הרס נרחב ברמת גן: זירת הפגיעה הישירה
(צילום: שחר גולדשטיין)

הירי מעזה ממשיך לגבות קורבנות בישראל. גבר בן 55 נהרג היום (שבת) מפגיעה ישירה של רקטה ברמת גן. עשרות רקטות נורו מהרצועה במסגרת מטח בשעה 13:30. לאחר הירי, שבעקבותיו נשמעו אזעקות גם בשומרון, השמיד חיל האוויר מגדל רב-קומות שבו היו מטות של כלי תקשורת ובהם סוכנות הידיעות האמריקנית AP וערוץ אל-ג'זירה. בחמאס איימו בתגובה כי "תל אביב תרעד".
במקביל, אמש נמשכו גם הפרעות ברחובות הערים המעורבות. ביפו הושלך בקבוק תבערה לדירה בשכונת עג'מי שהוביל לפציעתו של ילד בן 12 באורח קשה. הוא נכווה בפניו, ועם הגעתו לבית החולים הורדם והונשם. בקבוק התבערה הושלך בידי שני רעולי פנים, והמשטרה פתחה בחקירה ובסריקות אחר החשודים. נבדקת האפשרות לרקע לאומני. במקביל, פורעים הציתו את רכבה של חברת הכנסת אפרת רייטן בעיר.

רקטות למרכז ולדרום: פגיעות במוקדים רבים

לאורך השבת נורו רקטות רבות מרצועת עזה, רובן לאזור הדרום - עוטף עזה, אשדוד ואשקלון. חלק מהן התפוצצו בשטחים פתוחים, אחרות יורטו, אולם בכמה מקרים התפוצצו רקטות בלב ערים ויישובים. הדי הפיצוצים במטח שנורה בשעות הצהריים לעבר המרכז נשמעו ברחבי גוש דן, השפלה, השרון וגם באזור בית שמש. במרכז רמת גן התפוצצה רקטה וגרמה נזק רב. אש פרצה במקום, ובהמשך איתרו כוחות ההצלה אדם פצוע אנושות. בהמשך נאלצו צוותי מד"א לקבוע את מותו. הם גם פינו שני בני אדם שנפגעו באורח קל משאיפת עשן. מוקדים רבים נוספים של נפילות אותרו במרכז ובדרום.
10 צפייה בגלריה
הבית שנפגע
הבית שנפגע
בית שנפגע מהירי לבאר שבע, הבוקר
(צילום: חוסיאס מונטנגרו)
10 צפייה בגלריה
אשדוד
אשדוד
הרס בזירת הפגיעה באשדוד, הלילה
10 צפייה בגלריה
יירוט בשמיי אשדוד
יירוט בשמיי אשדוד
יירוטים בשמי אשדוד, בצהריים
(צילום: יאיר שגיא)
10 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית בשדרות
פגיעה ישירה בבית בשדרות
בית מגורים שנפגע בשדרות
(צילום: יאיר שגיא)
10 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית בשדרות
פגיעה ישירה בבית בשדרות
(צילום: אריק מרמור)
אמש, באחד מהמטחים הרבים שנורו לעבר שדרות ביממה האחרונה, ספג בניין מגורים פגיעה ישירה. הדירה הייתה ריקה ולא היו נפגעים בגוף. עם זאת, נזק כבד נגרם לרכוש. בלילה, במסגרת אחד המטחים לעבר אשדוד, נפגע בניין מגורים בקומה השישית. גם שם לא היו נפגעים בגוף, אולם 10 תושבים לקו בחרדה. נזק קל נגרם לכמה דירות. לקראת הבוקר נפגע בניין מגורים נוסף בבאר שבע. גם שם נגרם נזק כבד אולם לא היו נפגעים בגוף.

התחממות גם בצפון: רקטות מסוריה, הפגנות בלבנון

במקביל למתיחות בדרום, זוהו אמש שלושה שיגורים משטח סוריה לעבר שטח ישראל. בצה"ל אמרו כי שתיים מהרקטות התפוצצו בשטחים פתוחים בדרום רמת הגולן, ואילו השלישית התפוצצה בשטח סוריה. אזעקה לא נשמעה ביישובי הגולן מאחר שהרקטות התפוצצו בשטח פתוח.
גבול לבנון: מטפסים על הגדר, פוגעים במצלמות - ותולים דגלים

