביגדור ליברמן טוען ש"אין דבר כזה", אך שיטוט קצר ברחבי הארץ מגלה שתופעת הזינוק במחירי השכירות קיימת ועוד איך. שירלי מספרת כי על דירתה בראשון לציון תשלם מהחודש הבא 10% יותר. נטלי סיפרה ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet כיצד קיבלה הודעה מבעל דירתה בתל אביב שהעלה את מחיר השכירות בלא פחות מ-1,200 שקלים, וגם תמר, אלון ויוסי מספרים על מגמה דומה.
(צילום: שמוליק דודפור)

5 צפייה בגלריה
   אלון סויסה
   אלון סויסה
"אספוג את העלייה. אין ברירה". אלון סויסה
(צילום: יואב דודקביץ)

בעל הדירה הודיע: "יש ביקוש, המחיר עולה"

אלון סויסה (35), מהנדס תעשייה וניהול, גר עם שני שותפים בדירת ארבעה חדרים בשכונת רחביה בירושלים, שהפכה לאחרונה יקרה בהרבה מבעבר. "ביולי 2021 עלה שכר הדירה מ-6,000 שקלים בחודש ל-6,500", הוא מספר. "בקרוב, בסוף יולי, הוא יעלה בעוד 300 שקלים ויגיע ל-6,800 שקלים בחודש. לא נעזוב את הדירה כי אין ברירה אחרת: כל שכר הדירה בירושלים עלה, וזו כנראה המגמה בכל הארץ".
סויסה שוקל לארגן מחאת אוהלים בגן סאקר, בסגנון מחאת רוטשילד. "אולי זה יכול להזיז משהו בעיר הזאת", הוא אומר. על קביעתו של שר האוצר לפיה אין כמעט שינוי במחירי השכירות, מגיב סויסה: "זו אמירה דבילית שלא מחוברת למציאות. לממשלה, יחד עם בעלי ההון, יש אינטרס מובהק לשמור על מחירים גבוהים ולא הגיוניים, אבל לאף אזרח ברמת שכר נורמלית אין ככה סיכוי לרכוש דירה".
שותפו לדירה של אלון, מתניה חדד (32), מוסיף: "בחודש האחרון בעל הדירה הגיע ואמר: 'יש ביקוש גדול לדירה, אני יכול להשכיר אותה גם ב-7,000 שקלים, אז אני מעלה את שכר הדירה. לא ציפיתי לזה, אבל אין ברירה. אני אספוג את העלייה למרות שזה לא מוצדק. המצב קשה מאוד עבור צעירים. החלום של לקנות דירה משלי ממש מתרחק". על התבטאותו של ליברמן אומר חדד: "זה נורא קל. היכנסו ליד 2 ותראו שהשכירות של כל דירה ממוצעת ברחביה, למשל, עלתה בלפחות אלף שקלים. אלה נתונים שנמצאים מול העיניים שלנו".
5 צפייה בגלריה
   תמר אבדר
   תמר אבדר
"נאלצת לעזוב כי בעל הדירה מכר אותה". תמר אבדר
(צילום: נחום סגל)

"ליברמן חי בארץ אחרת"

"עברתי מהמרכז לעפולה בתקווה שהמחירים יהיו כאן נמוכים וסבירים יותר, אבל לצערי גם בפריפריה המחירים מזנקים" - כך אומרת בתסכול תמר אבדר (50). אבדר הפרודה עברה לפני תשעה חודשים לעפולה. "כשבדקתי אם כדאי לי לעבור מחירי השכירות של דירת ארבעה חדרים היו בסביבות 2,500 שקלים בחודש", היא מספרת. "אבל אחרי שכבר החלטתי להגיע לעפולה והשלמתי את הסידורים, רצו ממני 3,200 שקלים על דירה - ובגלל שלא היו אופציות אחרות נאלצתי לשלם את המחיר הזה. זו הייתה רק ההתחלה: אני נאלצת לעזוב כי בעלי הדירה מכרו אותה. אחרי חיפושים ממושכים מצאתי דירה ב-3,400 שקלים, ואעבור אליה בקרוב. אני נכה 100%, מקבלת קצבת נכות של 3,700 שקלים ועוד 700 שקלים סיוע לשכר דירה ממשרד השיכון, כך שנשארים לי 1,000 שקלים בחודש".
היא כמובן לא מסתדרת. "אני נעזרת בעירייה, בעמותות שונות ובחברים", מספרת אבדר, "האמירות של ליברמן מנותקות מהמציאות. הוא חי בארץ אחרת. אני מסתכלת ביד 2 ורואה שיש כאלה שכבר מבקשים 4,500 שקלים בחודש על דירה כמו שלי. המחירים זינקו מ-2,500 שקלים ל-4,500, אז איך הוא מדבר על אחוז וחצי? אם אדם מרוויח אפילו 6,000 שקלים בחודש, אבל נאלץ לשלם 4,000 על שכר דירה, זה אומר שהוא לא יכול להתקיים".
5 צפייה בגלריה
יוסי פרטוק ומשפחתו
יוסי פרטוק ומשפחתו
עד לפני כמה שבועות כולם גרו ביחד. יוסי פרטוק ומשפחתו
(צילום: תומר שונם)

"השכירויות הפכו למכה"

