מתמודד בריאליטי האמריקני "המרוץ להישרדות: ניו זילנד" הודח מתוכנית הטלוויזיה וספג אזהרה רשמית מהרשויות הניו זילנדיות, אחרי שנחשף כי בשעתו הקשה, כשנותר ללא אוכל וגווע ברעב, צד עוף נדיר מסוג "ווקה" ואכל אותו, אף שחוקי ניו זילנד האוסרים על כך הובהרו לו מפורשות. מעשיו של המתמודד, ספנסר "קורי" ג'ונס, מעלים שאלות על ההיתרים שניתנים לחברות הפקה זרות לצלם פרקים בטבע הפראי ועל הסכנה הנשקפת ליצורים חיים בשם הרייטינג.
3 צפייה בגלריה
ניו זילנד עוף מוגן  ווקו
ניו זילנד עוף מוגן  ווקו
העוף המוגן ווקה. סקרן וחסר יכולת לעוף
(צילום: Shutterstock)
בתוכנית "המרוץ להישרדות: ניו זילנד" מתחרים תשעה זוגות, והם מנהלים מרוץ לאורך כ-150 קילומטרים בשטח סבוך, כשהם מצוידים רק במה שהם מסוגלים לשאת על גבם. במהלך ימי המרוץ עליהם למצוא בעצמם אוכל ומים, והפרס למנצחים הוא חצי מיליון דולר אמריקני. צילומי התוכנית נערכו באי הדרומי של ניו זילנד באוקטובר 2023, ואחד המתמודדים בהם היה ג'ונס, שבימים כתיקונם עובד כמדריך נהרות.
לפני שחברת ההפקה קיבלה רישיון לצלם את התוכנית בשטח המיועד פירטה בפניה המחלקה להגנת הסביבה של ניו זילנד את כל ההגבלות, בכלל זה האיסור לצרוך צמחים וחיות מוגנים, והמפיקים עצמם עדכנו באיסורים את המתמודדים והזכירו להם אותם לאורך הדרך. אחת החיות שבהן נאסר עליהם לגעת בשמורת הטבע היא ה"ווקה" (Weka): מדובר בעוף שמצד אחד אינו מסוגל לעוף ומצד שני ידוע בסקרנותו, ועובדה זו הופכת אותו לניצוד קל במיוחד ברגע שמתקרבים אליו.
בפרק מוקדם יחסית של התוכנית, פרק 4, נשמע ג'ונס מתלוצץ על הווקה, ואומר שהוא נראה כמו עוף ש"ילך מצוין בסנדוויץ'". כמה פרקים אחר כך הבדיחה הפכה למציאות: ג'ונס מצא עצמו רעב ונטול מזון, ובסופו של דבר החליט להפר את החוק, הרג ווקה – ואכל אותו. צוות הצילום לא היה לידו בשעת המעשה, ואחרי שהוא נודע להפקה ג'ונס ושותפו למרוץ אוליבר דב הודחו מהתוכנית. השניים נחשבו לפני כן פייבוריטים לניצחון
3 צפייה בגלריה
ניו זילנד עוף מוגן  ווקו
ניו זילנד עוף מוגן  ווקו
ניו זילנד עוף מוגן ווקה
(צילום: Shutterstock)
הפקת הראיליטי עדכנה את המחלקה להגנת הסביבה אחרי התקרית. אף שהחוק הניו זילנדי מאפשר להטיל על מי שהורג חיה מוגנת עד שנתיים מאסר או קנס של 100 אלף דולר ניו זילנדי, הסתפקה המחלקה ברישום אזהרה רשמית לג'ונס ולהפקה, וראש צוות החקירה דילן סוויין הסביר זאת ב"נסיבות הייחודית – העובדה שהמתמודדים היו תשושים וסבלו מרעב משמעותי, במצב של דינמיקה קבוצתית לא שגרתית".
לפני הדחתו התנצל ג'ונס בפני ניו זילנד והצופים על מעשיו, ומול המצלמה אמר כי הוא אינו מקל בהם ראש. הוא הסביר שהיה נואש ורעב, והודה שכשצד ואכל את העוף ידע שמדובר בהפרה של הכללים. "הישרדות בטבע הפראי בניו זילנד היא לא דבר קל", אמר. "היו לנו אסטרטגיות למרוץ, אבל לא התכוננו לרעב. לא כיבדתי את ניו זילנד, ואני מצטער".