4 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
נתניהו דורש להאריך את הסגר, גנץ רוצה להגביר אכיפה בקרב החרדים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ, AFP)
שרי הממשלה התכנסו בצהריים (שלישי) כדי לדון בהארכת הסגר, בהתנהלות בנמל התעופה בן גוריון ובהארכת איכוני השב"כ לחולי הקורונה. פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר כי מקדם ההדבקה נמצא במגמת ירידה, וכי השפעת הסגר תורגש כבר בימים הקרובים - והמליץ להאריך את הסגר בשבועיים, עד 4 בפברואר. "הציבור עייף, אין ספק", אמר אש. "ההיענות תהיה יותר נמוכה, אבל הנתונים לא מאפשרים אחרת". נתניהו, מצדו, מציע לסיים את הסגר ב-31 בינואר.

הסגר השלישי - כתבות נוספות

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי חייבים להאריך מיד את הסגר הקיים. "מדינות רבות באירופה מאריכות את הסגר עד מרץ, ואפילו עד אפריל. זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום. זה אולי לא פופולרי ולא נוח בתקופת בחירות, אבל זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום ואני מצפה מכולם לתמוך בזה. נדרש כאן מאמץ אחרון, מאמץ משותף של כולנו כדי לצאת מהקורונה ולהציל חיים".
היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת אמר בדיון כי "התחלואה גבוהה ומפושטת בגלל המוטציות. היקף התחלואה מאתגר את מערכי האשפוז, ועדיין לא רואים את השפעת המגבלות על היקפי התחלואה", ואש הוסיף כי נכון להיום ההערכה היא שתפוצת המוטציה הבריטית בישראל עומדת על 40%-30% מסך הנדבקים - ותישאר הדומיננטיות ביותר בשבועות הקרובים. הפרויקטור ציין כי "עדיין יש כ-300 אלף ישראלים בני 60 ומעלה שלא התחסנו".
4 צפייה בגלריה
שוק נתניה פתוח במהלך הסגר
שוק נתניה פתוח במהלך הסגר
השוק בנתניה
ראש הממשלה התייחס לחתונה ההמונית בבני ברק אתמול, ואמר: "אני מבקש להפסיק את הפרות הסגר. החתונה ההמונית שראינו אתמול זו שפיכות דמים. אם נפתח את הסגר זה יעלה בחיי אדם רבים. אני קורא למשטרה לנקוט יד ברזל נגד כל מפרי החוק באשר הם".
בהמשך אמרו נתניהו וגנץ כי יש לקדם חיסונים לבני 18-16, ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר שהדבר יעלה לדיון כבר ביום חמישי. עוד ציין נתניהו כי "חיסון של 80% מגילאי הסיכון מוריד את התמותה פי 3. אנחנו צריכים לעשות מאמץ להגביר את החיסונים וכדי שזה יקרה צריך לקבל עוד ימי סגר. אנחנו צריכים לקנות זמן, בזמן שיש סגר אפשר לחסן מיליונים. צריך ללכת לכל מקום שיש בו פיגור ו'לעלות עם פטיש' על היישובים החרדיים והערביים עד שיתחסנו. לכן צריך להאריך את הסגר ולהעלות את קצב החיסונים למימדים דמיוניים. אנחנו יכולים לנצח אם לא נעשה שטויות". נתניהו התלונן במהלך ישיבת הממשלה על חום המזגן בחדר שלו ואמר: "מה אתם מבשלים אותי?". הוא ביקש לצאת עד שהמזגן יסודר - וחזר כעבור זמן קצר.
שר הביטחון גנץ השיב לו כי הוא דורש להגביר את האכיפה במגזר החרדי ולהגביר את הנוכחות המשטרתית ואת הקנסות, לצד הגבלת הכניסה והיציאה מהארץ. "אני דורש אכיפה במקומות שמפרים את הסגר", אמר גנץ. "אין משמעת והתנהלות ראויה. אלו חיי אדם. צריכים להסתכל על נושא היציאה מהסגר וההיערכות לתו הירוק. אם תהיה אכיפה ומשמעת - נוכל לסיים את הסגר תוך 9-7 ימים".
הסגר המהודק אמור היה להסתיים ביום חמישי השבוע, אך למרות ירידה מסוימת במקדם ההדבקה, שכעת עומד על 1.05, הסימנים לכך לא נראים לפי שעה בשטח. אתמול נרשם שיא של יותר מ-10,000 נדבקים חדשים ביממה אחת, ובתי החולים מדווחים על עומסים בעקבות מספר המאושפזים הגבוה. במשרד הבריאות רוצים להאריך את הסגר בשבועיים, אך לאור ההתנגדות שהביעו חלק מהשרים לכך, במשרד מעריכים שתושג פשרה ושהסגר יוארך ככל הנראה בעשרה ימים, כלומר עד הלילה שבין שבת לראשון, ב-31 בינואר.
4 צפייה בגלריה
מחסומי משטרה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
מחסומי משטרה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
מחסומי משטרה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בכחול לבן כבר התריעו בימים האחרונים שיתנגדו להארכת הסגר כל עוד לא תתבצע "אכיפה אמיתית" במגזר החרדי, שם נצפו לאחרונה הפרות חמורות ולמעשה 15% ממוסדות החינוך החרדיים פתוחים. בכחול לבן דורשים להראות כי לא תהיה איפה ואיפה באכיפת ההגבלות - בצל הנתונים שפורסמו אמש ומראים כי ביישובים חרדיים חילקה המשטרה מספר מועט יחסית של דו"חות, למרות שבהם התחלואה גבוהה מאוד.
שר הביטחון אמר בדיון: "אני מציע להיעזר בצה"ל בכדי לסייע למרותקי הבית שאפשר להביא למוקדי החיסון ומקווה שנמצא את הדרך גם להעביר חיסונים לאלו שלא יכולים לצאת בסיוע". בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב גנץ: "דרעי, ליצמן, גפני-אני יודע שהרוב המוחלט של החרדים לא מפרים את הסגר, אבל אלו שכן - מסכנים את כולם. בבקשה תאשרו לביבי להחיל אכיפה שוויונית גם בערים החרדיות - זה פיקוח נפש".
החתונה ההמונית בבני ברק
(צילום: נדב אבס, הבני ברקים, שמעון ברוך, דוברות המשטרה)