יוסי פרטוק (69), סבא במשרה מלאה, הוא חלומו של כל זוג צעיר שמתפלל לעזרה מההורים. מדי יום, בשבע בבוקר, הוא מתייצב בביתם של בתו עדי ובעלה רענן ואוסף את הילדים לגנים ולבתי הספר. בתום הלימודים, שלושת הילדים, דור (8), אגם (6) ויהל (3), מגיעים פעמים רבות לדירה שהוא שוכר בשכונת ברנע באשקלון תמורת 3,500 שקלים בחודש. עד לפני כמה שבועות כולם גרו איתו בדירתו במשך כמה חודשים, מאחר שהיו במעבר בין בתים.
אלא שכעת סבא יוסי נאלץ לעזוב את הדירה, שנמכרה, והוא בחיפושים אינטנסיביים אחר דירה אחרת. "נותר לי עוד חודש עד הפינוי", הוא מספר, "אני במשא ומתן עם כמה בעלי דירות, אבל כשהמחירים עולים זה הופך להיות מורכב. אני מקווה שאצליח להוריד אותם במחיר תמורת התחייבות להישאר בדירה כמה שנים, לפחות שלוש. אולי הם יתגמשו, אבל קשה לדעת. בינתיים מדברים איתי על 4,000 שקלים. השכירויות בארץ הפכו ממש למכה".
האמירה של שר האוצר, שלפיה השכירויות עלו באחוז וחצי בלבד, מרתיחה אותו. "אני חושב שליברמן לא חי את המציאות", הוא מטיח. "הוא אומר מה שצריך להגיד כי זה מופנה לבוחרים שלו. הוא מנותק לחלוטין".
על אשקלון הוא לא יוותר. "אני גר קרוב לילדיי כדי להקל על חייהם", הוא מסביר. "אני רוצה שיגיעו בזמן בבוקר לעבודה, שלא ייתקעו בפקקים, שיוכלו להביא פרנסה הביתה. החיים בישראל יקרים מאוד וזוגות צעירים צריכים כמה שיותר עזרה".
5 צפייה בגלריה
   נטלי ז'ורנו
   נטלי ז'ורנו
"בעל הדירה העלה את שכר הדירה - וטען שזה 'מחיר מיוחד' לנו". נטלי ז'ורנו

"השכירות התייקרה ב-1,200 שקל, אז ויתרנו"

נטלי ז'ורנו (30), מרפאה בעיסוק, גרה עם בעלה הטרי בדירה בפלורנטין כבר שנתיים. עד כה שילמה עליה שכירות של 5,500 שקלים בחודש; בקרוב היא תתחיל להתגעגע למחיר הזה.
"סגרנו מראש חוזה לשנתיים ובחודש הבא הוא מסתיים", היא משתפת. "לפני שבועיים בעל הדירה הודיע לנו שהוא מעלה את שכר הדירה ל-6,700 שקלים, וגם זה 'מחיר מיוחד' לנו. הוא נתן לנו שבוע לתת לו תשובה והחלטנו שלא. נראה לי שלא אכפת לו כי הוא יכול להשיג יותר כסף על הדירה. כרגע אנחנו מחפשים מקום חדש. בהחלט יש מחשבות לעזוב את תל אביב. זה כנראה מה שיקרה כי אין לנו הרבה ברירות".
כשהיא מתבקשת לתאר את תחושתה, היא עונה במילה אחת: ייאוש. "המצב מבאס ממש. בעלי הדירות שומעים שכולם מעלים מחירים ואף אחד לא רוצה לצאת 'פראייר'. מין גל כזה. הם גם בטוחים שימצאו שוכרים כי יש מצוקה כרגע", היא אומרת.
ומה דעתה על האמירה של ליברמן? "לא קשורה למציאות. הבעיה קיימת לא רק בתל אביב, גם בערים מסביב השכירויות עולות. חברים שלי ברמת גן סובלים מאותה מצוקה. אם תהיה מחאת דיור אצטרף, ברור לי שהמצב הזה לא יכול להימשך. הכול התייקר בארץ: התחבורה, הדלק, הסופר - ורק המשכורת נותרת אותו דבר".
ליברמן מציג את תוכנית הדיור, שלשום

ההכנסות: 6,000 שקלים. השכירות: 5,500 שקלים

"מר ליברמן. אני מזמינה אותך לראות איך חיה בדירה שכורה אם חד-הורית לשלושה ילדים, שחייבת עזרה מהמשפחה כדי לעבור את החודש" - כך אומרת שירלי אמסלם (46), שלה ילדים בני 23, 14 ו-12 וחצי.
אמסלם חיה בשש השנים האחרונות בדירת ארבעה חדרים בגודל 80 מ"ר בראשון לציון. "החל מהחודש הבא השכירות שלי עולה ב-500 שקלים", היא מספרת. "בעלת הדירה מתחשבת בי אז היא לקחה עד היום רק 5,000 שקלים, אבל מעכשיו זה יהיה 5,500. בשכונה שלנו משכירים דירה כזאת במחיר שנע בין 6,000-7,000 שקלים לחודש".
אמסלם מתפרנסת מעבודתה בצהרון, שם היא עובדת בשליש משרה, ומדמי מזונות מהביטוח לאומי. לדבריה, ההכנסה שלה עומדת על 6,000 שקלים בחודש. "עם השכירות, ועד בית 210 שקלים וארנונה 300 שקלים - כל מה שאני מרוויחה הולך. למזלי המשפחה שלי מסייעת לי. בזכותם אני מצליחה לשרוד".
עכשיו היא כועסת. "מאיפה שר האוצר הביא את ה'יציאה' הזאת שהמחירים כמעט לא עלו?! יש לו משכורת גבוהה, הוא לא חי בשכירות, אז הוא רגוע. שיבוא אלי הביתה, יראה איפה ואיך אני חיה, את חוזה השכירות וכמה אני מרוויחה, ויבין מה קורה. אני אגיד לו שיש לי חלום אחד: לישון סוף סוף טוב בלילה, בלי הדאגות של הפרנסה והשכירות".
היא מסכמת בפסימיות: "אני מאוד מקווה שמשהו יזוז במדינה הזאת, אבל לא מאמינה שהוועדה שהקימו תעזור במשהו בהורדת מחירי השכירויות".