10 צפייה בגלריה
פוגעים במצלמות צה"ל בגבול
פוגעים במצלמות צה"ל בגבול
פוגעים במצלמות צה"ל בגבול
10 צפייה בגלריה
ארון קבורתו של ההרוג הלבנוני
ארון קבורתו של ההרוג הלבנוני
עם דגל חיזבאללה. הלווייתו של ההרוג בלבנון
בלבנון נקבע אמש מותו של אחד המפגינים שפרצו לצד הישראלי בהפגנות שהתקיימו בצמוד לגדר הגבול באזור מטולה. כוחות צה"ל ירו אתמול לעבר כמה מהמפגינים ואף הסתייעו בפגזי טנקים כדי להדוף אותם. אחד המפגינים, מוחמד טחאן, נפצע מהירי - ובשעות הערב אמש נקבע מותו. בהלווייתו היום השתתפו פעילי חיזבאללה, וארונו נעטף בדגל הארגון, במסגרת מה שנראה כמו פריסת חסות על ההלוויה. לאחר ההלוויה התפרעו לבנונים על גדר הגבול עם ישראל, ניסו לפגוע במצלמות של צה"ל. הם גם תלו דגלי פלסטין, איראן וחיזבאללה.
בלילה: צה"ל סיכל פיגוע ליד מטולה
(צילום: דובר צה"ל)

בשעות הלילה סיכלו לוחמי צה"ל ניסיון פיגוע סמוך לגדר הגבול עם לבנון. לפי צה"ל, אתמול בשעות הלילה זיהו לוחמים כמה חשודים לבנונים חופרים באדמה וחותכים את גדר הגבול עם ישראל. הלוחמים שהיו פרוסים במארבים בכמה מוקדים במרחב מטולה זיהו אותם לאחר חצייתם, והגיבו בנוהל מעצר חשוד שכלל ירי לעבר רגליהם. אחרי הירי נמלטו החשודים לשטח לבנון.

תוקף ההגבלות הוארך עד מוצאי שבועות

בעקבות הערכת מצב, פיקוד העורף הודיע על הארכת ההגבלות בשל ההסלמה עד מוצאי שבועות, יום שני ב-20:30. באזורים הבאים - עוטף עזה, מערב הנגב, מערב לכיש, לכיש, מרכז הנגב, דרום השפלה, שפלה, דן, ירקון ושרון - תתאפשר התקהלות בשטח פתוח של עד 10 אנשים ובמבנה עד 100 איש.
10 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף
(צילום: דובר צה"ל)
תתאפשר פעילות במקומות עבודה רק במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות. חל איסור על קיום פעילות חינוכית. בשאר הארץ חלות רק הגבלות הממשלה לתקופת הקורונה.

צה"ל ממשיך לתקוף ברצועה: הושמדו מגדל ובית בכיר חמאס

במה שנראה כמו עליית מדרגה בתקיפות האוויריות ובמטרותיהן מאז תחילת המבצע, כלי טיס של חיל האוויר הפציצו אחר הצהריים את ביתו של סגן מנהיג חמאס ברצועת עזה, חליל אל-חיה. זו הפעם הראשונה במבצע שבה תוקף צה"ל בית בכיר בהנהגה המדינית של חמאס. לא דווח על נפגעים, ולפי ההערכות אל-חיה לא שהה בבית. הפעם האחרונה שבה ביתו הותקף הייתה במבצע צוק איתן, אז נהרג בנו.
תיעוד: כך הותקף המגדל בעזה

לפני כן, ובין היתר בתגובה לשיגור המטחים לעבר המרכז, תקף צה"ל את מגדל אל-ג'לאא בעיר עזה. בבניין היו מטות של רשתות תקשורת שונות ובהן סוכנות הידיעות האמריקנית AP, רשת אל-ג'זירה ותחנות שידור נוספות. שני טילים נורו במסגרת נוהל "הקש בגג" לפני השמדת הבניין באופן כליל לעיני כל העולם. בהודעת צה"ל נמסר כי בבניין היו "נכסים צבאיים השייכים למודיעין הצבאי של ארגון הטרור חמאס. עוד טענו כי בבניין משרדים של כלי תקשורת אזרחיים, "אשר ארגון הטרור חמאס משתמש בהם כמגנים אנושיים. חמאס ממקם במכוון את נכסיו הצבאיים בלב האוכלוסייה האזרחית ברצועה".
תקיפת ביתו של חליל אל-חיה בעזה
(צילום: דובר צה"ל )