במסגרת ההגבלות שאותן צפויה הממשלה לאשר, נתב"ג ייסגר לחלוטין, למעט עבור טיסות חיוניות. בצל הביקורת העזה על מה שהסתמן כמחדל, בשל עיכוב בחודשים בקבלת ההחלטה, הממשלה תאשר גם חובת הצגת תוצאה שלילית לבדיקת קורונה לפני עלייה למטוס לישראל. הבדיקה צריכה להיעשות עד 72 שעות לפני הטיסה. מי שיציג אישור החלמה או שעבר שבוע מאז שקיבל שתי מנות חיסון פטור מהדרישה הזו. התקנה לא תיכנס לתוקף מיד אלא ב-23 בינואר, בחצות שבין שישי לשבת.
שר הבריאות אדלשטיין אמר בדיון כי כשבדק בפרוטוקולים הבחין שהייעוץ המשפטי היה זה שבלם את חובת הבדיקה לשבים מחו"ל. "זה יושב לי על הלב", אמר השר. שרת התחבורה מירי רגב התפרצה לדבריו ואמרה: "הם עדיין בולמים", וראש הממשלה קטע אותה ואמר: "מירי, תודה רבה".
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ביקש להתייחס לדברים ואמר: "אני רואה דיווחים ואמירות, יכול להיות בטעות, לכפיית בדיקה בנתב"ג לבין בדיקה בארצות המוצא. יש לשון של טעות ואני רוצה להעמיד דברים על דיוקם: הנושא שעלה בפעם הראשונה שבוע שעבר הוא עריכת בדיקות של 72 שעות לפני עלייה למטוס. זה אף פעם לא עלה כבקשה מאיזשהו גורם ממשרד התחבורה או הבריאות. גם היום, בתוך מדינת ישראל אין יכולת לכפות בדיקה. יש הסתה בעקבות הדברים שנאמרו נגדי, שיש לי דם על הידיים. לא היו דברים מעולם, לא הביאו בפני בקשה לפני עלייה למטוס. מצפה מראש המל"ל לאשר את דברים. הדבר הזה דרמטי ואפשרי, אבל זה עלה לראשונה בשבוע שעבר". דרעי אישר את דבריו של מנדלבליט.
לאחר שהשרים ומנדלבליט הבינו היכן היו הפערים בהבנה - נתניהו בירך על כך והורה להקים פורום משותף למשרדי הבריאות, הפנים והתחבורה יחד עם הייעוץ המשפטי כדי להכין הצעת חוק שתחייב את החוזרים מחו"ל לעבור בדיקת קורונה.
4 צפייה בגלריה
בני ברק בזמן הסגר
בני ברק בזמן הסגר
בני ברק, בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
מוקדם יותר התריע משרד הבריאות מפני הגעת מוטציה חדשה של הקורונה שתהיה עמידה לחיסונים. במשרד כינו את התרחיש הזה "החמור ביותר", אם כי אין ראיות לכך שאכן קיים זן שכזה.
"הערכת הגורמים המקצועיים היא כי לחוזרים לישראל מחו"ל קיים סיכון מוגבר להבאת ווריאנטים של הנגיף העשויים להיות מסוכנים, הן מבחינת ההדבקה והן מבחינת ההשפעה על יעילות החיסון", נכתב במסמך שפרסם המשרד. מצוין בו כי הזן הבריטי שכבר מתפשט בישראל אחראי כעת לכ-20% ממקרי ההדבקה: "העובדה שהזן הזה מידבק ב-50% יותר היא חלק מההסבר לעלייה בתחלואה החריפה במדינה והקושי להוריד את התחלואה למרות השתת המגבלות".