10 צפייה בגלריה
חליל אל-חיה
חליל אל-חיה
הבית כבר הותקף בצוק איתן, בנו נהרג. אל-חיה
גם כלי תקשורת בעולם שלא שידרו ישירות את הפלת הבניין מיהרו לדווח בהרחבה ובהבלטה על המקרה. בעת השידור הישיר של הפצצת המגדל שהועבר ברשת "אל-ג'זירה" אמרה המנחה בקול חנוק: "הערוץ לא יושתק. אל-ג'זירה לא תושתק. אנחנו יכולים להבטיח את זה עכשיו". נשיא AP גארי פרואיט הגיב בזעזוע לתקיפה ומסר כי "אנחנו מזועזעים ונחרדים שהצבא הישראלי שם למטרה ותקף את הבניין שבו נמצא המטה של AP ושל גופי חדשות אחרים בעזה. הם ידעו את המיקום שלנו זה זמן רב, וגם ידעו שעיתונאים נמצאים בו. זו התפתחות מדאיגה ביותר. כמה עיתונאים ופרילנסרים של AP היו בתוך הבניין, והצלחנו לפנות אותם בזמן. העולם יידע פחות על המתרחש בעזה בגלל מה שקרה היום".
בלילה דיווחו הפלסטינים על תקיפה של בית מגורים בשכונת שאטי במערב עזה, שבה נהרגו שבעה ילדים ושתי נשים. בצהריים מסר דובר צה"ל כי יעד התקיפה היה כמה בכירים בחמאס. "צה"ל תקף כמה בכירים בחמאס בדירה המשמשת כתשתית טרור במרחב מחנה הפליטים שאטי בצפון רצועת עזה. צה"ל נוקט אמצעי זהירות כדי לצמצם ככל הניתן פגיעה אפשרית באזרחים במהלך פעילותו הצבאית ככל שניתן", אמרו בצבא.

נערכים להתפרעויות בארץ: צה"ל הציע סיוע לוגיסטי

גם הערב צפויות להימשך ההפגנות, הפרות הסדר וההתפרעויות האלימות ביישובים ערביים ובערים מעורבות בארץ. הרמטכ"ל אביב כוכבי ושר הביטחון בני גנץ פנו למפכ"ל יעקב שבתאי והציעו לו סיוע לוגיסטי באמצעות מסוקי חיל האוויר, שיסייעו להקפיץ כוחות משטרה בין זירות של מהומות, בהתאם לצרכי המחוזות והמרחבים ברחבי הארץ.
10 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי בני גנץ
יעקב שבתאי בני גנץ
צה"ל הציע סיוע לוגיסטי למשטרה. גנץ ושבתאי
(צילום: עידו ארז, הדר יואביאן)
הצעתם הגיעה לאחר שהתברר כי כוחות רבים נזקקים לניוד מהיר בין מוקדי מהומות שמתפחות בין רגע. לדבריהם, חיל האוויר יוכל להעמיד לרשות השוטרים מסוקי תובלה מסוג יסעור שיכולים לשאת מאות שוטרים ולוחמי מג"ב, ובמידת הצורך גם מסוקי ינשוף - "בלק הוק". במערכת הביטחון הגבירו את הצעות הסיוע הלוגיסטי למשטרה, גם באמצעות טלפנים לגיוס פלוגות מג"ב במילואים, בניוד כוחות מגוייסים לטובת חיול ובציוד מבצעי.
משעות הצהריים פרוסים אלפי שוטרים ולוחמי מג"ב - לרבות יחידות מיוחדות - במאות מוקדים ברחבי הארץ. המוקדים השונים בארץ תוגברו בימים האחרונים בתשע פלוגות מג"ב (כ-500 לוחמים) שהועברו מיהודה ושומרון.
אוחנה: "המשטרה פרוסה בהיקפים ובעוצמות שכמותן לא נראו בלוד"
(צילום: נדב אבס)

עיקר החשש מתמקד בלוד גם היום. מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי נמצא בעיר עם מפקד מחוז מרכז ומפקד מג"ב בחפ"ק המשטרתי. במשטרה הודיעו ב-19:44 כי החל מהשעה 19:00, כ-45 דקות לפני ההודעה, תאסור המשטרה כניסה לעיר לוד והחל מהשעה 20:00 בערב ועד השעה 04:00 לפנות בוקר יתווספו הגבלות נוספות. בין היתר יהיה איסור על כל אדם לשהות במרחב הציבורי בעיר לוד. כמו כן, ייאסר על תושבי לוד לצאת מבתיהם או ממקום שהייתם בעיר. בהודעה הבהירו כי "כל המפר הוראה זו עובר עבירה שדינה עד שלוש שנות מאסר".